Høy forbrenning!

En tråd i 'Spør ernæringsrådgiveren' startet av Micha, 28 Jun 2017.

Endre kallenavn | Kom i gang/Hjelp
  1. Micha Betatt av forumet

    Hei!
    Har ei jente på 1.5 år som har gått ned i vekt, hun er veldig matglad og hun spiser 4 måltider ++ pr.dag.
    Frokost: 1 skive grovt brød m/ enten kjøtt pålegg eller ost/smøreost.
    Mellom måltid: frukt ( enten eple, pære, druer appelsin, melon)
    Lunsj: yoghurt / smoothieog kanskje noe kjeks.
    Middag: vanlig husmanskost (kjøttkaker i brunsaus poter og grønnsaker eller liknende).
    Kvelds: brødskive eller yoghurt.

    Hun liker ikke babygrøt eller müsli, men utenom det er hun veldig matglad. Og hun spiser godt! Alle som ser henne spise blir overrasket over hvor matglad hun er og mengden hun spiser. Men hun gikk ned fra 10.2 og til 10.0 kg

    Er bare litt rådvill nå, for hun spiser seg god og mett og har 4 faste måltider og mellommåltider hvis hun orker/har lyst på.
    Så det er ikke mengden mat hun spiser dom gjør at hun går ned. Men hun er KJEMPE aktiv. Og høy forbrenning ligger i familien.
    Hva kan jeg gjøre for å øke kcal inntaket på en sunn måte uten å øke mengden for det er hun ikke interessert i, da hun spiser seg mett.

    Håper på gode svar!
     
  2. Thea fra Melk.no Flørter med forumet

    Hei Micha,

    Dersom du målte vekten med kort tids mellomrom kan det være tilfeldige målefeil. Dersom det har gått en lengre periode uten at hun har lagt på seg er det lurt å kontakte lege eller helsesøster for å sjekke hvordan hun utvikler seg i forhold til vekstkurven sin.

    Dersom det er aktuelt å øke energiinntaket kan man gjøre dette ved å berike den vanlige maten hun pleier å spise.
    Det er viktig at maten man velger er såkalt næringstett, det vil si at den er rik på næringsstoffer som proteiner, vitaminer og mineraler, i tillegg til energi. Kjeks, kaker og godteri er for eksempel ikke næringstett mat.

    Les mer om kosthold til små barn her

    Melk- og meieriprodukter er næringstett mat som inneholder proteiner, vitaminer (f.eks b-vitaminer) og mineraler (f.eks jod og kalsium). Hvis barnet trenger å legge på seg kan man med fordel velge fetere typer meieriprodukter, slik som helmelk, fetere yoghurttyper og -oster som pålegg. Man kan gjerne bruke mer rømme og fløte i matlagingen, i tillegg til planteoljer. Men det er viktig å huske på at små barn bare skal ha maks 5-6 dl melk per dag (inkl yoghurt og andre meieriprodukter), ettersom melk ikke er noen god kilde til jern, og små barn trenger jern.

    Les mer om kumelk til små barn her


    Når barnet spiser brødmat kan du forsøke å smøre på litt ekstra med margarin, eller et tynt lag med for eksempel majones, under pålegget. Bruk ekstra mye pålegg, og velg næringsrikt pålegg, slik som for eksempel oster, prim beriket med jern, kaviar, leverpostei eller annet kjøttpålegg. Avokado inneholder også mange næringsstoffer i tillegg til energi, og kan gjerne serveres som mellommåltid eller til brødmaten. Fet fisk (f.eks laks) inneholder blant annet gode fettsyrer, vitamin D og omega 3, i tillegg til energi. Velg gjerne fet fisk til middag.

    Dersom hun ikke har lagt på seg over tid, anbefaler jeg at du tar kontakt med lege eller helsesøster.

    Lykke til!
     

Del denne siden