Høy puls

¤ LyKkEliG ¤

Prøver på nr 3 :)
Er det vanlig å ha høy puls når man er gravid? Jeg syns det er skikkelig ekkelt når pulsen i magen dunker så hardt at det blir ubehagelig, å kjenner hjerte dunker hardt utenpå huden. Ser det godt utenpå at det dunker. Dette skjer når jeg har hvilepuls å når jeg feks gjør husarbeid.
Håper ikke dette er farlig? Jeg har i alle mine svangerskap hatt høyt blodtrykk, har det noen sammenheng?

Har alltid tenkt at høyt blodtrykk og høy puls hang sammen, men det er nok bare noe jeg har antatt, har ingen medisinsk utdannelse, kun 20stp i biologi;-) Men vet at man får mer blod når man er gravid, og da vil nok pulsen dunke kraftigere vertfall (ikke nødvendigvis gi høyere puls tror jeg) :-) Og på grunn av dette vil den også gå raskere opp under fysisk aktivitet, men det skal ikke være farlig så vidt jeg vet:-)

I graviditet jobber hjerte mer, for å forsyne kroppen + livmoren tiltrekkelig med blod:) oftes ufarlig men uroer det deg ta det opp ved neste legetime/jordmor time:)

Takker for svar jenter :)
Skal ta det opp når jeg skal inn på legekontoret å ta blodprøver å blodtrykk på tirsdag :)
undertrykket mitt var på 82 i uke 10, så er ikke høyt enda heldigvis. Men det steg jo lengre jeg kom i forrige svskapene, var oppe i over 100. Så er spent hvordan det blir denne gangen.

Jeg hadde gøy hvilepuls når jeg var dehydrert pga hyperemesis. Så er mange grunner til høy puls. Men det er også normalt med høyere hvilepuls når man er gravid :)

Jeg har også hatt høy hvilepuls, spesielt da jeg var som værst plaget med hyperemisis. Ved en kontroll hadde jeg 85 slag i minuttet etter 10 min liggende på ryggen på legebenken... Blodtrykket mitt er derimot helt perfekt :-)

Back
Topp