Høstbarn - innkjøp av ull

Babybutterfly

Første møte med forumet
Hei,
Jeg har termin 2. september og starter innkjøp av diverse til baby nå. Har kjøpt inn en del klær i bomull i str. 50/56, men i og med at jeg får et høstbarn så lurer jeg på hvor mye ull jeg skal kjøpe inn? Og i hvilke størrelser?

Vi vet ikke kjønnet til babyen og av den grunn vil jeg ikke kjøpe inn for mange nøytrale klær.

Hvor mye har dere kjøpt inn i ull? Har dere noen tips? :happy:

Førstemann kjøpte jeg ikke ull til i det heletatt før han ble født, fordi jeg ikke visste om han tålte ull. Glad for det, for han tålte bare 2-3typer ull sitt første år.
Vi har brukt mye bambus istedet, det tåler de aller fleste :)
Vi hadde vel 6 ull/bambusbodyer og strømpiser, holdt i massevis.

Ikke kjøp inn for mye på forhånd. Du har ingen garanti for at babyen tåler ren ull :) Begge mine barn har hatt barneatopisk hud og har kun kunnet bruke ull med bomull, silke eller bambus på innsiden.
Jeg kjøpte inn litt på salg da jeg ventet førstemann, i ren ull. De måtte jeg bare selge videre for en slikk og ingenting :S Skal du kjøpe litt i de minste størrelsene så velg med bomullsinnside. 4-6 bodyer og 4-6 bukser er nok. Ull må vaskes raskt etter at de er sølt på :)

Visste heller ikkje kjønnet til første (termin 20 sept, kom 15.sept). Hadde på forhånd kjøpt inn to omslagsbodyer fra Nøstebarn (gul og kvit) str 56/62, 2 andre frå Janus (turkis og brun) str 60? Pluss en frå H&C i str 62. Hadde kjøpt inn ei ull/silkebukse og ei sparkebukse i ull pluss div strømpebukser. Det holdt i massevis :) Fikk masse fint etter at han var født :)

Har ikke tenkt å kjøpe ull. Jeg tror faktisk ikke at et spedbarn trenger det. De blir båret masse, av foreldre og besøkende, tullet inn i tepper og dyner.. tviler så sterkt på at de fryser eller lider noe nød. Spar huden deres heller. Og pengene. Blir nok ull fremover til barnehagebruk. Sånn tenker jeg hvertfall ø.

Har ikke tenkt å kjøpe ull. Jeg tror faktisk ikke at et spedbarn trenger det. De blir båret masse, av foreldre og besøkende, tullet inn i tepper og dyner.. tviler så sterkt på at de fryser eller lider noe nød. Spar huden deres heller. Og pengene. Blir nok ull fremover til barnehagebruk. Sånn tenker jeg hvertfall ø.

Tja, de skal jo helst ligge en del på gulvet også for å trene ryggen etterhvert, og jeg synes det er greiere med ullklær og heller færre tepper etc. Fordeler og ulemper med begge deler. Ull er også fint hvis babyen sikler for eksempel, våt ull blir ikke kaldt mot huden på samme måte som våt bomull.

Tja, de skal jo helst ligge en del på gulvet også for å trene ryggen etterhvert, og jeg synes det er greiere med ullklær og heller færre tepper etc. Fordeler og ulemper med begge deler. Ull er også fint hvis babyen sikler for eksempel, våt ull blir ikke kaldt mot huden på samme måte som våt bomull.
Samme tenker jeg, ull holder på varmen selv om det blir fuktig, det gjør ikke bomull, bambus eller syntetiske stoffer.
Har man ett lag med ull innerst så sparer man gjerne flere lag klær, så ungen slipper å ha på seg så mye. Har man derimot ull ytterst blir den gjerne for varm, fuktig og muligens klam og kald i tillegg.

Uansett, jeg tenker at noen små luer i ull feks er noe av det beste man kan kjøpe om man ikke vil investere i så mye ull. Babyer spesielt trenger å få dekket hodet fordi varmetapet der er ganske ekstremt, og ei tynn ull lue kan gjøre vesentlig mer nytte enn bomull. Spesielt siden mini er såpass liten og sannsynligvis relativt hårløs på høst/vinter.

Brukte lite ull helt i starten sist, har et februarbarn, likte godt bodyene som kan åpnes helt i front, og fant ikke de i ull! Ull ble brukt om vi skulle ut på tur. Brukte tynn ull på kalde sommerkvelder også. Fra høsten (6-7mnd) var det kun ullbodyer og ullstrømpebukser det gikk i. Og ullpysj ikke minst da han nekter å ha dyne på om natta!!!
Kommer til å prøve ull denne gangen også, men har en del etter storebror, så kjøper ikke inn noe.
Ville ikke kjøpt inn mye om det var første heller, men kjekt å ha et plagg eller to til å teste ut om ull går bra til babyen.
Finnes vel mye forskjellig ullblandinger om ren ull ikke går?

Samme tenker jeg, ull holder på varmen selv om det blir fuktig, det gjør ikke bomull, bambus eller syntetiske stoffer.
Har man ett lag med ull innerst så sparer man gjerne flere lag klær, så ungen slipper å ha på seg så mye. Har man derimot ull ytterst blir den gjerne for varm, fuktig og muligens klam og kald i tillegg.

Uansett, jeg tenker at noen små luer i ull feks er noe av det beste man kan kjøpe om man ikke vil investere i så mye ull. Babyer spesielt trenger å få dekket hodet fordi varmetapet der er ganske ekstremt, og ei tynn ull lue kan gjøre vesentlig mer nytte enn bomull. Spesielt siden mini er såpass liten og sannsynligvis relativt hårløs på høst/vinter.
Du nevner ullluer - trenger en flere? Har tenkt at det er en enkel ting å strikke, men har vært veldig usikker på hvor mye det blir brukt...? Skulle kanskje strikka ei til nevøen som kommer snart også da? :)

Du nevner ullluer - trenger en flere? Har tenkt at det er en enkel ting å strikke, men har vært veldig usikker på hvor mye det blir brukt...? Skulle kanskje strikka ei til nevøen som kommer snart også da? :)

Jeg har mange hjemmestrikkede, mest fordi det er gøy med litt variasjon. :D Men man trenger vel strengt tatt ikke mer enn ett par, en tynn og en litt tykkere, kanskje.

Vi brukte tynne, strikkede ulluer mye til vår første :) Helst hjelm-luer, som dekker godt både over ører og i panne. Brukte egentlig ikke så mye bommullsluer, det var mest når vi var på kjøpesentre og lignende, og det var ikke så ofte :)

Er jo en veldig grei men fin gave. Og bare fint å ha noen å bytte mellom. Om ungen ikke tåler ull kan man ha bomull under.

Brukte lite ull helt i starten sist, har et februarbarn, likte godt bodyene som kan åpnes helt i front, og fant ikke de i ull! Ull ble brukt om vi skulle ut på tur. Brukte tynn ull på kalde sommerkvelder også. Fra høsten (6-7mnd) var det kun ullbodyer og ullstrømpebukser det gikk i. Og ullpysj ikke minst da han nekter å ha dyne på om natta!!!
Kommer til å prøve ull denne gangen også, men har en del etter storebror, så kjøper ikke inn noe.
Ville ikke kjøpt inn mye om det var første heller, men kjekt å ha et plagg eller to til å teste ut om ull går bra til babyen.
Finnes vel mye forskjellig ullblandinger om ren ull ikke går?
Nøstebarn har omslagsbody i ull, dei er kjempefine!

Back
Topp