Høy feber

Trollemamman

Gift med forumet
Hei jenter!
Skal tråle nettet nå.. men vet dere hvor høy feber er akeptabel feber med smertestillende innabords?

Even har vært syk i 9 dager nå. Vært feberfri i 2 dager, men i dag hadde han feber i 39 allerede kl. 12. Han orker ingenting, vi bare bytter på å ha ham på armen, han gråter og sover, får i seg væske, det er tiss i bleia. Han har spist 10 smuler med loff og drukket ca 100 ml mme i dag, i tillegg til litt eplemost/bris. Ga han stikkpille kl 13 som dempet feberen noe. Nå er han derimot oppe i 39 igjen, og vi kan jo bare gi 3 stk stikkpiller pr døgn, så hva gjør vi? Vi har på ham minimalt med klær, fyrer ikke i ovnen (det er ca 19 grader inne) og har på ham halvkald klut over pannen og hue med jevne mellomrom... Var jo hos lege i går som mente at alt vil gå over og vi ringte legevakta på torsdag kveld. Jeg vil liksom ikke ringe legevakta å spørre hvis han har "for lav" feber heller, hvis dere skjønner... [8|]

Dette stod på www.helsenytt:

I oppslagsboka «Barnets Helse» forfattet av den engelske legen Miriam Stoppard heter det at man alltid må kontakte lege når barnet har over 39 grader i mer enn 12 timer. Andre anbefaler å ringe lege hvis temperaturen blir over 40 grader.
Rigmor Austgulen mener det ikke er så vesentlig hvor lenge feberen varer så lenge barnet får i seg nok drikke og ikke har smerter eller andre symptomer på en alvorlig infeksjon. I denne sammenheng er kontakten med barnet av avgjørende betydning.
- Feber i seg selv er ikke noe særlig farlig symptom, sier hun.
- Hos barn stiger temperaturen ofte raskt, og mange foreldre blir forskrekket når de leser av termometeret. Det er imidlertid svært sjelden at temperaturen blir så høy at feberen i seg selv kan skade barnet. Mye kan også gjøres for å redusere feberen.
- Det viktigste er å vurdere hele barnets tilstand. Sitter man med et sykt barn som man ikke får kontakt med, bør man ikke vente på legevaktlege, men dra rett til sykehuset, selv om temperaturen i seg selv ikke er avskrekkende høy, understreker Austgulen.

Erica hadde 39,6 i feber i sted.
Jeg har ikke gitt henne smertestillende, og nå er mannen og måler.

JEg driver og lurer på å ringe legevakten selv.

Stakkar vesle Even, på tide å bli frisk no!
Veit ikkje grensa for "akseptabel" temp med smertestillande ikroppen, men ville berre seie at dei legane vi har vore i kontakt med når eldstemann har hatt høg feber har sagt at vi ikkje skal bry oss så mykje med den maksdosen. Vi hr fått beskjed om at sålenge vi ikkje gir febernedsettande over lengre tid kunne vi gi kvar tredje time om feberen ikkje gjekk ned. 

Ville ringt legevakten jeg.. Tror nok det er best iom at han spiser og drikker minimalt fra før. og nå er han slapp i tillegg.

Ring du...

Du også hissigproppen...

ORIGINAL: hissigproppen MØMØ

Erica hadde 39,6 i feber i sted.
Jeg har ikke gitt henne smertestillende, og nå er mannen og måler.

JEg driver og lurer på å ringe legevakten selv.

Akkurat... [8|] stakars dere og da... [:(]

Jeg leste nå:
  • Feber på grunn av infeksjon blir sjelden høyere enn 40,5-41,1
  • Grensen for når temperaturforhøyelsen i seg selv kan være farlig, er vanligvis 41 grader
  • Feber er en av kroppens mange reaksjoner når det oppstår sykdom. Når bakterier eller virus trenger inn i kroppen, aktiveres forsvarssystemet vårt mot infeksjoner, immunsystemet. En av reaksjonene er en økning av kroppstemperaturen. De hvite blodlegemene og antistoffer, samt celler i kroppen som har som oppgave å nedkjempe de inntrengende mikroorganismene, arbeider bedre og mer effektivt når temperaturen stiger noe. Mest effektivt arbeider immunsystemet ved temperatur mellom 38 og 39 grader. Feber er med andre ord en nyttig reaksjon. Derfor skal du heller ikke senke temperaturen kunstig ved moderat feber.

Det Ninika skriver tror jeg også litt på, at så lenge vi får kontakt med barna våre og de får i seg væske, så bør det jo ikke være noen fare? Det er jo uansett best å være hjemme når de er syke, og antibiotika skal de aldeles ikke ha i tide og utide og i alle fall ikke ved virusinfeksjon, som legen mistenker Even har. [8|]
  •  
    ORIGINAL: *Joha*

Veit ikkje grensa for "akseptabel" temp med smertestillande ikroppen, men ville berre seie at dei legane vi har vore i kontakt med når eldstemann har hatt høg feber har sagt at vi ikkje skal bry oss så mykje med den maksdosen. Vi hr fått beskjed om at sålenge vi ikkje gir febernedsettande over lengre tid kunne vi gi kvar tredje time om feberen ikkje gjekk ned. 

Takk for det *Joha*.. [;)][:)] Ja, nå ønsker vi oss friske alle sammen, vi er jo sjuke alle mann fortsatt, men vi voksne tåler nok dette greiere enn lillemann tross alt. Dessuten kan vi snakke.. [:D] Takk for råd ang stikkpiller da. Tenkte på det selv i sted, at det kanskje ikke er så viktig at man overholder de doseringene for et viktig og kritisk døgn, bare man ikke overdoser kraftig liksom.. [8|]

Her viste termometeret nå 38,7, så jeg avventer hvert fall litt til.

Stakkars lille Even som er dårlig.
    Erica har faktisk ikke spist noe annet enn 5-6 skjeer med sånn mellommåltid fra Småfolk i dag. Og så har jeg ammet da.

Hva gjør du?
    Hoster han også? Han var på legevakta?
    For det gjør Erica nemlig [&:]

jeg må si jeg HATER når legen sier "se det an og vurder", fordi JEG er ikke helsepersonell som vet nøyaktig hva jeg skal se etter... [&:]

ORIGINAL: Trollemamman

Takk for det *Joha*.. [;)][:)] Ja, nå ønsker vi oss friske alle sammen, vi er jo sjuke alle mann fortsatt, men vi voksne tåler nok dette greiere enn lillemann tross alt. Dessuten kan vi snakke.. [:D] Takk for råd ang stikkpiller da. Tenkte på det selv i sted, at det kanskje ikke er så viktig at man overholder de doseringene for et viktig og kritisk døgn, bare man ikke overdoser kraftig liksom.. [8|]

Sikkert mange som er ueinig med tanke på å overskride maksdosen, men eg tenker at det ikkje er problematisk så lenge det berre er eit lite døgn det er snakk om, og ikkje ofte. Travelt når alle er sjuke samtidig, får håpe dokke kjem dokke snart alle mann!

Sikkert mange som er ueinig med tanke på å overskride maksdosen, men eg tenker at det ikkje er problematisk så lenge det berre er eit lite døgn det er snakk om, og ikkje ofte. Travelt når alle er sjuke samtidig, får håpe dokke kjem dokke snart alle mann!

Tusen takk for det.. Får håpe vi i alle fall er ferdig med julesjuken når jula kommer.. [;)][:D]

Tusen takk for det.. Får håpe vi i alle fall er ferdig med julesjuken når jula kommer.. [;)][:D]

Godt det er noken veker igjen til jul endå, så rekk dokke kanskje å pynte treet og [:D]

ORIGINAL: Labambie

Huffamei.... Stakkars liten.. Mari hadde feber på 39,7 med paracet innabords ble vi lagt inn på sykehuset.. Så jeg hadde nok dratt på legevakta ja.

Okay, vi venter nok til den er kommet opp i 40 med pille innabords før vi ringer/reiser til legevakta. Så lenge han får i seg væske og er kontaktbar, så skal det jo ikke være farlig. Feberen må jo til for at han skal bli frisk, den er bare ikke ideell på en måte.. [;)] Men, ja, man blir bekymret når en som man ikke klarer å holde i ro et sekund for tida slumrer og koser på armen i timesvis.. [8|][:D]

uff.. kjedelig å være så syke så lenge..

krysser fingrene for at det snur seg nå [:)]

Mange godbedringsklemmer sendes dere

Back
    Topp