Høy crp??? **oppdatert**

#Grusomme Gabriel#

Forumet er livet
Hva er normal crp verdi? og når skal det behandles med antibiotika?

Legen fikk ikke sett orntlig i lillegutt sine ører pga ørevoks...:-(
Crp ble målt til 52!

Men han har over 40 i feber og er virkelig utilpass.

Må føye til at det er 4 gangen på 2 år at han har vondt i ørene sine.

Hva er deres meninger?

[hr]

da har vi vært til lege igjen.
Lillegull ble kjempedårlig i 1 tiden.
Nå har han fått antibiotika fordi han har halsbetennelse!!

normal er vel rundt 8, vet jeg har hadt over 100 engang[8|] Har ofte ligget på 70-90 når jeg har vært syk.

Hvis det er en bakteriell infeksjon skal det vel behandles med antibiotika?

vi var hos legen med tobias for ørebetennelse for ikke lenge siden... vår lege sa at han ga antibiotika hvis crp var over 30... men han fikk selv om crp var på 8 fordi han har slitt med det så lenge.. skal tilbake neste uke for å se om det har hjulpet...

hmmm...blir ikke klok på dette her ..........

de sier jo at man i første omgang kun skal behandle med nesespray, saltvannsoppløsning og febernedsettende, samt heve hodeenden på senga... så går det gjerne over av seg selv.. 

De har vel funnet ut at ørebetennelser skal få lege seg selv. De går ikke raskere over av AB. 52 er ikke sinnsyk høy CRP. Har ørebarn selv og får resepter på AB som jeg kan heve fire ganger. Da skal jeg liksom vurdere selv om jeg skal gå å heve respten, men har fått beskjed om at det går ikke RASKERE over med AB, men forløpet kan bli mildere...

Crp skal være ca 0. Det er en regel som sier at man skal behandle når den er over 30, men det er bedre å prøve å la kroppen ordne det selv. Man vet jo hva som skjer om man bruker antibiotika veldig mye. Sønnen min hadde crp på noen og 60, men fikk ikke AB. Og han ble frisk. Crp kan bli mange hundre, men da er man veldig dårlig.

Vanlig CRP er 8:-)

Lillegutt hadde crp på 160 da han var ca 3 mndr, ble da lagt inn på sykehus, og fikk antibiotika. Legen sa normal crp var på 5 eller lavere. Fastlegen ville ikke gi antibiotika før crp nærmet seg 100...

Ingen peil på hva som er høy/lav crp jeg...

Stakkars liten.. håper dere i det minste får ned feberen hans og at det går over uten for mye styr.
Klem

crp er normalt under 5. Hvis den er forhøyet er det lurt å også få sjekket verdien av de hvite blodlegemene, altså leucocyttene, for å se om det er reell infeksjon eller ikke. Hvis begge er forhøyet er det grunn til å starte behandling. CRP i seg selv svinger veldig fort og lett opp og ned.

jeg hadde halsbetennelse og hadde crp på 170. og det normale er 8.

Jeg hadde nettopp 60 i crp og var ganske syk.

Legen sa at grensa for virus går ved ca 40 i crp og over det, så er det baktriellt og må behandles med antibiotika.

Normalen er under 8, men så lenge den er under 10, er det ingen "vits" med behandling.. (kommer sikkert litt an på)
Første gang gutten min ble sendt på sykehus hadde han 142 [&o]

for ellers friske barn, er da ikke en crp på 52 særlig høyt?
minsta her, har en alvorlig hjertefeil og får derfor penicilin mye tidligere enn friske barn, men 52 er da helt på kanten for at hun får behandling!

men det spørs jo selvfølgelig hvordan allmenntilstanden er og hvorfor crp er høy, da..

ORIGINAL: Lystig

Vanlig CRP er 8:-)

Jupp.. og når den er høyere enn dette, men ikke opp mot 100 har de sagt til meg at den er stigende så her er det en infeksjon som vokser...

Litt rart at du ikke fikk noe til smån syns jeg da[8D]

Over 50 er bakteriell infeksjon, under er det oftest (men ikke alltid) virus.
Når du måler crp så får du målingen på situajonen om hvordan den var dagen før, så for å få riktig måling lønner det seg å måle på nytt dagen etter for å se om det er økning eller nedgang, eller den er stabil.

Har ofte opplevd lungebetennelser, ørebetennelser (bakteriell) helt uten utslag i crp også, så om det er en sikker måling er jeg litt skeptisk til - og det er heldigvis legene våre også.

Har infeksjonsbarn, ørebarn og lungebarn, så vi styrer antibiotikabruken egentlig mest selv.
Veldig lav terskel for behandling.

Back
Topp