ORIGINAL: Veronica!
Holder på jeg og, akkurat bestått teori og skal ut på landevei kjøring to dager i neste uke [:)]
Først 1,5 time teori på Mandag, så kjøring Tirs og Ons [:)]
Kjørelæreren min har bestilt oppkjøring, så får vel vite det på Tirsdag [:)]
Guuuud jeg skal være glad når det er overstått!
Åsså er det pålagt førstehjelp i grunnpakken, så det er jeg endelig ferdig med [:)]
Men dere som har tatt lappen ?
- Hvorfor i all verden er landevei kjøringa nå over 2 dager ???
Sånn var det ikke før, skal man utenlands elr ? Man kan jo lure...
Men masse lykke til Wimza [:)]
Det som tidligere het landevegskjøring heter nå Sikkerhetskurs på veg.
Kurset er nå på totalt 13 timer (noe man ikke klarer å gjennomføre på bare 1 dag) [:)]
Kurset er delt inn på følgende måte:
- Bilkjøringens risiko (teori), 2 timer
- Kjøring i landevegsmiljø og forbikjøring (4.1.2), 5 timer praktisk øving i bil
- Avsluttende kjøring i variert trafikk (4.1.3), 4 timer undervisning i bil hvorav 3 timer praktisk øving
- Avsluttende teori, 2 timer
Den første dagen med kjøring brukes til kjøring i landvegsmiljø og forbikjøring (læreplanmål 4.1.2)
Her skal eleven videreutvikle sin kjørekompetanse i landevegsmiljø og forbikjøringssituasjoner ved å
- øve på kjøring på landeveg med varierende standard med særlig vekt på presis kjøreteknikk i kurver
- arbeide med å identifisere og beskrive trafikkmiljøet, forutse og påpeke mulige risikomomenter og angi en hensiktsmessig strategi fremover i tid med vekt på vegens forløp, føreforhold og risiko for møteulykker
- anvende og videreutvikle en miljøvennlig og økonomisk kjøremåte
- oppleve og erfare situasjoner med særlig stor risiko ved inn- og/eller avkjøring fra større veg som krever spesielle løsninger for å ivareta sikkerheten
- utvise en hensiktsmessig atferd og vise ilje til og ivareta egen og andres sikkerhet ved møtende forbikjøring, når de blir forbikjørt og ved vurdering av om en forbikjøring kan gjennomføres eller ikke
- oppleve og erfare at forbikjøringssituasjoner er vanskelige og de særlige risikoforhold som må vurderes ved en forbikjøring
- gjøre rede for erfaringene fra denne delen av opplæringen i ettertid
På 4.1.2 jobber man mye med forventninger og hva man gjør med disse forventningene i forkant av hendelser, altså før det har oppstått en situasjon. For eksempel om man kjører på en smal og svingete veg; hva kan man forvente her? Møtende biler, kanskje kan man møte en lastebil? Er det plass til oss og evt. en møtende? Kan det være fotgjengere lang vegen? Møte av dyr? Hvordan tilrettelegger man kjøringen sin etter de risikomomentene som er mest sannsynlig? Samsvarer forventninger med kjørestil??
Den andre dagen med kjøring brukes til planlegging og gjennomføring av kjøring i variert trafikkmiljø (4.1.3)
Her skal elevene arbeide med sin kjøremåte i variert trafikkmiljø ved å
- planlegge kjøreruten og ved hjelp av kart eller annen rutebeskrivelse kunne beskrive, forklare og begrunne ulike forhold de må forvente å møte og ta hensyn til i løpet av kjøreturen
- kjøre selvstendig over lengre strekninger i et skiftende miljø som varierer i vegstandard og mellom typiske landeveg, by- og tettstedsmiljø.
- reflektere over og begrunne egne handlingsvalg i etterkant av situasjonen
På 4.1.3 jobber man mer i etterkant av hendelser. Her skal man begrunne og reflektere over de valgene tar; Var valget bra? Kunne jeg ha gjort det annerledes? Hva var bra/dårlig? Økte jeg risikoen ved å handle slik jeg gjorde?
Her jobber man også mye mer selvstendig enn på 4.1.2. Man begynner dagen med at elevene selv skal planlegge kjøreruten etter fastlagte steder man skal innom. Under planleggingen må man ta valgene selv, og blir kun delvis veiledet av lærer. Og under kjøringen er det elevene som må stå for de valgene de tar, så kommenterer og reflekterer man om det som ble gjort etterpå.
Beklager at det ble langt.. men håper jeg fikk fram noe av essensen i hvorfor det er som det er.. Man kan på en måte ikke sammenligne opplæringen i dag med opplæringen før, fordi læreplanen er totalt endret etter revideringen i 2004 [:)]