GYNEKOLOG

x1x~Anni87~

Forumet er livet
Hei..jeg lurer på om det er normalt at man blir sjekket av gynekolog når man blir gravid? Ser at det er mange som har det..men jeg ble ikke det når jeg ble gravid,og har ikke vert heller..

Hei!
Skulle tro at det er det som er rutinen ja; at du underlivsundersøkes i begynnelsen av svangerskapet. Eller ble du undersøkt ikke lenge før du ble gravid??? Hvis du ble det er det ikke nødvendig at de gjør det når du finner ut at du er gravid. Tror jeg da... Har du spurt fastlegen din? Var fastlegen min som utførte undersøkelsen på meg ihvertfall.

Jeg var og sjekket meg for sjønnsykdommer og da var jeg i 7 uke..men det var på en helse stasjon for ungdom og tror ikke informasjonen der går videre til fastlege eller jordmor..[8|]

Er vanlig å bli undersøkt av gyn. ja, men er når du er kommet så langt er det ikke nødvendig lenger. En av grunnene til at man blir undersøkt er for å sjekket at det ikke er graviditet utenfor livmora-noe som kan være farlig for mamman, og som regel ender i abort når embryoet blir for stort.

Jeg har ikke sjekket meg hos gynekolog, det var helt valgfritt og betydde ikke så mye (SA MIN JORMOR DA). Men etter fødslene må man til gynekolog, for da er det mye å sjekke fikk jeg opplyst om.

Jeg fortalte både min lege og jormor at jeg aldri hadde vært hos en gynekolog, og da fikk jeg beskjed om at det trengte jeg ikke før etter fødselen.

Er som sagt for å sjekke at det ikke er svangerskap utefor livmoren må bør/skal ha en sjekk tidlig i svangerskapet, men er flere leger som ikke gjør det. Er det svangersk. utefor livm. så merker du det tidsnok i form av veldige smerter og som regel abort...
Er ikke lenge et embryo klarer å vokse i egglederen-er jo ikke mye plass der.

Hei.
Jeg var hos legen i dag.
Hun spurte om det var lenge siden det var blitt tatt celleprøve av meg-noe det er, så da måtte vi ta gu.Hvis ikke vet jeg ikke om man må.har hørt at det varierer fra sted til sted.

Jeg ble sjekket på første kontroll (ca uke 7) da det var en stund siden jeg hadde vært hos gyn. Trodde dette var vanlig praksis og synes i grunnen det er greit at det blir sjekket at alt ser ok ut før man kommer lenger i svangerskapet. Kanskje var jeg bare "heldig" jeg da...hi, hi.. [;)]

jeg kunne slippe å ta underlivs skjekk, siden jeg aldri hadde tatt det før, men jeg valgte det for det da... men venninen min hun måtte ta det selv om hun aldri hadde tatt det før.. men hun har en annen fast lege enn meg da.. så trur det er litt opp til legene jeg...

tror det har litt med alder og gjøre også.. jeg fikk brev i posten om at alle over 25år var anbefalt å ta en GU sjekk en gang hvert 3 år for å sjekkes for noe kreft-greier..

Legen spurte meg om det var greit for meg, og hun var veldig forsiktig og flink, så det var ikke så skremmende som jeg hadde trodd..[:)]

Jeg ble undersøkt av fast legen på første kontroll, han sa det var vanlig å ta noen prøver, for å finne ut om det var chlamydia eller noen andre bakterier der nede, slik at det kunne behandles før bebisen kom. Ble tatt 3 eller 4 prøver tror jeg, men heldigvis fant de ingenting.. litt ekkelt me slike undersøkelser syns jeg! [:)]

Hei!
Skjønner egentlig ikke hvorfor så mange jenter kvier seg for å få underlivet undersøkt. Det er jo ikke farlig i det hele tatt, og de prøvene de tar gjør ikke vondt! Tenk så greit det er å få undersøkt at alt er i orden en gang iblant!
De tar celleprøve minst hvert tredje år når du er over 25 for å se etter celleforandringer i livmorhalsen. Jeg må gjøre det en gang i året jeg siden jeg er disponibel for å få det. Og jeg er bare 22 år... Har tatt GU mange ganger og overlevd hver gang [:D]

Takk for alle svarene..Var litt redd for att de kansje hadde glemt det vist det var en viktig undersøkelse..

Det går som regel bra. Det eneste jeg synes er ubehagelig er å sitte å skræve..... Huff, men med en gang jeg har satt meg til rette går det greit. Det er jo fort over.

Hei..

Jeg var til min første kontsoll fredag, da var jeg 9+1 uker på vei. Legen tok gu på meg og sjekket at livmoren var så stor som den skulle vere. Ganske greit synes jeg. Så tok legen clamydia-test..Ikke at det trengs da men...

Jeg går på en privat gyn.klinikk og der ble jeg sjekket av en gynekolog den første gangen jeg var der. Siden har jeg kun vært hos jordmor på samme stedet. Tror det kommer an på hvor man velger å gå til kontroller jeg. Veldig mange velger jo å gå til den vanlige fastlegen sin, og da blir man vel ikke sendt til gynekolog så sant det ikke er noen spesiell grunn for det..

Back
Topp