Gutten min har melkeintoleranse..

pustle

Gift med forumet
Eller, det vil si.. er noe noe han tydeligvis reagerer på..

Var hos spesialist for en tid siden hvor han ble tatt ulike allergi-prøver på. Melkeallergi slo ikke ut, men spesialisten sa at det var mulig han var intolerant mot melk - det slår altså ikke ut på sike allergitester. Så jeg skulle kutte ut melkeprodukter en stund for å se om det ville bli litt bedre. Og fra å ha 3-4 diarebleier i løpet av dagen, til å ha en med så godt som fast avføring (ja, dere får bare beklage detaljer, dere som er litt sensitive for sånt[:D] ), så da tar jeg det for god fisk at han er melkeintolerant. Skal til legen på nyåret for å prøve å få gjort noen tester og div - leste på nett om noen tester for å finne ut om intoleransen - så må få sjekket dette opp hos fastlegen.

Har lest litt på nett om hva han kan spise og ikke spise.
Men jeg lurer litt på om noen av dere har samme problemet, og evt tips til produkter jeg kan bruke i matlaging osv.. Har kjøpt havremelk som jeg skal prøve å lage pannekaker med, for det er jo middagsfavoritten til barna her[:)]

Trenger igrunnen det meste av tips og råd om dere har![:)]

min gutt har akkurat begynt å vokst av seg dette. reagerte som din før, men nå de siste mnd tåler han det meste av melk.

Det han tålte før var hvitost, smøreost og laktosefri lettmelk.
Nå tåler han det meste, kan spise en yogurt i blant og litt biola og kumelk i middag og max 1 glass om dagen, men enda ikke  så godt iskrem, prim og brunost.

det er bare å prøve seg fram. prøv med laktosefri lettmelk (selges i vanlig butikk)og se om det går greit. hvis ikke bruk rismelk/soyamelk/havremelk osv..
det er mange med laktoseintoleranse som tåler hvitost så det kan du prøve.

se på denne siden: utenmelk.no

Dersom dette er noe han har slitt med hele veien er han sannsynligvis intolerant mot melkeproteiner og ikke mot laktose.
Det er ikke 100%, men kolikkbabyer og de minste barna reagerer VANLIGVIS på melkeproteiner, mens store barn og voksne er laktoseintolerante.

Du får både havre-, soya- og rismelk med kalsium, og du får også tak i soyayoughurt og -fløte.
Go' og Mager-produkter er vanligvis melkefrie - leverpostei, kjøttboller, pølser m.m.
Mange tåler melk som har vært varmet opp (altså i matlaging o.l.) fordi det bryter ned en del av proteinene/laktosen.

Prøv å kutte helt ut først, og så introduserer du litt og litt i maten for å se om han reagerer. Forhåpentligvis finner dere et praktisk "trivselsnivå" som fungerer for dere.
Jr. gikk fra å reagerer på svært små mengder til å tåle både youghurt, ost, smør, m.m.
Nå kan han tåle et glass melk, litt melk i grøten eller litt iskrem - men jeg gir ikke drikkemelk uansett, siden det er unødvendig så lenge han får nok kalsium i kosten og han så lett KAN reagerer på det.

Husk: To gulostskiver dekker kalsiumbehovet for en dag! [:)]

og, gulost har veldig lite laktose/melk faktisk!

Ville bare tipse deg om at en kompis av meg har vært på Balder klinikken i Oslo og fått testet seg mer enn det man gjør hos legen - og de kunne se hva han var intolerant mot også! Min lege foreslo også at jeg bare skulle teste det ut - men som hun sa; de fleste har godt av både laktosefri og (i mitt tilfelle) glutenfri kost - så det vil sikkert hjelpe å kutte det ut uansett:)

Back
Topp