Håndmelking

Lillevenn17

Elsker forumet
Himmelbarn
Desemberlykke 2018
Oktoberlykke2020❤
Februarhjertene 2025
Andre som har tenkt å begynne med håndmelking snart?
Jeg har ikke noen risikofaktorer, men jeg gjorde det sist fordi jeg vil at babyen skal få min råmelk i tilfelle vi skulle bli separert etter fødselen.
Hvis man har diabetes, venter stort/lite barn, har PCOS eller opplevd lav melkeproduksjon tidligere er det spesielt gunstig å øve på håndmelking og samle opp i 1ml sprøyter som man fryser ned. PS.: bør ikke gjøres dersom man står i fare for å føde for tidlig.

Jeg begynner litt smått i morgen, når jeg er 36+0 :)
 
Andre som har tenkt å begynne med håndmelking snart?
Jeg har ikke noen risikofaktorer, men jeg gjorde det sist fordi jeg vil at babyen skal få min råmelk i tilfelle vi skulle bli separert etter fødselen.
Hvis man har diabetes, venter stort/lite barn, har PCOS eller opplevd lav melkeproduksjon tidligere er det spesielt gunstig å øve på håndmelking og samle opp i 1ml sprøyter som man fryser ned. PS.: bør ikke gjøres dersom man står i fare for å føde for tidlig.

Jeg begynner litt smått i morgen, når jeg er 36+0 :)
Hei, hvordan fungerer det? Fordi jeg er redd jeg ikke får melk ut.
 
Hei, hvordan fungerer det? Fordi jeg er redd jeg ikke får melk ut.
Heldigvis har det ingenting å si for melkeproduksjonen din etter fødselen, om du får ut melk nå eller ikke. Men du får ihvertfall øvd på teknikken da. Ammehjelpen har video av håndmelking, og du kan også søke på YouTube etter "expressing breastmilk/colostrum" f.eks.
 
Tør nesten ikke la mannen ta på puppene en gang akkurat nå :bored: Redd for å sette igang systemene for tidlig, lekkasjer ønskes ikke..! Jeg hadde «motsatt problem» sist, overproduksjon :bag:
 
Tør nesten ikke la mannen ta på puppene en gang akkurat nå :bored: Redd for å sette igang systemene for tidlig, lekkasjer ønskes ikke..! Jeg hadde «motsatt problem» sist, overproduksjon :bag:
Ja, da kan det kanskje være lurt å vente. Fikk du mye melk veldig tidlig også?
 
Ja, da kan det kanskje være lurt å vente. Fikk du mye melk veldig tidlig også?
Ja, jeg fikk masse med en gang. Men har en nevø som er litt eldre enn datteren min, så jeg begynte å lekke av at han gråt på natta mens jeg var høygravid. Håper at minstemann kan sette igang systemene på egen hånd så blir det litt mer samsvar mellom produksjon og behov.
 
Har egentlig ingen planer om å håndmelke noe før fødsel. Men ble allikevel nysgjerrig og måtte prøve å håndmelke litt i dusjen :hilarious: Men tørt som Sahara foreløpig :p
 
Kommer nok bare til å la naturen gå sin gang. Jeg har hatt så vilt med melk begge de to andre gangene at jeg måtte pumpe vekk den verste sprengen i tillegg til amming.
 
Visste ikke dette var mulig!
bør kanskje gjøre det. Har pcos og med nr 1 slet jeg veldig med å øke produksjonen. Så brukte pumpe mellom ammingen for å øke. Spesielt i økedager. Vi måtte likevel innimellom gi tilskudd. Nr to ble født med polypper og store mandler. Så klarte aldri amme skikkelig. Så pumpa meg i fire mnd for å gi henne morsmelk. Men dårlig produksjon gjorde at hunnogså fikk tilskudd i tillegg. Før hun gikk helt over til flaske.
For første gang er brystene mine blitt mye større. Og de lekker, noen ganger presser dei veldig og føles som spreng. Så da har jeg håndmelka noen få drag for å «lette litt». Kjøpt pumpe og er kornforretning å få økt produksjonen med hjelp av den om det Tengs. Håper veldig at produksjonen kommer godt av seg selv. Leste på ammehjelpen nå i sted om dette også, skal forhøre meg med jordmor neste gang.
 
Back
Topp