Hørselstest voksen

Musemor med tre søte små

Ko-ko sa gjøken
VIP
Marsmellows-15
Aprilbarna`15
Dersom barn trenger hørselstest, snakker man med helsestasjonen, dersom man trenger synstest kontakter man optiker.

Er det fastlegen eller noen andre man kontakter dersom man har lyst på en hørselstest som voksen?

Vi har mye hørselsproblemer i familien, blant annet var min far rammet så ille at han ble uføretrygdet.
Jeg begynner å misstenke at jeg har arvet det.
Per i dag tror jeg det kan opereres, men hvem kontakter jeg?

Fastlegen henviser deg til øre- nese- hals-spesialist, tror jeg. Og så sender de deg videre til måling hos audiograf... Vil jeg tro.

Men jeg er ikke sikker.

Jeg sliter med mye øresus. Konstant faktisk. Så jeg ble henvist til øre nese hals. Ringte ut til de og da sa de jeg skulle til hørselsentralen der. Har ikke time før i mars da. Så for øyeblikket vet jeg ikke mer.

Fastlegen skulle ha sendt henvisning. Men hu trodde det var nevrologisk. Så her sendte nevrologen henvisninga for meg.

Mener alt sånt må gå gjennom fastlegen. Uansett billigere å få henvisning vil jeg tro enn å oppsøke privat selv. Dog noe lenger ventetid.

Jeg sliter med mye øresus. Konstant faktisk. Så jeg ble henvist til øre nese hals. Ringte ut til de og da sa de jeg skulle til hørselsentralen der. Har ikke time før i mars da. Så for øyeblikket vet jeg ikke mer.

Fastlegen skulle ha sendt henvisning. Men hu trodde det var nevrologisk. Så her sendte nevrologen henvisninga for meg.
Nå ble jeg ganske interessert...
Er ikke bare nedsatt hørsel det er snakk om, men også taleforståelsen, vet du om det også er nevrologisk?

Er ikke bare nedsatt hørsel det er snakk om, men også taleforståelsen, vet du om det også er nevrologisk?
Det vet jeg dessverre ikke.

Min fastlege sendte meg til nevrolog pga hu trodde det var i forbindelse med migrene. Men nevrologen sendte meg videre pga den var konstant og ikke kun i forbindelse med migreneanfall.

Det vet jeg dessverre ikke.

Min fastlege sendte meg til nevrolog pga hu trodde det var i forbindelse med migrene. Men nevrologen sendte meg videre pga den var konstant og ikke kun i forbindelse med migreneanfall.
Jeg har migrene også, så selv om det ikke svarte på spørsmålet mitt var det et veldig nyttig svar, takk :)

Jeg ble henvist til øre-nese-hals via fastlegen.

Men jeg hadde, ett år tidligere, tatt en hørselstest på "hørselsbussen" som da kjørte rundt der man kunne ta gratis test. Man fikk da ut et resultat, som man kunne ta med seg for videre sjekk hvis det var nødvendig.
Aner ikke om det finnes lenger eller om det bare var et tilbud her i byen det året.

Jeg burde egentlig sjekket hørselen igjen, jeg hadde iallefall redusert hørsel på venstre øre den gangen og fikk beskjed om at jeg ikke behøvde høreapparat de nærmeste 10 årene. Og det har vel gått 10 år nå [emoji13][emoji23]

Hørselsproblemer i familien her og.

Taleforstålse er gjerne en del av den vanlige hørseøstesten hos audiolog. Ut i fra deres grafer ser de hvilke lyder du ikke oppfatter riktig, og hvor mye det påvirker taleforståelsen din.

Ut i fra hvordan du scorer på de får du ulike tilbud om hjelp, og over visse nivåer dekkes feks høreapparat o.l. om det er formålstjenlig.

De kan også se om det er medfødt eller ervervet hørselstap ut i fra testen hos audiolog, noe som kan være greit for evt oppfølging av barnas hørsel også.

Du kan be om henvisning til hørselsentralen på sykehuset. De vil kunne utrede hørselen din.

Dersom barn trenger hørselstest, snakker man med helsestasjonen, dersom man trenger synstest kontakter man optiker.

Er det fastlegen eller noen andre man kontakter dersom man har lyst på en hørselstest som voksen?

Vi har mye hørselsproblemer i familien, blant annet var min far rammet så ille at han ble uføretrygdet.
Du tar kontakt med fastlegen din, som henviser deg videre til audiograf. Jeg har diskanttap og redusert taleforståelse og venter i disse dager på nye høreapparater.. vi har også mye medfødt hørselstsp i familien, så absolutt verdt sjekken hvis det er sånn hos dere også!

Jeg har hatt problemer med over produksjon av ørevoks tiligere å jeg dro til legen som henviste meg vidre til hørsels test, så skal vel holde å snakke med fast lege om dette ?

Fastlege som henviser til audiograf tror jeg ja

Back
Topp