"Høy GBS-mengde i fødselskanalen"

Vesla222

Glad i forumet
Var inne hos legen på andre svangerskapskontroll i dag, og vi gikk gjennom prøvesvarene av blodprøver og urineprøve fra januar. Jeg fikk på urinprøven påvist en høy mengde streptokokk B i fødselskanalen. Legen bedyret at dette ikke er farlig for meg, og ikke for fosteret heller, men at det måtte stå på helsekortet i tilfelle sykehuset ville behandle meg med antibiotika under fødselen - noe som visstnok varierer fra sykehus til sykehus.

Nå har jeg lest de nasjonale retningslinjene for gruppe B-streptokokker hos gravide og fødende kvinner, og her står det "Uansett svangerskapsvarighet gis intravenøs antibiotikaprofylakse under fødselen til kvinner som har fått påvist GBS i urinen i løpet av det aktuelle svangerskapet". Så her er det vel ingen tvil om at jeg må inn på sykehuset så snart fødselen starter for å bli behandlet. Men jeg vil nok sjekke dette med KK på forhånd, man vet jo aldri..

I og med at dette er påviste bakterier i urinen, regner jeg med at jeg har såkalt "asymptomatisk bakterieuri". I følge denne siden er det viktig med behandling av gravide for å unngå for tidlig fødsel, kompliserte UVI'er, betennelse i livmorslimhinnen o.l.: http://nhi.no/foreldre-og-barn/barn/sykdommer/symptomfri-bakteriuri-2599.html?page=2

Så da begynner jeg jo å lure litt - legen fremstilte dette som noe nærmest uten risiko/behov for behandling. Noen som har erfaringer eller kunnskap rundt dette?

Jeg fikk påvist dette under mitt første svangerskap og når vannet gikk så måtte jeg rett inn på sykehuset også fikk jeg antibiotika. I tillegg til dette måtte de skylle med sterilt vann hver tredje time.

Jeg har det nå og har fått beskjed om å ikke tenke på det før fødsel. 25% av oss har det visst og blir vi behandlet for mye med antibiotika blir bakterien resistent. Siden den ikke plager deg, og mest sannsynlig kommer tilbake gjør stort sett ikke legene noe.

... fikk jeg forkkart:)

Jeg har det nå og har fått beskjed om å ikke tenke på det før fødsel. 25% av oss har det visst og blir vi behandlet for mye med antibiotika blir bakterien resistent. Siden den ikke plager deg, og mest sannsynlig kommer tilbake gjør stort sett ikke legene noe.

... fikk jeg forkkart:)

Ca 25% er bærer av bakterien, det er riktig. Har man så store mengder GBS at det blir påvist i urinen i løpet av svangerskapet, så skal man behandles under fødselen. Men jeg tror nok at du har rett i at man ikke skal behandles i løpet av svangerskapet.

Jeg har dette selv, også ved forrige svangerskap!! KK i Bergen har supre rutiner på det- og vet hva som skal gjøres!! Jeg ikke retningslinjene på det, men det gjelder ihvertfall ved vannavgang uten oppstart av rier- da skal du ha intravenøs antibiotikabehandling, og ved rier over en lenger periode ( de har selvfølgelig et visst antall timer) uten særlig fremgang- da også antibiotika. Dette er som sagt bare noe av det- jeg vet ikke nøyaktig- men opplevde KK som veldig proffe og trygge på dette!! Så ha en dialog med de ved oppstart av fødselen- så går det fint :) Ikke bekymre deg :)

Jeg ble påvist GBS positiv i mitt andre svangerskap. Ble ikke gjort noe under svangerskapet, da dette ikke er farlig for barnet før det skal passere fødselskanalen eller vannet går. Under fødselen med nr to fikk jeg da antibiotika før de tok vannet. Ingen komplikasjoner. Søker man på nett på dette står det MYE skremmehistorier, så bedre å heller høre på elge og JM en å lese på nett.

Har du infeksjon, så skal du ha penicillin! i hvertfall ville jeg ha krevd det. Det er forskjell på å ha GBS og ha infeksjon. Har du gbs, vil den alltid være der, kanskje er den borte rett etter en penicillinkur, men så vil de komme tilbake, så man vil i teorien alltid ha en positiv vaginaltest om man er bærer av denne bakterien. Det er ved oppblomstring denne bakterien KAN være farlig. De kan smitte babyen under fødsel (da får man antibiotika rett i blodet under fødsel for å forhindre dette ), de kan også trigge til å sette i gang fødselen som andre bakterieinfeksjoner kan gjøre, og meget sjeldent kan de krype oppover. Det siste skjedde meg, de krøp oppover og infiserte morkaken! min morkake var kolonisert av GBS, og jeg mistet barnet mitt rett før termin. Man kan ikke si 100% sikkert at det var gbs som var grunnen selvfølgelig, men mest sannsynlig. I morkaken skal de uansett ikke være i hvertfall. Nå er jeg gravid igjen, gått på en kur, men prøven viste fortsatt kraftig oppvekst, så nå skal jeg faktisk gå på apocillin hele svangerskapet non stop til testen ikke viser infeksjon, da kan jeg ha et opphold. Skulle testen vise oppvekst igjen, må jeg fortsette. Leger mener og sier forskjellig. Det er lite kunnskap om denne bakterien, og de vil nok forhindre hysteri, men jeg mener dette er beste løsning. I hvertfall føler jeg dette er det eneste jeg kan gjøre. Jeg vil ikke risikere å miste igjen pga denne bakterien. Mener ikke å skremme, bare opplyse og dele mine erfaringer. GBS er i utgangspunktet en svak bakterie som er normal i bakteriefloraen. Flere har også hadt infeksjon uten behandling, og det har gått bra, men en sjelden gang kan det gå galt, det er jeg jo selv et bevis på. Så her blir det knasking av apocillin!!

Hva er GBS? Og har det noen symptomer? Lurer også på om det er sånn man finner ut på svangerskapskonytrollene?

GBS = gruppe B - streptokokker. Mange har denne bakterien som en naturlig del av bakteriefloraen i tarmer/skjede. Som regel en uskyldig bakterie, men kan ved infeksjon være skummel ved graviditet/fødsel. Ved infeksjon, dvs når bakterien blomstrer opp og det blir alt for mye av den, kan man få symptomer som mye utflod ( kan også bli grønnaktig ), murringer/ vondt/ ømt i underlivet, hyppig vannlating, generelle symptomer på uvi. MEN ofte ingen symptomer i det hele tatt. Man finner ikke ut om man er bærer av GBS eller har GBSinfeksjon på en vanlig svangerskapskontroll, da dette ikke er vanlig å teste. Har man infeksjon, kan det påvises på en urinprøve som må sendes inn til dyrking. Påvises bakterien i urin er det veldig mye av den. Sikreste måte er å teste vaginalt med en vattpinne, som også sendes inn til dyrking. Det tar da ca en uke å få svar. I USA testes alle gravide for denne bakterien i uke 37. Håper du fikk bra nok svar :happy090

GBS = gruppe B - streptokokker. Mange har denne bakterien som en naturlig del av bakteriefloraen i tarmer/skjede. Som regel en uskyldig bakterie, men kan ved infeksjon være skummel ved graviditet/fødsel. Ved infeksjon, dvs når bakterien blomstrer opp og det blir alt for mye av den, kan man få symptomer som mye utflod ( kan også bli grønnaktig ), murringer/ vondt/ ømt i underlivet, hyppig vannlating, generelle symptomer på uvi. MEN ofte ingen symptomer i det hele tatt. Man finner ikke ut om man er bærer av GBS eller har GBSinfeksjon på en vanlig svangerskapskontroll, da dette ikke er vanlig å teste. Har man infeksjon, kan det påvises på en urinprøve som må sendes inn til dyrking. Påvises bakterien i urin er det veldig mye av den. Sikreste måte er å teste vaginalt med en vattpinne, som også sendes inn til dyrking. Det tar da ca en uke å få svar. I USA testes alle gravide for denne bakterien i uke 37. Håper du fikk bra nok svar :happy090
ok. Det var et veldig godt svar ;) men syns det er rart at ikke alle blir testet for det. Vertfall når det ik gir flere symptomer og kan være farlig :p nå skal jeg ta keisersnitt da køen er litt skummelt om bakterien kan vandre opp to ungen :(0

Og til dere som har fått det påvist, spurte dere om å få ta prøven? Eller hvorfor testet de dere visst det er sånn at ikke alle blir testa? Hva må til liksom?

Og til dere som har fått det påvist, spurte dere om å få ta prøven? Eller hvorfor testet de dere visst det er sånn at ikke alle blir testa? Hva må til liksom?
Jeg hadde utslag på urinen med nr to og den ble sendt til dyrking og jeg fikk da påbevist GBS i urinen. Dette ble behandlet med antibiotika under fødselen. Denne gangen er jeg sjekket for det både i skjeden og i urinen fordi jeg hadde det sist, men begge var negative:)

Venter nr 3 4. August:)

ok. Det var et veldig godt svar ;) men syns det er rart at ikke alle blir testet for det. Vertfall når det ik gir flere symptomer og kan være farlig :p nå skal jeg ta keisersnitt da køen er litt skummelt om bakterien kan vandre opp to ungen :(0

Når du skal ta keisersnitt slipper du i hvertfall å bekymre deg over smitte under fødsel hvis du skulle ha en infeksjon akkurat da. Legene vil vel forhindre hysteri og unødvendig penicillinbruk sikkert, det er jo ikke bra å gå unødvendig på penicillin heller. Snakker om at det kan øke immunitet mot bakterien osv. Nei jeg vet ikke jeg. For de som evt skulle være bærer av GBS og evt ha en infeksjon, så går det som oftes bra likevel, men man vet jo aldri. Jeg er en av de sjeldene tilfellene det gikk fryktelig galt. Krev en vattpinnetest om det skulle dukke opp noen symptomer i hvertfall. For disse testene må kreves.

Back
Topp