Gynekologisk undersøkels

<3Aug09Apr14<3

Glad i forumet
*MIA*
Hei,
Er det flere av dere som skal gjennom/evt har vært gjennom en gynekologisk undersøkelse med tanke til graviditeten? Jeg var på første svskaps kontroll i går og fikk beskjed om å komme tilbake onsdag(imorra) for å få en slik undersøkelse..
Husker jeg gjorde det sist å, men det var fordi jeg trudde han skulle sjekke om alt var normalt m bekken og bla bla bla.
Men han sier han skal gjøre det for å se hvor langt på vei jeg egentlig er..
Er det ikke da enklere å ta ul eller kjenne på magen eller noe?
Liker jo egentlig ikke at folk skal opp i hufsa å sjekke ting.. Men hvem gjør vel det?

Min lege tok en gyn. Undersøkelse på første kontroll.
men det var også for å ta celle prøver siden det var 3 år siden sist...
Da dytta han også på livmora for å kjenne ca hvor langt jg var på vei .

:) lykke til... Er ubehagelig og kjipt, men går gudsjelov fort...

Jeg trengte ikke ifølge legen.. Tok gu og celleprøve i april i år.. Pluss at jeg tok ut spiral i mai.. Nok på noen mnd da ;)

Er nok veldig normalt med ein sånn undersøkelse når da er så tidlig. Var på tidlig kontroll for å sjekka om alt var bra der, då var da gynekologisk og rekne me di ser da bedre og komme nermare til på den måten og får litt meir sikre svar enn ultralyd utanpå :) Kan ver ubehagelig ja, men etter nåken gonga går da ganske greit, og fort øve :) Når eg blødde sist eg var gravid måtte eg til gynekologen for å sjekka om eg hadde mista, og skal til ny kontroll på torsdag, rekne me da blir samme undersøkelse. Så eg e blitt vane me da no :p

Har ikke vært på kontroll ennå, men regner ikke med at det blir noe gu. Var ihvertfall ikke snakk om noe slikt sist gang

Jeg gjorde det ikke sist graviditet, men gjorde det nå fordi jeg måtte ta celleprøve!:)

Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app

Jeg gjorde det. Han tok masse prøver, sa det var standar på første kontroll. Kjent på livmora om den hadde vokst. Han "løfta" på livmora, da kunne jeg kjenne utenpå at den var like stor som en appelsin :-) litt morro :-)

Ifølge min lege og papirene jeg fikk fra helsetjenesten i Stavanger skal man ikke utføre GU med mindre det er grunn for det.

Ifølge min lege og papirene jeg fikk fra helsetjenesten i Stavanger skal man ikke utføre GU med mindre det er grunn for det.

Har også hørt det samme :)

Mamma mistet faktisk etter en GU så i vår familie har vi litt skrekk for det. Heldigvis var jeg hos gyn og tok celleprøve i vår så da regner jeg med at jeg ikke trenger en i løpet av svangerskapet.

Men det betyr jo ikke at det samme skjer med andre altså! Vil ikke skremme noen, det er bare vår skrekk.

Jeg hadde ikke sist, og ikke nå heller. Sikkert ulik praksis fra sted til sted :)

Syns også det høres rart ut . Da jeg mistet i mai ville ikke legen grave for mye nedi der sa han pga blødninger (da jeg fortsatt var gravid )

jeg hadde ikke gu-undersøkelse sist gang.. og tviler på at de skal gjøre det denne gangen.. hvis det blir noen undersøkelse blir det tidlig ul, for legen har nettopp fått seg nytt ul-apparat som hun er veldig gira på å bruke :P

Jeg skal ta celleprøve,fikk brev i posten..

Sent from my ST21i using BV Forum mobile app

Da fikk jeg gjennomført gu i dag. Han satt inn sånn spekter(?) ting og kikket og tok den. Det var ikke ille. Derimot synes jeg ikke at det var nødvendig å stappe fingre i alle hull mulig samtidig som han klemmer på magen og spør meg spørsmål... men kjap undersøkelse, og han ble ikke noe klokere hvor langt på vei jeg var heller. . :mad::confused:

Sent from my GT-I9305 using BV Forum mobile app

Back
Topp