Høy BMI

Fred89

Flørter med forumet
Flere som har høy BMI? Var hos jordmor i dag og har nå kommet over grensa (over 35) for at jeg må på sykehuset for en ekstra kontroll. Har ikke lagt på meg mer enn 4-5 kg så langt, er 33+5 nå, og har alltid hatt høy BMI. Har noen kilo ekstra, men er nok kraftig beinbygning som er hovedårsaken til den høye BMI'en.
Har noen av dere vært på slik kontroll? Glemte å spørre jordmora hva de gjorde på en slik kontroll, men forstod de måtte sjekke om babyen var større enn forventet. Regner kanskje ned de da tar ultralyd? Noen kan kanskje også få beskjed om at man ikke kan føde vaginalt? Tror ikke det vil bli noe problem, er ikke sååå stor og er i god form.

Har høy bmi, men hvor høy er usikker. Aldri vært snakk om å ha ekstra kontroll. Symfysemålet er ikke forhøyet :)

Edit: bmi 35,5

Jeg har høy bmi. Eneste endingen for meg er at jeg må føde i Bergen. Men det er en sammensatt grunn pga bmi og tidligere fjerning av syk tarm.

Jeg har vært på en slik kontroll i Bergen. Jeg er 33+2, har bmi rett over 35 og er ikke gått opp mer enn 5 kg. Selve undersøkelsen var en ekstra ultralyd hos en spesialist/lege som estimerer vekten til barnet. Hensikten med dette er, slik jeg har forstått det, at de i noen få tilfeller ved overvekt ser at barnet ikke får i seg nok næring og blir mindre enn det burde. I mitt tilfelle ble babyen estimert til å være 2200 gram (undersøkelsen var i uke 31), så han er mye større enn gjennomsnittet. Var på privat 3d ultralyd uken før og ble da estimert til 1560 gram og innenfor gjennomsnittet, så hvem som har rett vet jeg ikke, men må vel stole på spesialisten Skal på oppfølging i uke 37 for å se hvordan vekten ligger ann da og regner med jeg får mer informasjon da. De har ikke sagt noe om keisersnitt, eneste var at at jeg fikk en samtale med anestesilege i tillegg vedr. eventuell epidural. Jeg oppfatter situasjonen som at jeg kun på bakgrunn av bmi blir oppfattet som "risiko svangerskap" selv om det ikke er noe som tilsier at noe er gale, og at de derfor har ekstra kontroll slik at de vet om eventuelle utfordringer.

Har lest det er slike retningslinjer en ul i uke 24-28 og en mellom 33-36 troe jeg. Husker ikke helt. men verken jm eller legen har nevnt det til meg. Og når jeg spurte JM. På ordinær ul brydde de seg ikke virket som

Ekstra oppfølging her med vekstestimering for å se at babyen tar til seg nok næring. Dette pga høy bmi men også pga medisiner jeg må ta .. men trodde dette gjaldt de som hadde høy bmi FØR svangerskapet..

Jeg er i dag 33+6 og jeg har hatt ekstra ul i uke 24 og 32 pga dette og skal på en ny i uke 36. Dette forstod jeg at var for å sjekke at ikke baby var for stor, men begge målingene har vist seg å være helt på gjennomsnittet og dette er 4.mann og de andre har vært mellom 3200 og 3900. Det er retningslinjer om dette som skal følges men virker som det likevel gjøres veldig forskjellig rundt på ulike sykehus. Det regnes som risikosvangerskap dersom bmi er over 35.

Jeg er i dag 33+6 og jeg har hatt ekstra ul i uke 24 og 32 pga dette og skal på en ny i uke 36. Dette forstod jeg at var for å sjekke at ikke baby var for stor, men begge målingene har vist seg å være helt på gjennomsnittet og dette er 4.mann og de andre har vært mellom 3200 og 3900. Det er retningslinjer om dette som skal følges men virker som det likevel gjøres veldig forskjellig rundt på ulike sykehus. Det regnes som risikosvangerskap dersom bmi er over 35.
Vet du grunnen til at det er risiko over 35? Legen min har ikke brydd seg. Var på vekstestimering i dag pga sva.dia og de bemerket heller ikke noe utenom at jeg var gått ned i bmi

Vet du grunnen til at det er risiko over 35? Legen min har ikke brydd seg. Var på vekstestimering i dag pga sva.dia og de bemerket heller ikke noe utenom at jeg var gått ned i bmi

Nei, jeg vet ikke grunnen. Men jordmora sa til meg at de nye retningslinjene tilsa at det skulle sjekkes når BMI var over 35. Hun sa også at om det ikke hadde vært for disse retningslinjene (som hun følger slavisk), hadde hun ikke sendt meg på ekstra kontroll.

Nei, jeg vet ikke grunnen. Men jordmora sa til meg at de nye retningslinjene tilsa at det skulle sjekkes når BMI var over 35. Hun sa også at om det ikke hadde vært for disse retningslinjene (som hun følger slavisk), hadde hun ikke sendt meg på ekstra kontroll.
Rart det praktiseres så forskjellig..

Det er vel større risiko for komplikasjoner under fødsel, større blødninger, svangerskapsforgiftning og økt blodtrykk bl. a

Back
Topp