Høy vekt...

Småbarnsmor16

Flørter med forumet
Her i gården har vekten aldri stanset etter jeg ble gravid.. Den bare kjører på. Er 36+3. Og synes det er vanskelig å klare å gjøre noe med det.. Da jeg sitter her med bekkenløsning. Har dere noen tips? Blir stressa bare med tanken på hvor mange kg jeg har lagt på meg...

Nå veit ikke jeg hvor mange kg du har lagt på deg, men jeg syns ikke du skal bekymre deg for mye. Det viktigste er at babyen har det bra og vokser som den skal. Kiloene tar du av deg når babyen blir født, og mye av det er nok vann. Fortsett å spise sunt og variert, noe mer får vi liksom ikke gjort!

Jeg har også lagt på meg en del fordi her også blir det endel stillesitting/ligging pga bl.a. bekkenet, men jeg tenker at de blir jeg kvitt etterhvert. Kan begynne å bevege meg igjen når snuppa er ute :)
Akkurat nå så går det ikke.
Prøv å drikke vann og spise sunt. Er vel det viktigste jeg kan råde om :)

Man kan selvfølgelig prøve spise sunt og alt det der. Men så lenge du ikke er i grenseland for svangerskapsdiabetes, så ville jeg hatt et avslappet forhold til det.
Det er ikke lenge igjen nå :happy:

Det går jo også evt an å snakke med jordmor eller legen din om det, om de er enige i det du selv tenker og har noen tips eller noe å si, eller kanskje de vil si det samme som over her, at det ikke er så mye å gjøre så lenge du spiser greit sunt og at det ordner seg når baby er født? :)

Jeg har lagt på meg 20 kg om det er en trøst.....jordmor sa da at alt fra 6-24 kg var normalt å legge på seg i graviditeten.

Skulle nesten ønske at det var pga masse godterier jeg la på meg, men her er det nok all melken jeg drikker. Greier nesten ikke drikke noe annet pga halsbrann som jeg har nesten kontinuerlig. Melk er det som gir meg minst halsbrann og jeg må jo få i meg væske, så da får jeg nå bare tåle å gå opp i vekt. Gjett om det skal av etterpå!!

Man kan selvfølgelig prøve spise sunt og alt det der. Men så lenge du ikke er i grenseland for svangerskapsdiabetes, så ville jeg hatt et avslappet forhold til det.
Det er ikke lenge igjen nå :happy:
Svangerskapsdiabetes har ikke nødvendigvis noe med vekt eller hvor mye man legger på seg å gjøre. Selv hadde jeg en bmi på rundt 20 før jeg ble gravid og har lagt på meg 8 kg (35+3) så langt. Jeg har heller ingen i nær familie med diabetes, er etnisk norsk og under 35 år. Likevel har jeg utviklet svangerskapsdiabetes. Mener bare å bryte ned noe av stigmatiseringen rundt svangerskapsdiabetesen. Ellers er vel det beste rådet for å unngå å legge på seg "unødvendige" kilo, som de andre her sier, spise sunt og variert, samt bruke vann som tørstedrikk. :) Hold ut, snart er de ute alle man og vi kan begynne å bevege oss normalt igjen, blir deilig med trilleturer i vårsola. :)

Svangerskapsdiabetes har ikke nødvendigvis noe med vekt eller hvor mye man legger på seg å gjøre. Selv hadde jeg en bmi på rundt 20 før jeg ble gravid og har lagt på meg 8 kg (35+3) så langt. Jeg har heller ingen i nær familie med diabetes, er etnisk norsk og under 35 år. Likevel har jeg utviklet svangerskapsdiabetes. Mener bare å bryte ned noe av stigmatiseringen rundt svangerskapsdiabetesen. Ellers er vel det beste rådet for å unngå å legge på seg "unødvendige" kilo, som de andre her sier, spise sunt og variert, samt bruke vann som tørstedrikk. :) Hold ut, snart er de ute alle man og vi kan begynne å bevege oss normalt igjen, blir deilig med trilleturer i vårsola. :)
Grunnen til at svangerskapsdiabetes ble tatt opp her er vel fordi babyen ofte blir stor dersom man har det :) og da kan det være greit å passe litt ekstra på.

Vet godt at svangerskapsdiabetes ikke alltid har noe med overvekt å gjøre. Men ligger man i grenseland så er det helt klare retningslinjer for hva man bør spise og hva man bør holde seg unna. Mente bare at om det ikke er noe medisinsk inne i bildet, så ville jeg "latt det stå til" med spisingen... :happy: Det er for en begrenset periode, og det er kort tid igjen.

Jeg har lagt på meg 20 kg om det er en trøst.....jordmor sa da at alt fra 6-24 kg var normalt å legge på seg i graviditeten.

Skulle nesten ønske at det var pga masse godterier jeg la på meg, men her er det nok all melken jeg drikker. Greier nesten ikke drikke noe annet pga halsbrann som jeg har nesten kontinuerlig. Melk er det som gir meg minst halsbrann og jeg må jo få i meg væske, så da får jeg nå bare tåle å gå opp i vekt. Gjett om det skal av etterpå!!

Vi får sammen ha en motivasjonstråd for å få kiloene av igjen etter fødsel :happy:
Det kommer hvertfall jeg til å trenge tror jeg... Klarer ikke helt tro at de "forsvinner av seg selv":p

Har du prøvd lovehearts? De rullene med søte små budskap på hvert godteri :P sinnsykt hvor bra det funker..! :O Kanskje ikke bra å tygge for mye av de mht svangerskapsdiabetes, men et sykt godt alternativ som varer mye lengre enn melk :D

Har du prøvd lovehearts? De rullene med søte små budskap på hvert godteri :p sinnsykt hvor bra det funker..! :O Kanskje ikke bra å tygge for mye av de mht svangerskapsdiabetes, men et sykt godt alternativ som varer mye lengre enn melk :D

Ja, love hearts funker ikke på halsbrannen min i det hele tatt. Må nok skarpere skyts til her i gården, men takk for tips :)
Jeg bruker ikke melk som remedie til halsbrannen, men siden vanlig vann gir meg mer halsbrann enn melk blir det den drikken det går i. Jeg får knapt sove på natten pga halsbrann.......men men bare 24 dager igjen til termin, så får bare holde ut.

Ja, love hearts funker ikke på halsbrannen min i det hele tatt. Må nok skarpere skyts til her i gården, men takk for tips :)
Jeg bruker ikke melk som remedie til halsbrannen, men siden vanlig vann gir meg mer halsbrann enn melk blir det den drikken det går i. Jeg får knapt sove på natten pga halsbrann.......men men bare 24 dager igjen til termin, så får bare holde ut.
Da blir det verre ja.. :/ men 24 dager får fort! :D hold ut!
Bruk høye puter eller stable flere oppå hverandre så du ligger i en mer sitte/liggestilling :P hjelper litt for meg hvertfall ^^,

Takk for gode råd. Har ikke svangerskapsdiabetes. Har sjekket meg for det. Vekten er over 20 kilo nå. Er litt vanskelig når man ikke har en støttende lege. Men heldigvis har jeg en støttende jordmor og samboer. Regner med at jeg blir kvitt en del av disse kiloene. Og at jeg får en motivasjon til å trene etterpå ;-) :-P

Takk for gode råd. Har ikke svangerskapsdiabetes. Har sjekket meg for det. Vekten er over 20 kilo nå. Er litt vanskelig når man ikke har en støttende lege. Men heldigvis har jeg en støttende jordmor og samboer. Regner med at jeg blir kvitt en del av disse kiloene. Og at jeg får en motivasjon til å trene etterpå ;-) :p

Vi er flere som sitter i samme båt skal jeg si deg. Er 35+1 i dag å har til nå gått opp 19,5kg. Hadde nok litt å ta av før jeg ble gravid også så er ingen god følelse ang vekt her igården heller. Jeg har slitt med blodtrykket dette svangerskapet, å de har strevd med å få regulert det ordentlig så har vært veldig sliten å bare det å lage middag har vært tiltak. Så har sittet altfor mye i ro jeg også.
Men nå er ikke tiden for å tenke at man skal slanke seg så vi får gjøre det vi kan å spise så sunt det går å jobbe med motivasjonen for å komme i gang med vektreduksjonen etter fødsel. Jeg vet hverfall veldig godt hvordan du føler det og vi er flere som har det på samma viset om det kan være til noe trøst....

Takk for gode råd. Har ikke svangerskapsdiabetes. Har sjekket meg for det. Vekten er over 20 kilo nå. Er litt vanskelig når man ikke har en støttende lege. Men heldigvis har jeg en støttende jordmor og samboer. Regner med at jeg blir kvitt en del av disse kiloene. Og at jeg får en motivasjon til å trene etterpå ;-) :-P

Venninna mi gikk opp 30, men det kunne man absolutt ikkje sjå nokre måneder etter fødselen. Så lenge mams og barn har det bra så må du ikkje bekymre deg :-) Vi får vere flinke til å komme oss ut i vårsola med vognene våre! :-)

Sniker fra september. Jeg la på meg over 33 kg første svangerskap. Første trimester var jeg konstant sulten og småkvalm, og det eneste som hjalp mot kvalmen var å spise. Spiste forsåvidt sunt, men i store mengder (dog ingen brus, godis, potetgull o.l.) - og hadde dilla på melk. Kombinert med tøff jobb, vondt bekken og lite energi utenom jobb gikk jo vekta opp. Hadde aldri sukker i urinen, og baby veide 3,5 kg da han ble født.

Et halvt år etter fødsel veide jeg mindre enn før jeg ble gravid (faktisk mindre enn jeg hadde gjort siden ungdomsskolen!). Var ganske skrapa og fikk kommentarer på at nå måtte jeg slutte å slanke meg - noe jeg ikke gjorde, jeg spiste akkurat det jeg ville og ønsket ikke å gå ned så mye.

Så - så lenge du spiser sunt - prøv å ta det med ro. Min jordmor var helt rolig mtp vekta, så lenge målingene var fine og jeg spiste sunt var hun fornøyd. Veldig glad for at hun ikke stresset meg - det ville jo vært fullstendig unødvendig, og en ekstra påkjenning.

Jeg har svangerskapsdiabetes men har kun gått opp 6 kg og er snart uke 39. Veide 56 kg Før graviditeten

Back
Topp