Høy risiko på NIPT

Nyejoggesko

Første møte med forumet
Hei,

Er det noen som har opplevd å få høy risiko på NIPT-test gjennomført i utlandet? Hva er i så fall neste skritt da?

Ser at det anbefales fostervannsprøve for å være helt sikker, men kan man få dette i Norge, eller må man tilbake igjen til teststedet?

Jeg er under 38 år og vurderer å ta NIPT-test i Gøteborg. Ønsker å få alle svar så klare som mulig slik at jeg evt kan ta abort før uke 11+6 (grensen for selvbestemt abort) dersom det er noe alvorlig galt.
 
Da jeg var gravid fikk jeg høre fra gynekologen at de hadde opplevd mange få høy risiko på NIPT for så å få normale svar på fostervannsprøve.
Hvis du som mor har kromosom»avvik» selv vil det slå ut på NIPT
 
selv om du får svar såpass sent på testen at abortgrensen er over (uke12) vil du alikevel få abort i norge, men må møtr i nemd. De sier sjelden/aldri nei om fosteret har alvorlig feil/sykdom. Blodprøver tar tid å få svar på, og har selv gjennomført KUB-test i norge som tok over en uke å få svar på. Fosteret må også være minimum 12 uker når man tar UL for å kunne se mest mulig utvikling hos fosteret (som er del en av KUB-testen) så må uansett vente lenge på testing og svar. Jeg fikk beskjed om at om kub-testen var unormal/positiv ble det nipt-test og etter det igjen fostervannsprøve/morkakeprøve, om jeg selv ville det. Jeg vil tro med det fine helsevesenet vi har i Norge, at om du tar en nipt-test i utlandet med positivt svar, vil du få videre oppfølgning i Norge. Da ville jeg ha fått ny time hos fastlegen min for vidre henvisning til fostermedisinsk avdeling. Sikkert også greit å informere fastlegen din på forhånd om planene dine om prøve i utlandet, bare slik at prosessen her hjemme går smidigere.
Lykke til :)
 
Spurte Ultralydklinikken i København om dette for noen måneder siden, fikk beskjed om at man da ble henvist til fostervannsprøve og at det gjaldt i alle land, men om det er de som henviser selv eller man må kontakte noen her hjemme er jeg ikke sikker på.

Det er viktig å være klar over at om man får høy risiko på NIPT så er det mange av disse som er falske positive, og det bør derfor ikke tas abort kun basert på denne testen.
 
Sorry, men jeg kan ikke alle forkortelsene her inne, så hadde vært ok med en forklaring av hva du spør etter TS.
 
Back
Topp