Gu er helt uproblematisk, men første gangen er litt skummel. Jeg har vært til gu så mange ganger at jeg ikke bryr meg lenger jeg...[:-]
Du må ligge i en gyn-stol, og da kan du føle deg ganske naken. Ta på deg kjole/skjørt/tunika e.l. så du kan dekke deg til litt (bare ikke sitt på den, for glidekremen legen bruker kan renne litt). Først blir du bedt om å kle av deg, sikkert bak et forheng - og da også er det greit å ha på seg noe som dekker rumpa så man kan føle seg tildekket bort til stolen.
Når du ligger i stolen, kommer legen til å rette en lampe mot ditt aller helligste, for å se bedre. (Og slapp av, legen har sett ALT før, så ingenting er rart lenger.) H*n kommer til å be deg om å slappe av, du kan prøve å øve på det nå - det er omtrent det motsatte som klemmeøvelser. Så tar h*n spekelet (den kan være av plast eller metall, er den av metall varmer de den gjerne litt først) - det kommer til å kjennes litt kaldt. Spekelet føres inn, og utvides - dette er for at legen skal kunne se livmortappen og annet. Hvis du er anspent, kan det være litt ubehagelig, men det er glidekrem på - så det gjør ikke vondt.
Så kommer legen antagelig til å ta en celleprøve og klamydiatest, med et redskap som ser ut som pinne/q-tips. Fort gjort. Det KAN være litt ubehagelig når legen er borti livmortappen, men ikke vondt (jeg er veldig sensitiv, og jeg har aldri vondt, men det er litt ubehagelig).
Hvis du har misfarget utflod eller småblødninger, kan det hende legen må "vaske" litt først (for å se)- dette gjøres med vattdotter med sterilt vann på, som legen fører inn med en slags pinsett. Det gjør ikke vondt, men kan være litt kaldt.
Så vil legen sannsynligvis kjenne på livmoren (størrelse, beliggenhet, om den kan beveges, om den er øm) - dette gjøres med to fingre (hanskekledde selvfølgelig) i skjeden, og en hånd på magen. Det kan kjennes som at du må tisse, men er fort gjort.
Det kan hende det blir utført en innvendig ultralyd, siden du har så uregelmessig menstruasjon - for å sjekke at alt ser ut som det skal, bl.a. eggstokkene. Da føres noe som ser litt ut som en massasjestav inn, denne vil være dekket av et kondom e.l. og glidekrem. Så kan du se på en skjerm samtidig, og legen vil forklare. Kanskje kan du se om du har el snart - jeg synes sånne ultralyder er litt spennende, jeg.
Det er absolutt ikke sikkert legen kommer til å gjøre ALT det her, men dette er vel omtrent det jeg har vært med på.
Bare si til legen at du aldri har vært til en slik undersøkelse før. Hvor skal du forresten gjøre det?