Hører ikke hjertelyd

Bkno4027972

Blir kjent med forumet
Jeg var så dum at jeg kjøpte en Doppler som jeg forsøkte å høre hjertelyden med i går, uten å finne den.
Nå har jeg helt angst for at det ikke går bra inni der. Har vært på tre TUL, siste 12 +1. Nå er jeg 14+2.

Andre som har opplevd å ikke finne hjertelyd så sent?

Vurderer å bestille enda en TUL, men begynner jo å bli dyrt å gjøre det hele tiden. Jeg mistet i fjor i uke 11 i MA så livredd for at det skal skje igjen.

Jeg var hos jordmor 13+3 og hun ville kun prøve med doppler så lenge jeg lovet ikke å bli stresset dersom hun ikke fant hjertelyd. Hun sa det var mange som ikke fant den så tidlig, og det var jo ganske likt som deg. Ville lagt den vekk og prøvd om et par dager :Heartred

Var hos jordmor i uke 12 +, hun fant kun en hjertelyd (venter tvillinger). Lette lenge etter nr to før hun ga seg.(Jeg ba pent om å få høre hjertelyd og lovet å ikke bli engstelig viss hun ikke fant de).
Var på ul dagen etter, var liv i begge to.
Jordmødrene prøver normalt sett ikke å finne hjertelyd før rundt uke 16, nettopp for at det kan være vanskelig å finne tidligere, og de er jo erfarne med doppler.

Jeg var hos legen i uke 11 og han sa det var altfor tidlig til å sjekke hjertelyd. Som de andre sier så er nok da uke 14 også litt for tidlig til å finne det med en gang. Det er en av "risikoene" ved bruk av doppler. Det er ikke lett å finne hjertelyden tidlig og mange blir (gjerne unødvendig) bekymret da. Jeg har bestemt meg for å ikke skaffe en av den grunn, og heller stole på magefølelsen at alt vil gå fint. Men så har jeg ikke mistet før... Skjønner det ikke er like lett å slå seg til ro da.

Jeg har Doppler selv, noen ganger finner jeg den ikke, andre ganger vanskelig å finne og så en sjeldent gang rett på. Har mye å si om en har spist, luft i tarmene, forstoppet osv. Og merket at er mye vanskeligere å finne dersom den ligger i midten i stede for en av sidene.

Takk for svar alle sammen :) vi hadde tenkt å fortelle det til storesøsknene i dag for det begynner å vise nå så redd de skal spørre. Men jeg tror rett og slett det blir en ekstra ul før vi sier noe. Dumt å bruke så mye penger på det men greit å være på den sikre siden.

Doppler kan du vel ikke trygt bruke hjemme for å høre hjertelyd før uke 16 så vidt jeg har lest på en del av dem.
Så tror ikke du bør bekymre deg for å ikke høre den.

Jeg har ikke funnet den enda, 13+1, men alt er bra det inne - har sett babyen sprelle på ul + jordmor fant lyden i uke 11. Så jeg tror både dopplere og babyer kan være ulike å finne, noen ligger dypere i magen på mor enn andre også, og uke 14 kan nok fortsatt være noe tidlig. Har du ikke hatt blødninger/smerter, er nok alt helt fint ❤️

Jeg har ikke funnet den enda, 13+1, men alt er bra det inne - har sett babyen sprelle på ul + jordmor fant lyden i uke 11. Så jeg tror både dopplere og babyer kan være ulike å finne, noen ligger dypere i magen på mor enn andre også, og uke 14 kan nok fortsatt være noe tidlig. Har du ikke hatt blødninger/smerter, er nok alt helt fint ❤️
Takk for svar. Hadde ingen blødninger eller smerter sist heller dessverre, og da gikk det jo ikke bra. Men jeg er positiv nå, men tror likevel det blir en ekstra UL :)

Takk for svar. Hadde ingen blødninger eller smerter sist heller dessverre, og da gikk det jo ikke bra. Men jeg er positiv nå, men tror likevel det blir en ekstra UL :)
Skjønner det - bestilte meg ul 12+3 selv, i grunnen ene og alene for å sjekke om det faktisk var ok inni der. Lykke til i hvert fall!

Slapp helt av :) det er helt normalt. Babyer elsker å leke gjemsel der inne og skremme mammaen si. Opplevde det flere ganger med første mann. Nå bruker jeg såvidt dopplern
Den første gang jeg opplevde det satt jeg en time og leitet. Det må man aldri gjøre. Så mye ultralydenergi kan gi ubehag til fosteret.

Jeg fant ikke hjertelyden selv med doppler før i uke 18, og alt var bra likevel. :)

Sniker fra Juli. Da jeg var på kontroll hos jordmor 16+4 sa hun at hun kunne prøve med doppler, men at jeg ikke måtte bekymre meg om hun ikke fant hjertelyden siden det fortsatt var tidlig. Hun hadde store problemer med å finne hjertelyden og var i ferd med å gi opp da hun plutselig fant den. Det har veldig mye å si hvordan både livmor er plassert og hvor og hvordan fosteret ligger.
Jeg kan forstå bekymringen din med tanke på din tidligere erfaring, men når du har sett liv 12+x så er oddsen på deres side :)

Fikk tilbud om å prøve å høre hjertelyd på kontrollen hos legen da jeg var 11+5. Trodde virkelig ikke det var mulig å høre det så tidlig - og hun lette veldig lenge (det ble nesten litt awkward stemning, haha) - men hun ga seg ikke, og plutselig var det en helt tydelig mini-puls der! Det var ganske magisk. Så det er tydeligvis veldig individuelt.

Back
Topp