Høre hjertelyd?

Himla

Gift med forumet
Septemberlykke 2015
It's gonna be May 2019
Jeg skal på min første svangerskapskontroll i morgen, og er da 11+2. Er så spent på om vi får høre hjertelyd. Har dere hørt dette på første kontroll?

Forrige svangerskap klarte hun ikke å finne hjertelyden da jeg var 11+3, så er forberedt på at det kan være litt tidlig enda [emoji4]
 
Tenker det kommer helt an på jordmoren om hun vil prøve jeg. Dersom hun tror du blir urolig av å ikke finne den kommer hun nok ikke til å prøve. :happy: Men overbevis henne så kan der hende hun prøver!
 
Tenker det kommer helt an på jordmoren om hun vil prøve jeg. Dersom hun tror du blir urolig av å ikke finne den kommer hun nok ikke til å prøve. :happy: Men overbevis henne så kan der hende hun prøver!

Jeg skal til legen, og jeg var hos henne på første kontroll forrige svangerskap også. Husker at hun sa sist gang at jeg ikke måtte bli bekymret om vi ikke fant den, og det gikk greit. Hadde uansett ultralyd dagen etter den gangen :) Hadde vært fint å hørt den nå da [emoji173]️ Men kommer nok ikke til å stresse om det ikke går.
 
Er bare å spørre. Verste som kan skje er at jordmor ikke ønsker å prøve.
På kontrollen jeg var på i dag sa hun jeg var hos at det er veldig tidlig, men vi kunne prøve om jeg ville. Jeg takket nei. Har Doppler selv, og har allerede hørt hjertet til Lille, så for meg er det ikke viktig.
 
Hørte hjertelyd i uke 6+4 :) da bestilte jeg time hos privat jordmor hørte igjen hjertelyd uke 9 :)
Neste time blir uke 11+5
 
Det er forskjell på å se/høre hjertet med innvendig UL, og å høre hjertet med doppler.
Aldri hørt om noen som har klart å finne hjertelyden med doppler i uke 6. Da er embryo mindre enn 1 cm. Med innvendig UL er det nok mulig. Tidligste jeg har hatt TUL er uke 8.
Uke 9+litt har jeg klart å finne hjertelyd med doppler.
 
Vært hos legen nå, og fikk høre verdens fineste hjertelyd [emoji173]️
 
Jeg var hos jordmor om mandagen og ho ville ikke prøve før neste kontroll pga fosteret kunne bli stressa og fordi det kunne skade fosteret så tidlig.
 
Jeg var til legen i dag på svangerskapskontroll, men hun ville ikke høre etter hjertelyd ☹️ er 12+2 [emoji4]
 
Jeg var hos jordmor om mandagen og ho ville ikke prøve før neste kontroll pga fosteret kunne bli stressa og fordi det kunne skade fosteret så tidlig.

Det var rart. Skjønner at hyppig bruk av doppler ikke er noe særlig, men noen sekunder hos legen kan umulig være noe problem [emoji4]
 
Jeg var til legen i dag på svangerskapskontroll, men hun ville ikke høre etter hjertelyd ☹️ er 12+2 [emoji4]

Det var synd. Jeg hadde ikke blitt stresset hvis hun ikke hadde hørt noe, men det er jo betryggende å høre den lyden.
 
Jeg var hos jordmor om mandagen og ho ville ikke prøve før neste kontroll pga fosteret kunne bli stressa og fordi det kunne skade fosteret så tidlig.

Samme her, vært på 3 UL, og da er det jo lett å høre hjertelyden med doppler, men de har unngått det så langt de kan. Doppler er sterkere lydbølger enn ultralyd så vidt jeg har forstått.
 
Det var rart. Skjønner at hyppig bruk av doppler ikke er noe særlig, men noen sekunder hos legen kan umulig være noe problem [emoji4]

Det er ganske mange fagfolk som er redde for det jo. Doppler-effekten på ultralyd-apparatet bruker de konsekvent ikke på sykehuset her før et godt stykke ut i 2. trimester. (Er samme effekt som ren doppler). Fordi gynekologene er redde for potensielle skadelige effekter av doppler. Hvert fall det de har sagt til meg.
 
Det er ganske mange fagfolk som er redde for det jo. Doppler-effekten på ultralyd-apparatet bruker de konsekvent ikke på sykehuset her før et godt stykke ut i 2. trimester. (Er samme effekt som ren doppler). Fordi gynekologene er redde for potensielle skadelige effekter av doppler. Hvert fall det de har sagt til meg.

Da synes jeg det er rart at så mange leger bruker doppler, også tidlig i svangerskapet. Jeg hadde ikke kommet til å kjøpe meg doppler for hjemmebruk, men at legen gjør dette en gang i uke 12 har jeg lite tro på at er farlig. Jeg velger å stole på legen min ihvertfall [emoji4]
 
Man må bare gjøre det som føles riktig for seg. :happy: Jeg har til gode å hørte hjertelyden på mine to tul, og får nok ikke høre den på den til uken. På min første fikk jeg beskjed av jordmoren om at hun ikke ville bruke dopler, så da er det klart at det påvirker hvilken retning jeg tenker. :)
 
Da synes jeg det er rart at så mange leger bruker doppler, også tidlig i svangerskapet. Jeg hadde ikke kommet til å kjøpe meg doppler for hjemmebruk, men at legen gjør dette en gang i uke 12 har jeg lite tro på at er farlig. Jeg velger å stole på legen min ihvertfall [emoji4]

Jeg synes det er svært få som bruker doppler jeg. Er veldig få her på mai som har skrevet om det enda (helsepersonell som bruker doppler tidlig i svangerskapet), og det er jo veldig mange som har vært på TUL.

Og ingen helsepersonell jeg har møtt, så jeg stoler jo på de jeg møter. Og de er svært tydelige på at de ikke ønsker å bruke det selv én gang.

Du må selvsagt gjøre det du selv er komfortabel med. :)
 
Det var rart. Skjønner at hyppig bruk av doppler ikke er noe særlig, men noen sekunder hos legen kan umulig være noe problem [emoji4]
Det er akkurat det at de vet ikke hvor mye eller lite som skal til for å lage skade. Så hvorfor utsette fosteret for dette unødvendig? Det at fastleger her og der gjør det skyldes rett og slett mangel på kunnskap om at dette er skadelig. Og det må man nesten bare regne med når det gjelder fastleger. De kan ikke få med seg all info støtt. Tenker man er selv litt ansvarlig for å si fra om slike ting. Men folk får velge selv hva de ønsker å gjøre.
 
Back
Topp