Håper noen kan svare meg på ett par ting

ToSmå2010

Forumet er livet
Når jeg og bf gikk fra hverandre ble vi enige om privat avtale på bidraget. Det funka 1 mnd så gadd han ikke betale noe mer. [8|]
Så igår var jeg på nav og sjekket opp litt, hun regnet ut for meg hva han skal betale osv. Og jeg fikk med meg ett tonn med søknadspapirer.

Jeg fortalte bf om summen han skulle betale osv og at jeg kom til å søke gjennom nav.
Da sier han at det beste er om vi kan bli enige, for hvis vi skal ha innkrevning gjennom nav så kommer de til å ta sin del av bidraget[8|] Altså si hun regnet seg fram til at han skal betale 3500 kr, så mener han at jeg ikke kommer til å få den summen, fordi nav tar sin del. Stemmer det??[:-] Jeg syns nemlig det hørtes veeeldig rart ut jeg da.

IKKE QUOTE[:)] 

Nei han mente at de kom til å ta hvertfall 1000 kr i mnd av den summen. Sånn at jeg da ikke fikk mer en f.eks 2500 da..
Jeg ser jo for meg at han sier dette bare for å lure meg, fordi han skal slippe billigere unna.. [>:]

ORIGINAL: ¤Charlotte¤

ORIGINAL: ToSmå2010

Nei han mente at de kom til å ta hvertfall 1000 kr i mnd av den summen. Sånn at jeg da ikke fikk mer en f.eks 2500 da..
Jeg ser jo for meg at han sier dette bare for å lure meg, fordi han skal slippe billigere unna.. [>:]

det er bullshit. Man betaler 870 kr i gebyr (hver av partene), din del trekkes fra FØRSTE innbetaling. Fra andre innbetaling og utover, får du den summmen HAN betaler inn til NAVI.

Han sier det bare for å slippe å betale det han må. That's it

Jepp, stemmer dette!![:)] Nav tar ingenting mer enn det fastsettingsgrbyret - etterhvert så er det bare for å holde oversikt over at han betaler, og om han ikke gjør det, så er du garantert forskudd![:)]
IKKE gå for privat avtale dersom du ikke stoler på han!![:)]

Takk for svar[:)]
Det var det jeg regna med..[8D]

Det er litt begrepsforvirring ute og går.
Man kan velge PRIVAT AVTALE - altså bestemme beløp og slikt selv - og alllikevel kreve innkreving av NAV/Statens innkrevingssentral slik at du slipper å krangle med ham hver måned, og unnlater han å betale ender det til slutt med lønnstrekk og mye moro.

FASTSETTING AV BIDRAG er noe dere kan be NAV om, og det vil da koste dere en engangssum på 870 kroner hver. Dersom du mottar full OS kan du søke om å slippe gebyret.
Denne avtalen kan dere så be NAV/Statens innkrevingssentral om å håndheve.

Du kan søke bidragsforskudd ved privat avtale så lenge dere har en gyldig, skriftlig avtale å levere dem.

Uansett får du hele summen fra NAV, med mindre du får forskudd. Om far etter begynner å betale etter å ha opparbeidet seg gjeld, vil han måtte betale MER enn det månedlige bidraget til gjelden er betalt ned.
NAV vil trekke fra en del av beløpet for å dekke det utlegget de har hatt i forbindelse med bidragsforskuddet, og du vil etterhvert få de pengene du har fått for lite i forskuddsperioden etterbetalt.

Vet du hva jeg skal fylle ut hvis jeg skal søke om at statens innkrevningsentral skal kreve det?

Hvis vi blir enige om en sum.. For jeg har ett skjema her som heter "avtale om underholdnings bidrag til barn" Men jeg skjønner ikke så mye av detta.. *føler meg litt dum*[8|]

ORIGINAL: ToSmå2010

Vet du hva jeg skal fylle ut hvis jeg skal søke om at statens innkrevningsentral skal kreve det?

Hvis vi blir enige om en sum.. For jeg har ett skjema her som heter "avtale om underholdnings bidrag til barn" Men jeg skjønner ikke så mye av detta.. *føler meg litt dum*[8|]

Man må fremdeles sende inn bidragssøknaden i tillegg. Der krusser man av for privat avtale og innkreving via innkrevingssentralen eller noe slikt[:)]

Ellers signerer jeg Minerva over her. Misforståelsene om at far betaler mer enn mor får tror jeg som oftest går i de som har bidragsgjeld til nav fordi nav har betalt ut bidragsforskudd når far ikke har betalt bidrag!![;)] Det er KUN et engangsbeløp, men skal man søke om ny fastsetting av bidrag må man ut med nye 1600kr (800 hver)[:)]

Back
Topp