Gynekologisk undersøkelse

x1xxXxLYKKELITENxXx

Forelsket i forumet
Hei jenter! [:D]

Nå har jeg fått time til gynekologisk undersøkelse tirsdag den 8. juni, så nå finner vi kanskje ut hva som feiler syklusene mine, osvosv. Jeg tenker knallhardt for tiden, for har jo aldri vært til en slik undersøkelse før. [:-] Her kommer hvertfall noen teite spørsmål som jeg håper dere kan svare på. [:)]

Q1: Hva gjør man hos gynekologen?
Q2: Noen tips?
Q3: Er det sånn at han liksom putter iskalde ting oppi skrevet ditt, og driver å leter og ser?

Da jeg var der, tok han celleprøver og klamydiatest (dette gjøres hos alle som strever med å bli gravid) [:)]
Han stikker opp noe som gjør at han lettere får tatt prøven, smører den inn med en slags krem først slik at den skal gli lettere inn.. Så kjenner han på livmora, om den har normal str.

Mitt tips er å slappe godt av, og puste med magen [:)] Gruet meg masse jeg også, men det var piece of cake i forhold til hva jeg hadde trodd [:)] Legene er så flinke til å prate med deg underveis at du nesten glemmer hva de holder på med [:)]

Lykke til hos legen [:)]

Du trenger ikke å grue deg....det hele er som regel over på et par minutter....litt ubehagelig selvfølgelig....men det går så fort at tankene før selve undersøkelsen er myyye verre....lykke til[;)]

Ingenting å grue seg til du! Eg har vore maaaange gonger før oppstart med prøverør og undervegs i prosessen. Berre slapp godt av! Lykke til! Går nok så fint skal du sjå! [:)]

Gu er helt uproblematisk, men første gangen er litt skummel. Jeg har vært til gu så mange ganger at jeg ikke bryr meg lenger jeg...[:-]

Du må ligge i en gyn-stol, og da kan du føle deg ganske naken. Ta på deg kjole/skjørt/tunika e.l. så du kan dekke deg til litt (bare ikke sitt på den, for glidekremen legen bruker kan renne litt). Først blir du bedt om å kle av deg, sikkert bak et forheng - og da også er det greit å ha på seg noe som dekker rumpa så man kan føle seg tildekket bort til stolen.

Når du ligger i stolen, kommer legen til å rette en lampe mot ditt aller helligste, for å se bedre. (Og slapp av, legen har sett ALT før, så ingenting er rart lenger.) H*n kommer til å be deg om å slappe av, du kan prøve å øve på det nå - det er omtrent det motsatte som klemmeøvelser. Så tar h*n spekelet (den kan være av plast eller metall, er den av metall varmer de den gjerne litt først) - det kommer til å kjennes litt kaldt. Spekelet føres inn, og utvides - dette er for at legen skal kunne se livmortappen og annet. Hvis du er anspent, kan det være litt ubehagelig, men det er glidekrem på - så det gjør ikke vondt.

Så kommer legen antagelig til å ta en celleprøve og klamydiatest, med et redskap som ser ut som pinne/q-tips. Fort gjort. Det KAN være litt ubehagelig når legen er borti livmortappen, men ikke vondt (jeg er veldig sensitiv, og jeg har aldri vondt, men det er litt ubehagelig).

Hvis du har misfarget utflod eller småblødninger, kan det hende legen må "vaske" litt først (for å se)- dette gjøres med vattdotter med sterilt vann på, som legen fører inn med en slags pinsett. Det gjør ikke vondt, men kan være litt kaldt.

Så vil legen sannsynligvis kjenne på livmoren (størrelse, beliggenhet, om den kan beveges, om den er øm) - dette gjøres med to fingre (hanskekledde selvfølgelig) i skjeden, og en hånd på magen. Det kan kjennes som at du må tisse, men er fort gjort.

Det kan hende det blir utført en innvendig ultralyd, siden du har så uregelmessig menstruasjon - for å sjekke at alt ser ut som det skal, bl.a. eggstokkene. Da føres noe som ser litt ut som en massasjestav inn, denne vil være dekket av et kondom e.l. og glidekrem. Så kan du se på en skjerm samtidig, og legen vil forklare. Kanskje kan du se om du har el snart - jeg synes sånne ultralyder er litt spennende, jeg.

Det er absolutt ikke sikkert legen kommer til å gjøre ALT det her, men dette er vel omtrent det jeg har vært med på.

Bare si til legen at du aldri har vært til en slik undersøkelse før. Hvor skal du forresten gjøre det?

Jeg liker best å gå til gynekolog, ikke fastlege. Gynekologer har mye mer utstyr - hvis man ikke har regelmessig mens og trenger ul, så har man ikke det hos fastlegen, for å si det sånn. Dessuten er gynekologer spesialister på det de holder på med.

Og jeg liker best mannlige gynekologer. Jeg har jo fast gynekolog på fertilitetssenteret på Aleris, da - mann. Menn er ofte mer forsiktige enn damer. [:)]

min første opplevelse med underliv undersøkelse var ikke noe morro, var hos en relativt fesrk kvinnelig turnus kandididat, som tydelig ikke hadde gjort det der så ofte.
hu styra og ordna og skjalv på hendene, var litt for røff og for meg som ikke hadde vært med på noe sånt før og som følte det ganske fælt fra før var det fryktelig.

men, var hos en gynekolog senere, og han var kjempe snill!! gikk veldig greit, så det er egentlig ikke noe å bekymre seg for, å har du en lege som hvet hva han gjør er det ikke noe å tenke på![:)]

Q1: Hva gjør man hos gynekologen?
- Det vi gjorde når vi var til forsamtale med gu: Først prata vi om menstruasjon, når jeg fikk det, familie og sosialt. Regelmessig eller ikke regelmessige sykluser osv. Etter det tok han innvendig ul for å se på livmor og eggstokker. Eggleder er visst ikke synlig på innvendig ul.

- Første gang jeg var hos gyn. Så hadde jeg vært til mr pga. ryggsmerter og der fant de en cyste på eggstokken, jeg blei da henvist til en helt vanlig førstegangsundersøkelse. Da var det mest prating om når jeg fikk mens første gang, om jeg var sexuelt aktiv osv. Tok så innvendig ul, også førte han to fingrer inn og la den andre hånda på magen min for å finne ut åssen livmora ligger. Tok også en klamydia test. Celleprøve har jeg ikke tatt ennå...

Q2: Noen tips?

- Mitt beste tips er å slappe av, tenk at detta har de gjort 1000 ganger før. Mamma prenta inn i hode på meg at så lenge jeg slappa av så gjorde det ikke vondt. Så jeg var veldig innstilt på det,og det gikk veldig bra.
- Si ifra hvis du syns noe er ubehagelig
- Noe jeg også syns er ålreit er å ha et håndkle forran underlivet, for å slippe å se så på seg selv.

Q3: Er det sånn at han liksom putter iskalde ting oppi skrevet ditt, og driver å leter og ser?

- Den innvendig ultralyd saken er litt kald, men det er pga. glidemiddelet.. Sånn spekulum jeg har vært borti har vært varma opp... Be de fortelle alt dem gjør så har du kontroll...

Lykke til

ORIGINAL: Snarl

ORIGINAL: Fjärild

Jeg liker best å gå til gynekolog, ikke fastlege. Gynekologer har mye mer utstyr - hvis man ikke har regelmessig mens og trenger ul, så har man ikke det hos fastlegen, for å si det sånn. Dessuten er gynekologer spesialister på det de holder på med.

Og jeg liker best mannlige gynekologer. Jeg har jo fast gynekolog på fertilitetssenteret på Aleris, da - mann. Menn er ofte mer forsiktige enn damer. [:)]

Må man ha henvisning for å få utredning for ustabile sykluser? Var til legen denne uka og han sa jeg skulle komme tilbake til høsten (vi har vært prøvere siden august) og ta prøver da om ting ikke har ordnet seg. Men jeg vil da ikke vente [:)]

For noen år siden, før jeg ble prøver, fikk jeg henvisning til gyn pga mensentull for å finne ut hvorfor det var slik det var.

Så du kan få henvisning til gyn for å sjekke ut uregelmessige sykluser uavhengig av prøvestatus. Vet noen fastleger er litt nazi og nekter henvisning hvis man ikke har prøvd ett år, men her er det jo noe som har innvirkning på livet generelt og ikke bare prøvingen da. [:)]

Synes det meste er sagt om hva som skjer hos gyn...

Men vil gjerne understreke fordelen med skjørt, kjole, tunika... Ikke like artig å spankulere med rompa bar bort til stolen...
Og husk å slappe godt av, tenk på noe helt annet enn at noen sitter med nesa noen få cm fra "gamla" og titter. Det er fort gjort, over før du aner..

Jeg er ikke så glad i gynekologer som snakker om vær og vind når de undersøker meg. Type hva skal du ha til middag idag? Men veldig kjekt om de forteller hva de gjør underveis..
Det skumleste er å kle av seg ellers er alt kjempe greit.

Be om å gå til gyn og ikke hos fastlege... Gyn vet mer om akkurat det feltet.. Og jeg liker å skille litt mellom en fittur tittur og han jeg går til for lungebetennelse

ORIGINAL: Snarl

ORIGINAL: desire

Synes det meste er sagt om hva som skjer hos gyn...

Men vil gjerne understreke fordelen med skjørt, kjole, tunika... Ikke like artig å spankulere med rompa bar bort til stolen...
Og husk å slappe godt av, tenk på noe helt annet enn at noen sitter med nesa noen få cm fra "gamla" og titter. Det er fort gjort, over før du aner..

Jeg er ikke så glad i gynekologer som snakker om vær og vind når de undersøker meg. Type hva skal du ha til middag idag? Men veldig kjekt om de forteller hva de gjør underveis..
Det skumleste er å kle av seg ellers er alt kjempe greit.

Be om å gå til gyn og ikke hos fastlege... Gyn vet mer om akkurat det feltet.. Og jeg liker å skille litt mellom en fittur tittur og han jeg går til for lungebetennelse

Haha, fittur tittur [:D]
Første gang jeg hadde understellet på kontroll måtte jeg ha henda foran ansiktet, skjemtes så ille [:)]

Fastlegen min er en av de som ikke henviser med en gang dessverre, så jeg må fint vente [:'(] Heldig du som får dra til gyn [:)]

hehe det der (fittur tittur) fikk meg til å tenke på navnet til en gynekolog jeg åg på en dør på sykehuset her.... han het sigfus bollason haha[:D] litt av et navn å ha når man er gynekolog!!

Skriv svaret ditt ...
Back
Topp