Håper noen kan hjelpe- ang assistert befruktning

Heidi88

Glad i forumet
Håper det er greit jeg stiller noen spørsmål her inne. Kan først begynne med å kort fortelle vår historie;

Vi er et gift par med et barn. Vi hadde ingen problemer med å bli gravide med barnet, spire satt på pp 2. Nå har vi prøvd på barn nr 2 i 15 pp-er uten å lykkes. Har stabil syklus med eggløsning. Mannen har sjekket Sædkvalitet som er bra, jeg har hatt privat gynekologisk undersøkelse som viser eggløsning når den skal være, fine forhold og ingen grunn til at vi ikke skulle greie bli gravide. Gynekologen sa neste steg ville være å sjekke for tette eggledere, men i og med at jeg var ung, frisk og aldri hadde hatt klamydia el så var det lite sannsynlig det var grunnen.
Nå er jeg henvist til utredning i det offentlige, men timen er nesten 6 mndr unna og det føler jeg ikke vi har tid til å vente på. Vurderer å gå den private veien, men vet så lite om hvordan ting fungerer.

- Hva vil skje om vi går for utredning hos en privat klinikk? Ut fra den lille infoen jeg fikk via telefon fra klinikken hørtes det ut som det var gyn undersøkelse, spermprøve og noen blodprøver. Men om. de igjen finner ut at alt er ok, hvor står vi da?

- Om vi aldri greier bli gravide selv, kan vi "kjøpe assistert befruktning" uansett om alt i teorien skulle være i orden? Og hva er da gangen i det? Og ikke minst TIDSPERSPEKTIVET?

Håper virkelig at noen kan hjelpe med dette så jeg blir litt klokere. Føler meg så maktesløs her, og som at vi faller mellom to stoler da alt jo skal være i orden, men vi bare får det ikke til...

Vi har gått via det offentlige - tok oss tid til å vente da det er såpass store prisforskjeller. Vi er også uforklarlig barnløs. Førstemann satt på 3 pp, nr 2 forsøkte vi 4,5 år på (har mistet 4 ganger og hatt 1 utenfor livmor). All prøver av oss er tipp topp men vi får det tydeligvis ikke til selv. Fikk derfor prøverørs gjennom det offentlige. Fra forsamtale til oppstart tok det en knapp mnd (begynte på neste syklus) - 14 dager etter hadde jeg innsett og jeg er i dag 14 uker på vei! Er utrolig heldig - det vet jeg, da det for mange kreves utrolig mange forsøk.

Vet ikke om dette ga noen som helst svar, men som nevnt falt valget vårt på offentlig - er utrolig mye å spare på det, og når vi likevel hadde ventet så lenge som 4 år så hadde det ikke så stor betydning for oss. Men vi er unge også, så hadde ikke hast pga noe sånt...

Dere er jo egentlig ferdig utredet, så da kan din gyn eller fastlege sende henvisning til assistert befruktning ved offentlig klinikk, med diagnosen uforklarlig barnløshet. Det er ulik ventetid ved de ulike klinikkene. Så hvor lenge du må vente kommer an på hvor du bor/hvor du blir henvist. Det kan hende at du må ta nye blodprøver, og kanskje vil de ha en ny sædprøve for å analysere selv.

Det er ganske dyrt privat, men der er det heller ikke ventetid, så det må dere jo nesten vurdere selv. :)

Det kan også hende at du kan få prøve Pergotime eller Letrozol mens du venter, kanskje eggløsningen din trenger en boost. :)

Last edited:
Det er dyrt privat, men om man har penger til det, så kan jeg absolutt anbefale det. Vi går privat selv, og er kjempefornøyde da det ikke er noe ventetid og alt går veldig raskt. Hvis dere har tatt alle prøvene som er, så ber dere bare om å få kopi av alle resultatene slik at dere kan levere det på første samtale med privatklinikken. Det er bare å sende en mail direkte til klinikken og si at dere er henvist offentlig, men vil prøve privat o mellomtiden. Så tar de kontakt med dere og dere er igang:) Det er mange som søker ivf da de ikke kan finne noen annen grunn. Det er ikke alltid det kan forklares. Men klinikken vil kanskje gi dere noen svar:)

Vårt barn ble også laget hjemme, uten noen som helst hjelp.

Jeg tok ultralyd med kontrastvæske hos privat gynekolog, noe som viste at begge egglederne antakeligvis var tette. Jeg har heller aldri hatt klamydia eller andre infeksjoner, så ble veldig overrasket. Undersøkelsen kostet ca 1000 kroner.

Nå er jeg gravid, uke 7+0, etter første IVF-behandling.:-)

Hvor lang tid det tar i det offentlige kommer an på hvor du bor, det er ulik ventetid på de forskjellige klinikkene.

Dere er jo egentlig ferdig utredet, så da kan din gyn eller fastlege sende henvisning til assistert befruktning ved offentlig klinikk, med diagnosen uforklarlig barnløshet. Det er ulik ventetid ved de ulike klinikkene. Så hvor lenge du må vente kommer an på hvor du bor/hvor du blir henvist. Det kan hende at du må ta nye blodprøver, og kanskje vil de ha en ny sædprøve for å analysere selv.

Det er ganske dyrt privat, men der er det heller ikke ventetid, så det må dere jo nesten vurdere selv. :)

Det kan også hende at du kan få prøve Pergotime eller Letrozol mens du venter, kanskje eggløsningen din trenger en boost. :)

Så du mener vi burde kunne slippe den timen hos offentlig gynekolog om 6 mndr og hoppe videre direkte til assistert befruktning? Jeg har jo ikke sjekket egglederne, men leser nedenfor her at det kan gjøres privat for ca 1000 kr.

Hos den lokale private klinikken kan man få utredning for ufrivillig barnløshet for 2000 kr. Da jeg snakket med de på telefon hørtes det jo egentlig ut som vi allerede hadde vært igjennom det meste av det som foregår på utredningen, utenom blodprøvene. Og vet jo ikke om ultralyd av eggledere er inkludert i denne prisen heller. Mulig jeg må ta en telefon igjen.

Så det kan være mulig å samle opplysninger fått i det private for å få fortgang idet offentlige da? Vil jo helst gå offentlig mtp pris, selv om den heldigvis ikke betyr noe i det store bildet.

Vi har gått via det offentlige - tok oss tid til å vente da det er såpass store prisforskjeller. Vi er også uforklarlig barnløs. Førstemann satt på 3 pp, nr 2 forsøkte vi 4,5 år på (har mistet 4 ganger og hatt 1 utenfor livmor). All prøver av oss er tipp topp men vi får det tydeligvis ikke til selv. Fikk derfor prøverørs gjennom det offentlige. Fra forsamtale til oppstart tok det en knapp mnd (begynte på neste syklus) - 14 dager etter hadde jeg innsett og jeg er i dag 14 uker på vei! Er utrolig heldig - det vet jeg, da det for mange kreves utrolig mange forsøk.

Vet ikke om dette ga noen som helst svar, men som nevnt falt valget vårt på offentlig - er utrolig mye å spare på det, og når vi likevel hadde ventet så lenge som 4 år så hadde det ikke så stor betydning for oss. Men vi er unge også, så hadde ikke hast pga noe sånt...

Gratulerer!:-) så heldige dere er! Helt fantastisk at det gikk så fort og godt å høre at det går an! Tusen takk for svar!
Er det jeg har lurt litt på, dette tidsperspektivet! Føler jeg hører så mye om at det tar årevis uansett hvillen vei man går, og det vil jeg ikke vente på. Vi er også unge, men vil så gjerne gi barnet vårt et søsken snart<3

Vårt barn ble også laget hjemme, uten noen som helst hjelp.

Jeg tok ultralyd med kontrastvæske hos privat gynekolog, noe som viste at begge egglederne antakeligvis var tette. Jeg har heller aldri hatt klamydia eller andre infeksjoner, så ble veldig overrasket. Undersøkelsen kostet ca 1000 kroner.

Nå er jeg gravid, uke 7+0, etter første IVF-behandling.:)

Hvor lang tid det tar i det offentlige kommer an på hvor du bor, det er ulik ventetid på de forskjellige klinikkene.

Er de tette egglederne grunnen til at dere da har hatt ivf behandling? Trodde det var mulig å "stake" de opp?:) kanjeg også spørre om dere da har gått privat? Og hvor lang tid tok det fra dere ble henvist/bestemte dere for å bruke ivf til det ble sattgang med forsøk?
Og ikke minst, gratulerer så masse!:-

Jeg ble utredet i det offentlige. Tok vel ca. 6 mnd. med blodprøver, sædprøve og laparoskopi. Hvis du blir henvist til IVF på nåværende tidspunkt, bør du få sjekket egglederene dine før du kommer på forsamtale. De vil nok ønske det før de anser deg som ferdig utredet. Dere må også ta blodprøver, det kommer man ikke utenom.

Vi gikk privat mens vi venter på plass i det offentlige. Anser de deg som ferdig utredet, tar det ca. 15 uker til du får behandling på Riksen/Ullevål pr. mai 2015 i følge frittsykehusvalg.no. Privat fikk vi starte på neste syklus, det tok ca. 4 uker fra jeg ringte første gangen til jeg satte den første sprøyten.

Er de tette egglederne grunnen til at dere da har hatt ivf behandling? Trodde det var mulig å "stake" de opp?:) kanjeg også spørre om dere da har gått privat? Og hvor lang tid tok det fra dere ble henvist/bestemte dere for å bruke ivf til det ble sattgang med forsøk?
Og ikke minst, gratulerer så masse!:-
Vi ble henvist til IVF ved UNN i Tromsø før vi visste om egglederne, bare fordi det hadde tatt sånn tid. Jeg fikk beskjed på UNN om at de har sluttet å stake de opp, men heller går rett på IVF fordi det er så gode resultater ved det. Det gikk ganske fort fra henvisningen ble sendt til vi kom i gang. Vi måtte vente en ekstra måned fordi avdelingen flyttet rett før påske, men det tok likevel bare tre måneder.

Jeg ble utredet i det offentlige. Tok vel ca. 6 mnd. med blodprøver, sædprøve og laparoskopi. Hvis du blir henvist til IVF på nåværende tidspunkt, bør du få sjekket egglederene dine før du kommer på forsamtale. De vil nok ønske det før de anser deg som ferdig utredet. Dere må også ta blodprøver, det kommer man ikke utenom.

I forhold til å få sjekket egglederne så var dette noe de droppet på st olavs for min del fordi selve utredningen tok så lang tid?! Venteliste på dette gjorde at de ønsket å gå rett på ivf!
Nå fikk jo jeg en exu og da sjekket de meg samtidig som jeg var under narkose, men hadde ikke dette kommet, så hadde de droppet å sjekke det... De tvilte på at det var saken siden vi hadde en fra før

Så du mener vi burde kunne slippe den timen hos offentlig gynekolog om 6 mndr og hoppe videre direkte til assistert befruktning? Jeg har jo ikke sjekket egglederne, men leser nedenfor her at det kan gjøres privat for ca 1000 kr.

Hos den lokale private klinikken kan man få utredning for ufrivillig barnløshet for 2000 kr. Da jeg snakket med de på telefon hørtes det jo egentlig ut som vi allerede hadde vært igjennom det meste av det som foregår på utredningen, utenom blodprøvene. Og vet jo ikke om ultralyd av eggledere er inkludert i denne prisen heller. Mulig jeg må ta en telefon igjen.

Så det kan være mulig å samle opplysninger fått i det private for å få fortgang idet offentlige da? Vil jo helst gå offentlig mtp pris, selv om den heldigvis ikke betyr noe i det store bildet.

Akkurat det med egglederne kan hende at de uansett vil sjekke før du får IVF, men det er lov å samle utredning fra privat gyn og sende til offentlig - privat gyn kan også henvise til det offentlige (til IVF og, det kan fastlegen også). Dersom du skal til en av klinikkene sør for UNN så er det såpass lang ventetid at det uansett kan være greit å få sendt henvisning tenker jeg hvert fall. :)

Og som nevnt: spør om du kan få prøve pergo eller letrozol mens dere venter. Det er mange som lykkes med det.

Last edited:
Jeg tok utredningen privat. Den private gyn henviste meg til offentlig sykehus for sjekk av egglederne samt sjekk av mannens svømmere. Prøvde også noen runder Pergotime. Tok også alle blodprøvene og ultralyd privat. Gyn henviste oss så til offentlig ivf behandling. Det tror jeg er den mest effektive og "billigste" måten. :-) håper dere finner ut av det!

Tusen takk for alle svar!

Nå har jeg best time til utredning privat neste uke. Regner med jeg skal ta ultralyd av egglederne også da siden han nevnte det sist jeg var der, men det har jeg ikke bestilt tid til enda. Får gjøre dette og høre hva de tenker for så å prøve meg på å få en henvisning til det offentlige:-) takk for alle gode innspill! Jeg kan virkelig ingenting om dette, så all hjelp er satt pris på!

Ikke meningen og kuppe tråden, og jeg har forvilla meg inn på dette forumet, meen det jeg lurer på dere flinke damer, er hva som må til for å få sjekka om egglederne er tette? Verken gyn eller fastlege tror det er tilfelle siden jeg testa negaticvt for klamydia, men likevel ligger det en følelse av det og ulmer.. Hvor lenge må man evt gå på pergo og andre medisiner før man blir henvist til sjekk av egglederene? Alt annet ser forresten bra ut både hos meg og sambo.

Ikke meningen og kuppe tråden, og jeg har forvilla meg inn på dette forumet, meen det jeg lurer på dere flinke damer, er hva som må til for å få sjekka om egglederne er tette? Verken gyn eller fastlege tror det er tilfelle siden jeg testa negaticvt for klamydia, men likevel ligger det en følelse av det og ulmer.. Hvor lenge må man evt gå på pergo og andre medisiner før man blir henvist til sjekk av egglederene? Alt annet ser forresten bra ut både hos meg og sambo.
Gynekologen min mente det burde sjekkes etter to negative pergokurer. Men det er nok litt opp til hver gynekolog.

Har ganske lik historie som deg og vi valgte etter lang ventetid å gå privat. Der kom vi inn til første samtale etter ti dager og fikk innsett måneden etter det Lykke til❤️

Jeg er også nettopp blitt henvist til det offentlig, har ikke peiling på ventetider eller noe, men har prøvd i to år nå, uten å lykkes.
Var hos gyn første gang for ett år siden og da fant hun cyster på eggstokkene mine, og da en pergokur fremprovoserte mer cyster, ble jeg henvist for å sjekke egglederne (tok ca 2 uker før jeg fikk time) den ene var tett, og gyn mente at den andre mest sannsynlig var tett også. Så er nå ferdig med de fleste prøver og bare venter på å bli innkalt. Vi har god tid, så kommer nok til å gå offentlig først.

Vil bare nevne dette i forhold til klamydia, siden dere snakker om det. Jeg har også testet bare negativt for klamydia, og regnet med alt var i orden. Men etter 5 år, og alt for mange IVF-forsøk - og fremdeles ingen barn, så ble det sendt blodprøver til Hellas. Og der ble det påvist hidden chlamydia.. Det slår ikke ut på de norske testene. Jeg må da ha gått med dette i 18 år, siden jeg ble sammen med mannen da. Vi har nå gjennomgått behandling begge pga dette. Nå er jeg gravid etter vårt siste forsøk<3

Back
Topp