Høyre- venstre? Hva er rett?

kristin_2016

Elsker forumet
Jeg har alltid trudd at det var sikrest å ha barn på høyre (passasjerside bak).

Men nå hører jeg at det "siste nye" er å ha de bak på venstre side, det er sikrest? altså bak sjåfør, hva er riktig?

Hva kommer du til å gjøre?

Veit ikkje kva side som er anbefalt.. Men her må me ha babysete bak passasjer, fordi sambo må ha setet så langt bak når han køyrer! Det blir derfor ikkje plass til å ha babysete bak fører..

har hatt storebror bak passasjersetet siden han var født. han blir flyttet bak sjåfør, fordi lillebror og jeg kommer til å være ute å kjøre oftere aleine, og har bedre oversikt over den som sitter bak på passasjersiden :) + føler jeg har bedre kontroll på storebror nå uansett ;) Skal ha 2 sånner speil da, siden begge skal sitte bakovervendt. men er enklere å se i speilet på passasjersiden uansett :)  føler i grunn at det tryggeste er at JEG føler at jeg har kontroll på de, så jeg slipper å sitte å vri meg for å se de :) 

Currrlysue skrev:
har hatt storebror bak passasjersetet siden han var født. han blir flyttet bak sjåfør, fordi lillebror og jeg kommer til å være ute å kjøre oftere aleine, og har bedre oversikt over den som sitter bak på passasjersiden :) + føler jeg har bedre kontroll på storebror nå uansett ;) Skal ha 2 sånner speil da, siden begge skal sitte bakovervendt. men er enklere å se i speilet på passasjersiden uansett :)  føler i grunn at det tryggeste er at JEG føler at jeg har kontroll på de, så jeg slipper å sitte å vri meg for å se de :) 

Akkurat som her! :)

Midten er tryggest, viser flere studier (http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=520058) deretter er det plassen lengst til høyre. Det er nok fordi de kraftigste og mest alvorlige ulykkene er møteulykker (altså fra venstre), og hvis du skulle være uheldig å krasje med noen som bryter vikeplikten fra høyre, treffer jo de gjerne passasjersiden foran.

dersom barnet sitter i midten, la oss si med kjøreretningen, er det like sikkert som på en av sidene? tenker at da er banen rett fram til frontruta der....

Vet ikke helt enda. Men mye mulig jeg kommer til å ha minsten bak sjåførsetet.

Her er vi nødt til å ha storebror bak passasjersetet, og lillebror bak sjåførsetet. Rett og slett fordi det ikke lar seg gjøre å ha storebror bak sjåførsetet... er far i huset som bruker bilen mest, og han er nok for lang i beina ;-)

Smooshkin skrev:
Veit ikkje kva side som er anbefalt.. Men her må me ha babysete bak passasjer, fordi sambo må ha setet så langt bak når han køyrer! Det blir derfor ikkje plass til å ha babysete bak fører..

samme her, 
men nr 2 må sitte bak pappaen.. *lurer på hvor god plass de får*

Men man får se... må jo bare prøve seg fram!

Det vil jeg ikke tenke på engang, med 2 små barn i bilen så vil jeg helst ikke tenke på hvem jeg skal "prioritere" ved en kollisjon.
Største bilsetet må stå på passasjersetet for ellers blir det for trangt for meg å kjøre. Hva som skjer når vi får to store bilseter om halvannet års tid det vil tiden vise :p
Av praktiske hensyn synes jeg det er greit å ha kortest mulig vei bak til minstemann, derfor er det enklest å ha han på samme side av bilen som meg, altså sjåførsiden.

Siden babysetet tar mindre plass enn nr 2 setet så tenker jeg at babysetet må stå bak førersetet siden dette skal justeres frem og tilbake avhengig av hvem som kjører.

Aller helst vil jeg ha babyen fremme med meg :-P Men det blir i baksetet ja. Det er lettere for meg å følge med på den bak passasjersetet i speil og jeg kan strekke meg bak med noe om nødvendig uten å gå ut av bilen. Men sånn som det er nå så klarer ikke jeg å kjøre bilen en gang om sete nr 2 sår bak førersetet så... (vi skal ha ny bil før sommeren, satser på bedre løsninger da :-D )

alt kommer jo ann på hvordan man kolliderer.. har man flere barn så må alle setene brukes, slik er det bare :) Kan ikke la tankene gå i baner om prioritering, da må man kjøre to biler da om alle skal med!! Bare velg godt nok sikringsutstyr, er det du vil tenke på om du kommer opp i en kollisjon. Da har du gjort det du kunne for å sikre barna best mulig:)

Aldri hørt om hvor det er anbefalt, men min sønn sitter på høyresiden - da kommer jeg til om jeg skal gi ham noe eller sånt :)
Men, nestemann blir jo bak sjåføren :)

Er nok ikke noen "riktig" side, så lenge du føler det er trygt :)

det aller sikreste er i midten ;) Der har vi storebror nå, men det er mest fordi da tar ikke stolen så mye av plassen til fører- og passasjersetet ;) Så vil nok bak passasjersetet bli det tryggeste etter det. Men har man nyere biler og gode bilstoler, så er det det som har mest å si :)

Når det gjelder den dag de er fremovervendt så vil jo beltene uansett stoppe for at folk går rett fram i frontruta.

Back
Topp