Hårbleking

Hei!

Fant en del om det hos Helse Norge, som anses som en trygg og sikker kilde:
https://helsenorge.no/gravid/trygghet-og-gravid

De vanligste typene hårbehandling er farging, bleking, permanent og produkter brukt til å krølle/glatte ut håret. Ut fra tilgjengelige data synes de nevnte hårbehandlinger å være trygge under svangerskap.

Stoffene i hårbehandlingene tas i liten grad opp gjennom hodebunnen, og det er derfor små mengder som når fram til barnet. Kontroller at aktuelt produkt kommer fra en seriøs produsent.
Det anbefales å redusere kontakten med produktene og ikke overdrive hårbehandlingen. Det kan gjøres ved å lufte godt, bruke hansker til håndtering av produktet eller få hjelp av andre. Les pakningsvedlegget før bruk.
Det er funnet kjemikalier som kan gi allergiske reaksjoner ved testing av ulike hårfargingsprodukter. Allergiske reaksjoner er uheldig uavhengig av om man er gravid eller ikke. For mer informasjon, se FHI's side om bivirkninger av hårfargeprodukter.

Så om du bruker hansker, eller ikke gjør dette til daglig, bør det ikke være noe problem :)

Jeg skal ikke farge håret til andre, men har googlet meg halvt ihjel når det gjelder farging av eget hår. Blir ikke klok egentlig. Noen steder står det at det er trygt. Andre steder står det at man bør være forsiktig, spesielt de første 12 ukene. I danmark fraråder man det. Er jo ikke til å bli klok på, og imens blir etterveksten min lengre og lengre :D

Jeg skal ikke farge håret til andre, men har googlet meg halvt ihjel når det gjelder farging av eget hår. Blir ikke klok egentlig. Noen steder står det at det er trygt. Andre steder står det at man bør være forsiktig, spesielt de første 12 ukene. I danmark fraråder man det. Er jo ikke til å bli klok på, og imens blir etterveksten min lengre og lengre :D
Min ettervekst er fra juni i fjor! Måtte utsette å gjøre noe med det i høst pga en haug med uforutsette utgifter og tom bufferkonto etter ulønna permisjon, og nå er det helt krise. Tror jeg går for hettestriper, da er ikke fargen nede i hodebunnen.

Avsporing, men interessant det med Danmark! Der er det nemlig ingen restriksjoner på det å spise spekemat f. eks, under svangerskap. Har ei venninne som bor der☺️

Back
Topp