Hårklipping og små barn, spesielt jenter

2søte

Gift med forumet
Storesøster er snart 3 år og vi har hatt henne med til frisøren ca hver 3.-4. måned siden hun var ca 1 år. Tar henne da med annenhver gang jeg er hos frisøren til henne jeg bruker å klippe meg hos og blir da litt billigere siden hun foreløpig ikke tar så mye betalt for henne (stiger litt for hver gang siden hun blir eldre og eldre da og trenger lengre tid til klipping). Pappa og bestemors irriterer seg stort over dette og mener det er bare tull å bruke penger på dette. Vi kan klippe henne selv, hun er så lita enda at det er ikke så farlig hvordan hun ser ut på håret, og er jo greit at vi bare kan ta panneluggen hennes innimellom og hun skal ha kort pannelugg, ikke lang så den driver og detter ned i øya. Så vi er ganske så uenige. Ingen av de har hatt noen døtre slik, så de har egentlig ikke erfaring i det. Altså, pappa har jo hatt meg, men det er mamma som alltid har tatt ansvaret for å ta meg med til frisøren, klær og sånn, og hun bare gjorde slik hun mente og de flyttet fra hverandre da jeg var 7 år, så pappa har aldri hatt noe å gjøre med ei datter som skulle klippe seg eller ordne noe hår noen gang.

Det koster jo ikke så mye og jo, jeg synes at selv om hun er så lita kan hun jo se ordentlig ut på håret jeg da. Klipte henne selv de to første gangene, det var noen få hårstrå av panneluggen hennes før hun egentlig fikk noe særlig hår, men de få hårstråene datt ned i øya hennes. Hun har lang pannelugg fordi det kler henne. Og nå er luggen så lang at den går stort sett i hestehale/fletter og hun faktisk får bort håret, istedet for å måtte klippe luggen stadig vekk, en lugg jeg synes hun ikke kler. Jeg tør heller ikke klippe henne selv. Hvis jeg skulle klipt henne, hadde det jo bare blitt fælt. Og hun klarer jo ikke sitte stille. Og hun må jo få klipt tuppene på håret sitt også, ikke bare luggen, ellers blir det jo kjempeslitt og stygt.

Beklager klaginga, mye slektinger med mye synspunkter på alt innen barneoppdragelse de siste dagene.

Men hva mener dere om hårklipping/hår til unger, spesielt jenter (jenter har jo oftere annen sveis enn gutta, gutta er ofte lettere med hårklipper og ha kort hår, ikke like mye utfordringer der, selv om jeg ofte synes det er penest med frisørklipt hår, men det er veldig avhengig av hvilken sveis som kler ungen, siden de er veldig forskjellige). Synes dere det er greit å ta de med til frisøren når de er 2 år eller er det bare bortkastede penger, at det viktigste er at de har litt hår, men ikke så viktig hvordan det ser ut, men bare klippe luggen hjemme innimellom?

Jeg klipper ungene mine selv, men klipper også mannen, bror min, hans unger og av og til andre. Er ikke frisør, men har alltid likt å klippe og har gjort det i mange år. Om jeg ikke følte at de jeg klippet såg litt ok ut hadde jeg ikke gjort det. Nå er jenta mi snart 7 år og ønsker å gå til frisør for det er gøy...så da får hun det. Men hun har langt hår og klippes ikke ofte. Barnehår tåler mye mer enn voksen hår og trenger ikke å bli klipt så ofte. Har jenta de langt hår og skal ha det er det nok å klippe en gang i halvåret. En frisør har faktisk sagt at barn som samler trenger bare klippe det 1 gang i året, men det synes jeg er for lite da

Jeg gidder ikke ta ungene til en frisør i salong når jeg kan gjøre samme jobben selv. Er utdannet frisør, så jeg tar det hjemme[:)]

ORIGINAL: Julekaraoke

Jeg klipper ungene mine selv, men klipper også mannen, bror min, hans unger og av og til andre. Er ikke frisør, men har alltid likt å klippe og har gjort det i mange år. Om jeg ikke følte at de jeg klippet såg litt ok ut hadde jeg ikke gjort det. Nå er jenta mi snart 7 år og ønsker å gå til frisør for det er gøy...så da får hun det. Men hun har langt hår og klippes ikke ofte. Barnehår tåler mye mer enn voksen hår og trenger ikke å bli klipt så ofte. Har jenta de langt hår og skal ha det er det nok å klippe en gang i halvåret. En frisør har faktisk sagt at barn som samler trenger bare klippe det 1 gang i året, men det synes jeg er for lite da

Faktisk, den har ikke jeg hørt før..jeg ville nok ikke anbefalt kun en klipp i året uansett[;)] Det er nå 4mnd siden jeg klipte frøkna, og det har virkelig behov for ei runde ganske snart. Og ho er på vei til langt hår liksom.

Her skal August til frisøren så fort det er behov! Liker ikke små gutter med stygg sveis, halvlangt hår osv... (Jobber i barnehage, så ser mye fælt)

Nå e eg utdanna frisør, så eg komme nok t å klippa han sjøl, men hadde eg ikkje vært d så hadde eg tatt han med t frisøren. e ikkje någe fint me skjeiv "hjemmeklipp".

Og når eg jobba som frisør så klippa eg MANGE 2 åringer, så d e ikkje någe uvanlig d [:)] og som du seie, viss hu ska ha lugg så må du jo klippa hu endå oftere, for luggen blir fort irriternades når an komme ner i øynene.

jeg klipte mariell til hun var 2 år.. gikk greit med en stuss på lengden og luggen en gang i ny å ne men etter d ble håret så langt at jeg ikke fikk d til så da ble d frisør...
syns d er helt greit å ta de til frisør uansett alder. her betaler vi 100 kr for å klippe mariell som nå er 4 år så syns d er vert d... og blir nok å gjøre d på samme viset med viktoria...[:)]

Gutten min på snart 2,5år har vært til frisøren 3 ganger. Første gangen var han ca.1, 5 år...
Jeg klipper han ikke selv, fordi jeg får det ikke til....Synes barn skal se fin ut på håret..
Kommer også til å ta m tuppa til frisøren ved behov, når den tid kommer..
Men synes det er dyrt ja, men er jo ikke så ofte da..Bruker jo penger på mye annet drit også. hehe:)

Vet ikke hvordan vi kommer til å gjøre med snuppa, får se hvordan hår hun får. Storebror på 3år har vi prøvd mye forskjellig på. Vi har klippet han selv både for hånd og med maskin. Ingen av de delene var noe særlig. Håndklipp tok for lang tid og da han fikk hår i øynene var det slutt på tålmodigheten. Han er livredd for hårklippemaskinen, så da blir det med tvang og det er ikke noe hyggelig. Eneste fordelen er at det går raskere.
Har også hatt han flere ganger til frisør, men har ikke vært så veldig fornøyd med resultatet og syns det har vært uforholdsmessig dyrt. Skal faktisk ha han til frisør i morgen prøver en ny denne gangen.

Back
Topp