Håpløs 1. kontroll...

2725020070603

Glad i forumet
Har aldri vært så fornøyd med legene mine, og grunnen har kanskje vært at man sendes ut etter 5 minutter uten å ha blitt noe klokere...
Tenkte 1.kontrollen måtte bli annerledes,og kom til en ny lege jeg aldri har møtt før... en ung mann som hadde lite oversikt over hva et svangerskap bød på! Fikk beskjed om å fylle ut dette kortet som alle får... han måtte selv sjekke hvor jeg skulle skrive hva, for han hadde lite erfaring med dette. Blir sendt videre til blodprøve uten noe mer info... benytter anledningen til å stille noe spm. Bl.a. om termin kan være feil siden jeg har lenger sykluser enn de fleste? Han svarer "neida, el er den samme dato uansett hvor lang syklus du har"... ehm, javel!?!

Spurte videre om hvilke tilskudd jeg vør ta, i tillegg til folat.. han mente folat var nok, men kunne jo gå på helsekosten å se hva som fantes... spurte til slutt om jeg kunne ta de faste medisinene mine eller ikke. Sluttet på dem da jeg ble gravid for å være på sikre siden.... vel, det var han usikker på... great!
Spurte hvordan oppfølgingen videre i svangerskapet ble..? Blir jeg innkalt til kontroll eller må jeg be om dem selv? Og hvordan henvises jeg til jordmor? Han svarer at han ikke vet... men jeg kunne jo bare ringe jordmor å spørre??

Huff, langt innlegg dette, men er så frustrert!!! En lege burde vite mer enn dette!

I alle dager, det var det kjipeste jeg har hørt på lenge! Får du ikke den faste legen din engang? Jeg hadde klaga og bedt om ny lege.

Hjelpes så kjipt :( jeg har heldigvis vært veldig heldig med legen min!
Har hørt om noen som er misfornøyde med legen sin og derfor tar all oppfølging hos jordmor. Kanskje du også kan gjøre det?

I alle dager, det var det kjipeste jeg har hørt på lenge! Får du ikke den faste legen din engang? Jeg hadde klaga og bedt om ny lege.
Hjelpes så kjipt :( jeg har heldigvis vært veldig heldig med legen min!
Har hørt om noen som er misfornøyde med legen sin og derfor tar all oppfølging hos jordmor. Kanskje du også kan gjøre det?

Fastlegen min har visst sluttet så har fått denne legen som ny fastlege automatisk... ringte jordmor i kommunen i dag og fått time om en måned. Skal følges opp der videre :)
Ikke fikk jeg Svangerskapsboken av legen heller! Kom på det etter jeg hadde gått... den vil jeg jo gjerne ha! Noen som vet andre steder å få tak i den? :)

Det verste er at jeg egentlig ikke vet om jeg blir innkalt til ultralyd videre heller..? Forstod det ikke slik at legen visste om han skulle henvise! Sa bare at han regner med det er sykehuset som tar den... så hva gjør jeg?? Bestiller time for ul selv...?

Fastlegen min har visst sluttet så har fått denne legen som ny fastlege automatisk... ringte jordmor i kommunen i dag og fått time om en måned. Skal følges opp der videre :)
Ikke fikk jeg Svangerskapsboken av legen heller! Kom på det etter jeg hadde gått... den vil jeg jo gjerne ha! Noen som vet andre steder å få tak i den? :)

Det verste er at jeg egentlig ikke vet om jeg blir innkalt til ultralyd videre heller..? Forstod det ikke slik at legen visste om han skulle henvise! Sa bare at han regner med det er sykehuset som tar den... så hva gjør jeg?? Bestiller time for ul selv...?

Sniket fra september :) Jordmor kontaktet sykehuset og ordnet time til ordinær ultralyd for meg. Mener det ble gjort på første kontroll jeg var på hos henne. Hun ordnet også dette med hvilket sykehus jeg skal føde på. Ikke lenge etter første kontroll hos jordmor fikk jeg innkalling i posten til ultralyd fra sykehuset. Fastlegen min bestilte de første blodprøvene (der man sjekker at man ikke har HIV, syfilis osv. Pluss fastsettelse av blodtype). Fastlegen min bestilte også glukosebelastningstest utifra en litt høy BMI. Men fastlegen hadde gjort en dårlig jobb med å fylle ut helsekortet så det gjorde også jordmor på første kontroll :)

Synd du har fått en sånn uerfaren lege men jeg merker selv at jeg stoler mer på kompetansen til jordmor kontra lege når det kommer til svangerskapsrelaterte ting og jeg har snakket med henne når jeg har hatt spørsmål. De kan svare på det meste og så henviser de til andre dersom de ikke kan svare selv :)

Den boken kan du be om å få på legekontoret eller så ville jeg hørt med jordmor om du kan komme innom og hente den der nå selv om du ikke har time før om en måned. Kjekk å ha :)

Håper du føler du får mer svar og oversikt når du har vært på første kontroll hos jordmor :)

Hos meg var det legen som søkte fødeplass (jeg var på time for en ukes tid siden pga en del spørsmål, og skal tilbake for blodprøver og 1.ktr på tirsdag). Et par dager etter fikk jeg brev i posten om innvilget fødeplass og oul den 14.oktober :)

For en utrolig kjedelig opplevelse, jeg var på første kontroll på mandag hos ny lege, og hadde heldigvis motsatt erfaring enn deg.
Den boka du refererer til hentet jeg på helsestasjon jeg. Gikk bare innom og spurte om jeg kunne få den - null problem:)
Hvis det der er fastlegen din ville jeg tatt resten av oppfølging hos jordmor. Det gjorde jeg hele forrige svangerskap, og var kjempefornøyd med det. De har som regel mye bedre tid, og der følte jeg meg hele tiden hørt og ivaretatt:)

Jeg hadde også lignende erfaring hos min fastlege:( Ble helt sjokket over hvor fjern og lite kunnskapsrik hun var:eek:

For det første hadde hun ikke sett på journalen før jeg kom inn til time, så hun ante ikke hvorfor jeg var der. Jeg måtte forklare at jeg hadde vært på legekontoret uken før grunnet blødning (dog hos en turnuslege). Hadde tatt ul på legekontoret, blitt henvist til sykehuset og allerede vært på kontroll der fordi jeg ventet tvillinger. Straks hun hørte ordet tvillinger, var hun ikke interessert i meg i det hele tatt. Fikk beskjed om at dette var spesialistoppgave og at jeg ikke skulle komme mer til henne:wideyed:
Og det hun sa om tvillingsvangerskap stemte ikke hva jeg hadde lest på nettet. Hun mente ikke det var noe spesiell risiko ved svangerskapet og ingen spesielle hensyn jeg skulle ta. Fikk heller ingen bøker og helsekortet ble såvidt utfylt. Og når jeg spurte om videre oppfølging visste hun ikke noe om dette. Følte meg nesten som spedalak og satt igjen med enda flere spørsmål etter timen enn før.

Har ikke møtt denne "spesialisten"/gynekologen enda, men for satse på at hun er bedre så jeg slipper dra tilbake til fastlegen:)

Og valg av fastlege var basert på anbefaling siden jeg byttet lege når vi flyttet hit. Det er gjerne litt spesielt med tvillinger, men alle leger bør kunne ta en rask titt på journalen før en roper opp pasienteno_O

Time hos jordmor bestiller man selv, og stort sett er det jordmor som ordner det meste. Leger har dessverre forferdelig dårlig tid og hos de aller fleste har man kun 20 minutter. Så min lege sa det rett ut sist gang, ta kontrollene hos jordmor og ikke lege, for jordmødrene har god tid og de vet mye bedre enn vanlig leger hvordan svangerskap og fødsler foregår. Leger har heller ikke Svangerskapsboken å levere ut, det er det jordmor eller helsestasjon som gjør, evt. kan du bestille den hos goboken.no.

Så håper jeg virkelig du får en bedre opplevelse hos jordmor.

Time hos jordmor bestiller man selv, og stort sett er det jordmor som ordner det meste. Leger har dessverre forferdelig dårlig tid og hos de aller fleste har man kun 20 minutter. Så min lege sa det rett ut sist gang, ta kontrollene hos jordmor og ikke lege, for jordmødrene har god tid og de vet mye bedre enn vanlig leger hvordan svangerskap og fødsler foregår. Leger har heller ikke Svangerskapsboken å levere ut, det er det jordmor eller helsestasjon som gjør, evt. kan du bestille den hos goboken.no.

Så håper jeg virkelig du får en bedre opplevelse hos jordmor.

Ja, tror absolutt på at jordmor har bedre tid og skal følges opp der videre :) Det som frustrerte meg var at legen ikke visste noen ting om svangerskap... han klarte ikke engang svare på spm om medisinbruk, noe jeg tenker at han absolutt blr vite noe om! Og her jeg bor er det standard at legen gir ut sv.sk.boka, henviser til gynekolog for ul og fødeplass på sykehuset... ingen av de tingene ble gjort, men fikk beskjed om å ordne det selv. Men men, har byttet fastlege nå hehe

herregud for en håpløs lege. Dette må du ikke finne deg i . Han burde i alle fall finne ut om du kan fortsette med medisinene dine, han er tross alt lege. Jeg hadde klaget og bedt om ny kontroll til noen som rett og slett er bedre. Snakk om å ikke ta vare på folk

herregud for en håpløs lege. Dette må du ikke finne deg i . Han burde i alle fall finne ut om du kan fortsette med medisinene dine, han er tross alt lege. Jeg hadde klaget og bedt om ny kontroll til noen som rett og slett er bedre. Snakk om å ikke ta vare på folk

Helt enig, så nå har jeg fått ny fastlege og satt opp på ny time om 2 uker så jeg får søkt om fødeplass og ul ;) spurte sekretæren om jeg kunne få svangerskapsboka siden han glemte å gi meg den... hehe selv hun ble overrasket over at jeg ikke engang hadde fått den :p så nå ligger den å venter på meg i luka etter jobb! Det hjelper å klage litt ;)

Back
Topp