Høyere puls som gravid?

Bennie&Asander

Blir kjent med forumet
Hei damer!
Jeg bruket pulsklokke og har gjort det ganske lenge, men i de siste 2 ukene har jeg merket at hvilepulsen er MYE høyere enn den har pleid å være?
Jeg har vanligvis e hvilepuls på 57, men nå er den nærmere 75! Akkurat nå sitter jeg og har sittet nede i ca 20 min og pulsen min er på hele 80!
Dette er jo helt sykt! Dette er mitt første svangerskap, men er det normalt at pulsen skal bli så mye høyere? [emoji50]

Sniker fra mars. Har Fitbit jennomsnittlig hvilepuls hos meg har gått fra 62-64 til 73-77. Helt normalt. Har med økt blodvolum og lavere blodtrykk det er gjøre visstnok.

Jeg husker jeg hadde ca 95 i hvilepuls mot slutten av forrige svangerskap. Måtte sette meg ned og hvile etter å ha gått opp en trappe.

Helt normalt Min er ca. 10 hakk høyere enn normalt nå

Siden blodvolumet øker med halvannen liter (hvis jeg ikke husker feil), og trykket forbli likt, så blir det tyngre å få blodet rundt. Derfor blir vi mer anpustne, og vil sikkert også gjøre utslag på pulsen :happy:

Min er også høy, noe den pleier å være når jeg er sliten, når kroppen har noe ekstra å jobbe med, når jeg har stresset eller når jeg har drukket alkohol kvelden i forveien. Tolker det som et tegn på at kroppen har noe ekstra å jobbe med.

helt normalt. Og høyere skal den bli. Husker det var spennende å følge med på sist svangerskap. Alle gravide burde ha en fitbit :) var også gøy å se hvordan søvnen forandret seg etter at vi kjøpte ny seng midt i svangerskapet.. gikk fra å ha mange oppvåkninger og uroligheter om natta, til å sove i dyp og lang søvn, kun avbrutt av en tissepause

JA, så absolutt. ikke bare merkes det i forhold til puls og fysisk aktivitet, men når jeg sitter helt stille kjenner det ut som om det ikke er plass i brystet. Veldig spesiell opplevelse

Ja er vist normalt at hvilepulsen går opp, jeg er i uke 18 nu, å hvilepulsen min har også økt. Og ligger nå på 64-68.. ikke en super høy økning, men den har faktisk vært oppe i 70-74 litt tidligere i svangerskapet. Så den har gått litt ned igjen. Mens før svangerskapet hadde jeg ganske lav hvilepuls.

Pulsen min har definitivt steget, pleier å ligge på mellom 58-61 :)

Vedlegg

• C8192F94-B9FA-458E-86D4-31B32DCDE14F.png
    C8192F94-B9FA-458E-86D4-31B32DCDE14F.png
    157,3 KB · Visninger: 5
Før eg viste at eg var gravid satt eg hos legen og klaget over at eg var så ufattelig sliten og andpusten hehe...
Merket ingen fremgang på treningen eg hadde startet på en mnd i forveien. Heller motsatt faktisk. Høyere puls, melkesyre og enda mer sliten under runden av trening hehe

Back
Topp