Gyn.undersøkelse på 1. kontroll?

Noora27

Flørter med forumet
Septemberhjertene 2018
Hei!
Jeg var på første svangerskapskontroll i går, og ble helt sjokkert da legen insisterte på å ta en gynekologisk undersøkelse på meg. Har jo vært gravid før, og da ble dette ikke gjort. Han tok vevsprøve også.. selv om jeg tok dette privat for 6 mnd siden. Han var ekstremt lite flink, akkurat som jeg opplever at de fleste fastleger er.. og har blødd en del etterpå. Nå er jeg litt nervøs mtp om babyen har det bra :nailbiting: Hvordan var 1. kontroll hos dere? Måtte dere også gjennom denne undersøkelsen?

Ingen gynekologisk undersøkelse her.

"Helsedirektoratet anbefaler ikke rutinemessig gynekologiske undersøkelser under graviditeten. Du får tilbud om undersøkelsen dersom det er nødvendig å ta celleprøve fra livmorhalsen, eller hvis du bør testes for klamydiainfeksjon"
http://www.klikk.no/foreldre/gravid/gravidhelse/hva-skjer-pa-svangerskapskontroll-2538050

Ble det funnet noen celleforandringer sist du var på vevsprøve da? Tror uansett ikke en vevsprøve er farlig for barnet. Jeg var igjennom to koniseringer ifm celleforandringer og fikk beskjed om at jeg ved en eventuell graviditet kunne kanskje føde ca 2 uker for tidlig pga at livmorhalsen ble forkortet.

Trodde de hadde slutta med å ta den undersøkelsen jeg, fastlegen tok gyn undersøkelse første gangen jeg var gravid for snart 17 år siden. Ikke med nr to og ikke nå med nr tre. Lille babisen din har det nok garantert bra der inne.

Takk for svar! Nei, ble ikke funnet noen celleforandringer sist..Han er litt gammel denne legen min, og er kanskje ikke helt oppdatert. Prøvde å slippe da jeg ikkje mente det var nødvendig.. men når legen er så sikker i sin sak så må jeg jo nesten stole på han o_O hele livmoren min er liksom øm nå.. blææ :bored: kommer nok til å fortsette hos jordmor fra nå av..

Tok ingen gynekologisk undersøkelse nei. Jordmor nevnte det ikke heller så tror ikke det er prosedyre her værtfall. Var hos jordmor på første svangerskapskontroll og skal visst bare dra på kontroll til henne. Fikk beskjed at det ikke var nødvendig å dra på kontroll hos lege så fremt jeg ikke hadde et sterkt ønske om det selv :)

Det er ikke farlig å gjøre det, men det er ikke rutine lenger.
tipper legen bare ikke er oppdatert...

Eneste som har lignet på gyn undersøkelse i mine svangerskap har vært når jeg måtte ha innvendig ul for å se ting på TUL, og så for å undersøke modning i forbindelse med overtid/ igangsetting og fødsel.

Jeg skulle tatt celleprøve nå (3 år siden sist), men fastlegen min sa det kunne vente til etter fødsel. Det var ikke farlig å ta den sa hun, men de ventet helst.

Back
Topp