Høre hjertelyd hjemme

Malin1990

Flørter med forumet
Jeg har kjøpt meg jordmorstetoskop for å kunne høre på hjertelyden til fosteret hjemme. Har kun prøvd en gang men prøvde veldig lenge og kunne ikke finne noe hjertelyd. Foruten min egen. Noen som har erfaring med dette? Er det noen spesiell plass jeg må lytte?? 
 


Malin1990 skrev:
Jeg har kjøpt meg jordmorstetoskop for å kunne høre på hjertelyden til fosteret hjemme. Har kun prøvd en gang men prøvde veldig lenge og kunne ikke finne noe hjertelyd. Foruten min egen. Noen som har erfaring med dette? Er det noen spesiell plass jeg må lytte?? 


De fleste lytter for langt opp ihvertfall. Med begge mine har jeg hørt det bestom jeg lytter på venstre side litt langt nede. Er det en sånn dings av tre du har kjøpt eller en som går på strøm med høytaler (doppler tenker jeg på)...
 
nei, det er sånn sånn som egentlig er av tre.. men den jeg har er metall med høreplugger. Nesten som slik du hører på hjertet med. 
 
jeg også vurderer å skaffe meg en slik, har ikke prøvd det. hvor kjøpte du din og ca pris for den? kom med oppdatering hvis du får den til å virke da:)
 
Har ikke forsøkt jordmorstetoskop, men Angelsounds doppler (koster omtrent det samme forresten) Fant hjertelyden i uke 10 helt nede ved skambenet. Lette alt for langt oppe første gangen, så tror det er en feil mange gjør.
 
Ja, eg skulle ønske eg kjøpte den istede.. Men er redd for at den er farlig, for leste det ein plass.. Men igjen, skal kje tru på alt ein lese.. Har prøvd å lyttet overalt, men ikkje snakk om.. Skal prøve igjen når eg legger meg, håper eg hører noe då.. Kan jo kanskje ha nåke med at eg har morkaka foran fosteret? Ikkje veit eg.
 


Malin1990 skrev:
Ja, eg skulle ønske eg kjøpte den istede.. Men er redd for at den er farlig, for leste det ein plass.. Men igjen, skal kje tru på alt ein lese.. Har prøvd å lyttet overalt, men ikkje snakk om.. Skal prøve igjen når eg legger meg, håper eg hører noe då.. Kan jo kanskje ha nåke med at eg har morkaka foran fosteret? Ikkje veit eg.


Tror nok ikke den hadde vært CE eller FDA godkjent om den hadde vist seg å være skadelig. Har gjort en del undersøkelser selv før jeg kjøpte og strålingen for 50 gangers bruk er det samme som to timer foran TV´n. Men mulig det finnes apparater som er piratkopier som ikke er safe.
Finner man ikke hjertelyden kan det være flere årsaker, det kan være morkaken som ligger foran eller det kan være hvordan fosteret ligger. 
 
Ja, det stemme nok sikkert som du sei :) Ja, eg håpe vertfall at da e grunnen.. Er livredd for at det er noe galt.. Men er sikkert i orden :)
 
Huff jeg kjenner følelsen, det var derfor jeg også anskaffet meg en doppler for å få en beroligelse hver gang jeg ble usikker.
Vet at jordmødre ikke er så happy for at man driver og hører på hjertelyden hjemme fordi man kan bli unødvendig bekymret. Men siden du aldri har hørt hjertelyden med dette stetoskopet ville jeg forsøkt å tatt det rolig. Verre om du først hadde funnet den og deretter ikke funnet den. Men blir du veldig bekymret ville jeg nok ha kontaktet jordmor/lege.
 
Forresten, leser at man med jordmorstetoskop kan høre fra uke 20, tenker da at det med disse er mye vanskeligere å catche lyden enn med dopplere (som er fra uke 10-12).
Har en følelse av at alt er ok med babyen din :-)
 
Jordmødre fraråder overdreven bruk av doppler ihvertfall. Jeg brukte min kanskje 5-6 ganger i forrige svangerskap fordi jeg lett blir engstelig. Har foreløpig brukt den 2 ganger i dette svangerskapet:)
 
Her er noen uttalelser fra noen ulike jordmødre fra ulike fora. Som de sier finges ingen dokumentasjon på at ultralyd er skadelig med slike apparater. Det eneste er at man "for sikkerhets skyld" skal begrense bruken. Den aller største årsaken til at de er skeptiske er at om man ikke finner hjertelyden selv hjemme og blir unødvendig bekymret. Men dette skjer også med jordmorsstetoskop.

http://jordmorsiri.no/7707/expert_chat_message/item_normal/null

http://www.klikk.no/forum/barnimagen/index.php/topic/143945470-er-det-farlig-og-bruke-angelsounds/page__p__144310605__hl__doppler__fromsearch__1#entry144310605

http://www.klikk.no/foreldre/barnimagen/article530916.ece
 
Back
Topp