Høyre eller venstre side?

babydrøm<3

Forelsket i forumet
Sommerfuglene <3
Aprillykke 2016
Husker ikke fra sist hvilke side du helst ikke skulle ligge på om natta. Noen som vet? Husker det var da fare for at noe kunne komme i klem så du kunne besvime:(

er ikke det hvis du ligger på rygg da? at noe blodåre eller noe kan komme i klem? så man kan besvime?

Tror det er høyre side du skal unngå, for å ikke få leveren i klem. Mener jeg leste det på en app :p men det er vel en stund til enda, magen har jo ikke blitt særlig stor :)

Har jeg aldri hørt om før :) Noen gravide får en del ubehag av å ligge på ryggen, men det er senere i svangerskapet når magen er stor og tung.

Har jeg aldri hørt om før :) Noen gravide får en del ubehag av å ligge på ryggen, men det er senere i svangerskapet når magen er stor og tung.

Hvis man googler hvilken side man bør sove på, så står det at man helst skal sove på venstre side. Men jeg husker ikke hvor jeg leste om leveren, så mulig jeg husker feil også :p festet seg bare at man bør helst ligge på venstre side :p og ja - det gjelder senere i svangerskapet når magen er stor :)

Hvis man googler hvilken side man bør sove på, så står det at man helst skal sove på venstre side. Men jeg husker ikke hvor jeg leste om leveren, så mulig jeg husker feil også :p festet seg bare at man bør helst ligge på venstre side :p og ja - det gjelder senere i svangerskapet når magen er stor :)
Ok :) Man lærer noe nytt hver dag :P Husker jeg riktig fra sist jeg var høygravid så sov jeg på en side frem til det gjorde vondt, vekket mannen for hjelp til å snus, osv osv :P

Det eneste jeg har hørt er at når magen begynner å bli stor så kan den presse på en hovedpulsåre så man blir svimmel og uvel av å ligge på rygg.

Under fødsel kan man bli bedt om å ligge på en spesiell side, husker ikke hvilken, dersom hjertelyden synker litt, for da kan den bli sterkere igjen.

Men sånn til vanlig kan man ligge slik man vil med mindre det kjennes ubehagelig. :)

Innbiller meg å ha lest/hørt flere steder at det anbefales å sove på venstre side pga blodsirkulasjon og halsbrann eller noe. Men synes også å huske at i podcasten pea in the pod sa en gynekolog at det ikke var veldokumentert.
Men som nevnt over her så er det vel trykket på vena cava som kan bli for stort dersom man ligger på ryggen når man har blitt litt mer gravid enn vi er, og derfor kan man besvime. Men det er vel heller ikke sånn at man plutselig besvimer, man får forvarsel i form av svimmelhet og ubehag.

Med første mann husker jeg på en ultralyd at jeg skulle legge meg over på høyre side (for å se bedre babyen). Da ble jeg svimmel, følte et enormt ubehag og så sorte prikker. Var visst en blodåre i klem;)
Ikke hatt noe problemer ellers, og ikke opplevd det igjen! Det var sent i svangerskapet og magen var stor! ;)
Man merker når kroppen ikke syns det er greit i en posisjon - tror jeg;)

Jeg ligger på venstre, men det er fordi jeg må avlaste høyre nyre... (Pga komplikasjoner under første svangerskap som endte med nesten nyresvikt på høyre side)

Lege eller jm har aldri fortalt med dette. Men eg mener eg leste noe når eg var gravid med nr1. Trodde det var fordel (husker ikkje hvilken side) og ligge på en side med tanke på tarmsystemet. At magen fikk jobbe lettere da. Er jo mangen som sliter med treig mage. Og da hjalp det og ligge på den sida som jobba med magen.
Men husker ikkje hvor eg har lest dette. Så har ingen sikkre kilder.

Kom over den her i stad
Beste liggestilling når du er gravid er å ligge på din venstre side. Ligger du på ryggen kan (etter uke 25 ca) magen din prese mot den store vena cava åren som bringer blod tilbake til hjertet. Ligger du på høyre side gir det ikke like god blodtilførsel til livmoren som å ligge på venstre side.

Vedr vena cava. Jordmor sa til meg forrige svangerskap at jeg vil merke ubehag lenge før jeg blir svimmel osv, så jeg vil bytte stilling automatisk. Jeg lå på ryggen kjempelenge forrige gang, men etterhvert var det digg å ligge på siden med 6 puter her og der hi hi.

Ohh Gud eg låg massa på höger sida med nr 1. De e ju ingen lege informerar om. Vet att eg lästa om detta me nr 2 tror de var i en svangerskaps bok eg fick

Eg ligger bare på høyre side. Når må eg snu meg over til venstre? Må ligge med ansiktet ut fra sengen. Både eg og mannen hater og bli pusta i tryne :p men må vell finne meg i det. Vil ikkje bytte plass heller :p
Vi er også slik, men jeg bytter side med mannen etter humør og han bare finner seg i det. Vi har en seng som er mykere på ene siden av madrassen så jeg flytter meg rundt etter hva jeg syns er mest behagelig :-P

Vi er også slik, men jeg bytter side med mannen etter humør og han bare finner seg i det. Vi har en seng som er mykere på ene siden av madrassen så jeg flytter meg rundt etter hva jeg syns er mest behagelig :-P

Haha, snill mann du har :D
Jeg måå ligge på venstre side av mannen, og helst med ryggen til (frisk og fri luft), så å ligge på venstre side er mest naturlig for meg :) flaks!

Back
Topp