Høre fosterets hjertelyd.

• Trådstarter Trådstarter
  • Opprettet Opprettet

Guest
Jeg er 22 uker på vei idag. Har kjøpt meg et jordmorstetoskop, ikke slikt i tre. Men i metall med slike høreplugger. 

Men når jeg skulle prøve denne idag fant jeg ikke hjertelyd, fant min egen og min samboer. Men ikke lille baby sin. Er det noen spesiell plass jeg må høre, en spesiell tid på døgnet?

Er veldig nervøs gravid. Har morkaka plassert foran fosteret så kjenner ikke så mye liv heller. Bare noe som kan minnes om luftbobler i ny og ne.

Takk for svar :)

Kjære deg,

det er nesten umulig, selv for oss som er trente, å høre babyens hjertelyd i uke 22 med et vanlig stetoskop, så jeg kan godt forstå at du ikke hører noe...... Selv med et jordmorstetoskop i tre får man det vanligvis ikke til før flere uker senere! Det er enklest å høre fosterlyden med stetoskop når man klare å finne ut hvordan babyen ligger i magen. Det klarer jordmor/lege vanligvis rundt uke 28-30. Man lytter da på den siden babyen har ryggen! Du kan jo be jordmoren din vise deg når du kommer litt lenger på vei :-)

Når morkaken ligger på fremsiden av livmoren (som er helt vanlig) tar det en god del lenger tid før man kjenner liv daglig. Så det du beskriver høres helt normalt ut!

Du skriver at du er en engstelig gravid - det er en rolle du deler meg ganske mange andre kvinner.
Hvordan hadde det vært for deg å fokusere positivt.....? Å tenke på alt det som vanligvis går godt....? Å jobbe med å finne roen med at du faktisk har veldig, veldig gode odds for å bli mamma til en velskapt liten baby om noen få måneder...?
Det er nemlig så MYE hyggeligere å gå gravid hvis man slipper til positive tanker og jobber med å fokusere på alt det som har gått fint :-)

Ønsker deg masse, masse lykke til videre da.

Vennlig hilsen fra jordmor Ragna.

Back
Topp