høy senkning????

Lykkelig...

Betatt av forumet
noen her inne som har hatt for høy senkning?? og har den utviklet seg,og til evnt til hva?????har googlet og fått m meg såpass at d er en slags virus/bakterie i kroppen??? stemmer d,ble dere da sykmeldte fra jobben[8|]ble litt langt og rotete,men håper at dere skjønner hva jeg mener[:)]

Senkning (CRP) viser om du har infeksjon i kroppen! Dersom den er over 10mg/L, har man mest sannsynlig en infeksjon.

Man blir altså ikke sykmeldt pga høy sekning, så lenge man ikke har symptomer som tilsier at man bør være hjemme.

Har de funnet ut hvorfor du har forhøyet CRP da?

nei d har de ikke,skal ta nye blodprøver 10 mai,så får vi se[:)]må si at jeg er litt bekymret

ORIGINAL: stjerneblomst

nei d har de ikke,skal ta nye blodprøver 10 mai,så får vi se[:)]må si at jeg er litt bekymret

Sjekket de ikke hvorfor du hadde forhøyet CRP? vet du om det var mye forhøyning da? eller bare i grenseland?
Håper du iallefall fikk tatt en urinstix for å utelukke UVI

nei de sa ikke hvorfor jeg hadde d eller hvor høy,sikkert ikke sååå høyt siden jeg må vente i 2 uker for å ta nye tester,uvi er d ikke for d sjekket jeg hos jm på torsdag i forrige uke,men jeg hadde jernmangel,vet ikke om dette har noe sammenheng.

Senkning og CRP er to forskjellige ting, men begge måler infeksjon/betennelse i kroppen. Jeg har hatt forhøyning av begge deler, men uten at de fant ut av hva det kunne være.. Den gikk ned etterhvert, og jeg var ikke sykemeldt for det.

En høy SR eller senkning vil si at du har en infeksjon i kroppen av noe slag... det kan gi utslag på muskelsmerter, plager i ledd, tannværk.. sånne ting. Så det trenger ikke bety at du er noe spesielt dårlig. Den skal ligge mellom 1-20 ca... er forskjell fra person til person. Noen kan også ligge høyere, men trenger ikke bety at det er noe :)

ORIGINAL: stjerneblomst

nei de sa ikke hvorfor jeg hadde d eller hvor høy,sikkert ikke sååå høyt siden jeg må vente i 2 uker for å ta nye tester,uvi er d ikke for d sjekket jeg hos jm på torsdag i forrige uke,men jeg hadde jernmangel,vet ikke om dette har noe sammenheng.

Ok, det er nokk ikke noe å bekymre seg over! Får du en kraftig infeksjon vil du merke det på kroppen!

ORIGINAL: Anni81

Senkning og CRP er to forskjellige ting, men begge måler infeksjon/betennelse i kroppen. Jeg har hatt forhøyning av begge deler, men uten at de fant ut av hva det kunne være.. Den gikk ned etterhvert, og jeg var ikke sykemeldt for det.

Det er jo ikke 2 forskjellig ting? En CRP er jo en hurtig senkningsprøve. er jo bare måten de tar prøven på som er forksjellig.

tusen hjertelig takk for svar,jeg sliter litt med stive skuldre,klarer ikke å strekke meg  til nattbordet når jeg ligger i sengen,kanskje derfor jeg har høy senkning??? men d var deilig å vite at d kan være d også,vi får se 10 mai hva prøvene viser.

Back
Topp