Gynekologisk undersøkelse?

Beja

Betatt av forumet
Jeg har vært på første kontroll hos legen og han satt opp ny time på fredag for gynekologisk undersøkelse. Jeg spurte hvorfor, og han sa han skulle sjekke størrelse på eggstokkene og slikt. Jeg kan ikke huske at jeg var på en slik undersøkelse i første graviditeten. Han sa at det er sånn de gjør det her. Nå har jeg skekka på nett og i svangerskapsboka, og det står at man kun trenger det hvis man er under 25 eller det skal sjekkes for klamydia eller for å ta celleprøve. Det var ikke begrunnelsen fra min lege. Celleprøve er det på tide å ta igjen, men har ikke lyst til det nå som jeg er gravid... Noen som har noen erfaringer eller meninger rundt det her?

Vanlig å ta celleprøve og klamydia etter min erfaring iallefall. :)

Veldig forskjellig praksis har jeg opplevd. Like greit å bare få det undersøkt for sikkerhetsskyld - gratis som gravid.

Jeg skal også til gyn pol, men vet det er for å sjekke foster / tidlig ultralyd pga mye blødninger :) Synes det er helt greit at dem sjekker og passer på den lille <3

Har ingen erfaring desverre. Hadde ikke GU sist, var 22 da og blir 24

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Det er nok varierende praksis påå det der. Men det ernikkke vanlig de stedene keg har jobbet iallefall.

Jeg har hørt at man ikke bør ta celleprøve som gravid, fordi resultatet blir usikkert.

Jeg skal ikke til noe GU og ser ikke poenget med det. Hadde det vært meg, så hadde jeg ringt og avbestilt timen. Du bestemmer selv om du ønsker undersøkelsen, er ikke legen som skal bestemme det!

Gjorde det på meg også, tok celleprøve og full sjekk. Plagde ikke meg, synes det er greit å bli passet på :)

Termin 16. februar 2014 <3
Taster fra mobilen

Takk for mange svar! Føler meg fremdeles litt usikker, men tror jeg får gå til timen og bare si at jeg vil vite hva som skal skje og hvorfor.

Jeg sjekka da jeg var på abortklinikken eller hva jeg skal kalle det. Det var rutine, samt at de fikk bedre syn på hvor stor babyen var kontra mageUL :)

Xander 2760 g, 47 cm, 15.08.09 ♡
Ny termin 23.01.14 ♡

sniket fra mars. har en venninne som ble tatt celleprøve på når hu var gravid og hun mistet i uke 12 pga det. de sier at man ikke skal ta celleprøve når man er gravid. man skal gjøre det før og etter graviditetet.

sniket fra mars. har en venninne som ble tatt celleprøve på når hu var gravid og hun mistet i uke 12 pga det. de sier at man ikke skal ta celleprøve når man er gravid. man skal gjøre det før og etter graviditetet.

Nå ble jeg litt redd. For jeg viste ikke at jeg var gravid når jeg var hos gynekolog og tok celleprøver? jeg fant ut jeg var gravid 3 uker etter det. Men igjengjeld slapp jeg å sitte meg i stolen flere ganger da.. nå er jeg jo ca 16uker, og har vært på to kontroller, legen har ikke sagt verken fra eller til?

Når man tar celleprøve så er jo det bare en børste man stryker over livmorhalsen, man kan umulig abortere av det. Rart man fortsatt kan ha sex da...

Hvordan vet dere at hun mistet pga det? Det er en farlig påstand. Hvem sier at man ikke skal ta celleprøve når man er gravid? Jeg har forstått det sånn at det er forskjellige rutiner fra legekontor til legekontor, men aldri verden om det hadde vært så vanlig å utføre celleprøver på kontroller hvis det var fare for å fremprovosere sa'er.

Kan heller aldri skjønne at celleprøven kan forårsake abort. I såfall ville de jo ikke tatt sjansen men heller ventet til etter fødselen. Så det tror eg ikke du trenger å bekymre deg for IneM89 ;)

Har gyn undersøkelse under første graviditet men ikke siste og denne, alltid ho samme lege så vet ikke hvorfor (og eg var ikke under 25 år første gangen)

På meg tok de celleprøve rett og slett fordi det er kjempelenge siden sist. Er det ikke hvert tredje, eller hvert femte år eller noe sånt? :)

På kreftregisterets nettsider står det at man kan ta det i første trimester. Hvert 3. År er anbefalt

Det var vell vanlig med sånn undersøkelse før, men det er mange år siden dei aller fleste slutta med det fordi det ikkje hadde noken hensikt. Når det gjelder celleprøver så har eg høyrt at noken leger tar og andre vil helst ikkje ta på gravide. Har ikkje hatt gu i noken av mine svangerskap og har heller ikkje høyrt noke om det.

Har vært på undersøkelsen nå. På forhånd spurte jeg om hva vi skulle. han hadde tenkt å ta livmorhalsprøve, men han sa det gikk bra og utsette det da jeg ba om det. Han kjente på størrelsen på livmora og så på livmorhalsen. Alt så bra ut, og han sa at det var ingen tvil om at jeg var gravid :) Han mente jeg måtte være lenger på vei enn hva mens-terminen tilsier. Er veldig glad for at jeg dro. Føler meg mindre bekymra for hvordan det står til der inne :)

Back
Topp