Høygravid på flytur, med barn på fanget?

sørlandsbaby

Gift med forumet
Novemberlykke 2015

Er det i det hele tatt gjennomførbart? :P
Det er jo rimelig trangt mellom setene...

Har ingen erfaring med det.Magen begynner jo å bli ganske i veien når man er høygravid, mtp at jenta de sikkert må sitte på fanget ditt. Vet ikke barnet ditt får eget sete, siden hun er bare drøye året? Er det lang reisetid?

Dytter for deg

Jeg fløy når jeg var ca 25-26 uker med ungen som var nesten 2år på fanget. Det var ganske trangt, men det gikk da greit. Ca 1 times flytur da.

Men nå er jeg 182cm lang, så det er jo rimelig trangt fra før...
Vet ikke om man har lov til å ha ungen på fanget om man sitter ved nødutgangen? Da er det iallefall litt bedre plass.

Men uansett, vet ikke om jeg vil anbefale det, om det finnes alternativer...

Det er vel ikkje lov å fly når ein er høygravid? Husker ikkje grensa, men meiner det ikkje er lov. Med mindre det bare er en anbefaling?

Pildegunnen skrev:
Det er vel ikkje lov å fly når ein er høygravid? Husker ikkje grensa, men meiner det ikkje er lov. Med mindre det bare er en anbefaling?

Stemmer det..
Fant dette på lommelegen.no:

Når det gjelder restriksjoner i forbindelse med flyging under svangerskapet kan reglementet variere fra flyselskap til flyselskap. Det anbefales derfor at man tar kontakt med det respektive flyselskap i god tid før avreise for å unngå evt. overraskelser og ubehagligheter ved avreise.

Nedenfor refereres reglementet til noen utvalgte flyselskap. Reglene gjelder ukompliserte svangerskap. Siden reglene kan endre seg fra tid til annen anbefales at man sjekker flyselskapets nettsider eller at man ringer til flyselskapet / reisebyrået. Der hvor det ikke står noe spesielt om tvilling- eller flerlingsvangerskap anbefales uansett at man kontakter flyselskapet.

• SAS Braathens: Aksepterer gravide inntil uke 36. For reise mellom 2-4 uker før termin kreves en legeerklæring. Reisetiden for hver enkelt strekning kan i denne perioden ikke overstige 4 timer. Gravide aksepteres ikke etter uke 38, dvs. mindre enn 2 uker før termin.
  • Norwegian: Gravide kan fly inntil uke 38 (eller uke 36 ved reiser under 4 timer), krever legeattest.
  • Lufthansa: Gravide kan fly inntil uke 36.
  • British Airways: Gravide kan fly inntil uke 36 (tvilling- eller flerlingsvangerskap frem til uke 32). Fra uke 28 kreves en legeattest, hvor det bekreftes at det er trygt å fly.
  • Finnair: Gravide kan fly inntil uke 36. Ved korte nasjonale flyturer og korte turer innenfor Skandinavia aksepteres gravide inntil uke 38. Fra uke 28 kreves en legeattest.
  • KLM: Gravide kan fly inntil uke 36 (inntil uke 34 ved tvilling- eller flerlingsvangerskap).

Back
Topp