Gutteklær og jenteklær

Sukkertopp

Forumet er livet
VIP
Hvorfor må barneklær være så veldig delt inn i gutteklær og jenteklær? Og hvorfor må det være så mye vanskeligere med gutteklær?

Jeg har noe så sært som en 14 mnd gammel gutt som er interessert i klær.[8D] Han har noen klær med barbagod som han liker veldig godt, og en genser med en pingvin på som han drar fram hele tiden. Kikket i en h&m katalog sammen med ham, og han ble helt vill av noen t-skjorter med dyremotiv. Bjeffet til hundemotivet, mjauet til katten, vrinsket til hesten, og smattet til kaninen. Selvfølgelig var dette da jenteklær, alle t-skjortene hadde blonder på skuldrene.[&:] Gutteklærne har motiv som star wars, dødningehoder, cars og andre ting han er alt for liten til å interessere seg for.

Synes det samme går igjen i mange butikker. Jenteklærne er søte i pastell, mens gutteklærne er sorte, oransje, grønne og tøffe. Jentene får søte dyremotiver og hello kitty, mens guttene skal ha aggresive motiver helt fra størrelse 86. Jeg ble så sur her en dag, at jeg kjøpte en søt lyseblå joggedress selv om den var jentete.[8D]

Hvorfor kan de ikke lage flere barneklær unisex? H&m ville da vel solgt flere t-skjorter med dyremotiv dersom de kunne brukes av begge kjønn? Hvorfor må de absolutt dille med de blondene? Hva tenker dere? Hva slags type klær kjøper dere til barna?

Her er det bare jente-jenteklær. Lettvinnere å kjøpe klær til jenter enn gutter generelt tror jeg. Enig med deg, det burde vært litt mer unisexklær!

Er ett grusomt utvalg for gutter,jeg liker så å si ingenting i noen av butikkene.h&m har de ens farget bodyene som er litt kjønnsnøytrale.Men HATER de star wars tingene å sånn,er grusomt!Så håper at butikkene snart kan lage noe som alle kan gå med..

Enig og det blir ikke bedre med alderen [:-] eldstemann synes det er kjempe stas med dødningshoder osv fordi han tror det har med Kaptein Sabeltann å gjøre, jeg synes det er såå stygt men men de har bestemte meninger disse små [;)] . Har ei venninne som har tvillinger en gutt og ei jente og hun forteller at klær til jenter er mye mindre og trangere enn til gutter i samme str. [:'(]og det er også ganske så drøyt synes nå jeg

ORIGINAL: tippetue

Er ett grusomt utvalg for gutter,jeg liker så å si ingenting i noen av butikkene.h&m har de ens farget bodyene som er litt kjønnsnøytrale.Men HATER de star wars tingene å sånn,er grusomt!Så håper at butikkene snart kan lage noe som alle kan gå med..

Jeg også HATER star wars tingene. Barn som bruker størrelse 86 liker da vel ikke star wars? Min baby er bare interessert i søte dyr og gravemaskiner.[8D]

ORIGINAL: siggen

Enig og det blir ikke bedre med alderen [:-] eldstemann synes det er kjempe stas med dødningshoder osv fordi han tror det har med Kaptein Sabeltann å gjøre, jeg synes det er såå stygt men men de har bestemte meninger disse små [;)] . Har ei venninne som har tvillinger en gutt og ei jente og hun forteller at klær til jenter er mye mindre og trangere enn til gutter i samme str. [:'(]og det er også ganske så drøyt synes nå jeg

Det er skikkelig ille.[>:] Start presset allerede når de er småbarn...

Helt enig i at det er alt for mye type "tøffe" gutteklær for små barn - jeg synes barn burde få være barn uten å bli prakket på alt mulig disney osv hele tiden.

jeg styrer nesten alltid unna klær med disney motiv til minsten fordi jeg synes de er så stygge, også de med Ole Brumm, men de eldste gutta mine har fått noen sånne star wars og cars gensere fordi de synes selv at de bare er sååå kule, men til vanlig bruker de mest ull.

Bruker ikke olabukser på minsten siden de er alt for stive og stramme over magen. Vanlig joggebukser synes ikke jeg er så fine så de bruker jeg ikke så mye av heller.
 jeg  kjøpte litt av de danske retro merkene før til de andre guttene som Oliver arver, de har vært litt dyrere enn h&m men  jeg synes det har vært verdt prisen, og spesielt siden de går i arv.
Men jeg har jo selvfølgelig noe hm klær til minstemann også, men de er i helt nøytrale farger uten motiv på.

ORIGINAL: tippetue

*fnis* 3åringen her i huset har star wars t-sjorte, og hun har ingen problemer med å bruke den.
Vi har jo to jenter, men synes selv at de lett kunne laget endel klær som ikke er så dillete. Unisex er bra, men ikke alltid like enkelt å finne.

Enig i det(HI). Jeg er så møkklei av hellokitty og syrerosa klær at jeg handler faktisk kjempemasse klær i gutteavdelinga. Masse greier i gutteavdelinga som kan brukes av begge kjønn. Der har de jo tigergutt, ole brum osv. Men i jenteavd har de KUN hello kitty([:'(]). Jeg har ihvertfall slutta å handle jentetøy på hm- der går jeg kun i guttehyllene.

På Cubus(?) har de masse tøy fra Bamse- og de liker vi veldig godt, så der handler jeg i jenteavd.

Ellers er det så sugbart utvalg sånn generelt- alle unger går jo med de samme klærne.

Jeg er så enig så enig, Sukkertopp!!

Jeg har jo to gutter å kjøpe klær til, og det er til tider et utrolig bedrøvelig utvalg! [:'(]
Mine barn får ikke klær med dødningshoder, sinte dinosaurer eller andre stygge ting på før de er så store at de veldig ønsker dette selv. Hvis det først skal være motiv på barneklærne, synes jeg de bør være hyggelige.

Jeg er glad i farger, og kler gjerne gutta i noe annet enn blått, grått, svart og grønt. De bruker også en del brunt (er heldigvis kommet mye mer til gutter i denne fargen nå), oransje, gult, rødt ol, men det finnes ikke overalt. Jeg har kjøpt noe på nett, hvor det er letter å finne klær som er unisex, og jeg finner noen perler i noen butikker innimellom. [:)]

Jeg har kjøpt jenteklær hvor jeg har fjernet både hjerter og sløyfer, men det er jo en del plagg hvor det ikke er mulig å fjerne blonder og andre ting, men som hadde vært fine gutteklær uten alt det blonde-tullet. [>:]

Jeg synes forøvrig det er utrolig kjipt å gå i butikker hvor det er kvadratmeter på kvadratmeter der det bugner med jenteklær, men så er det kun en bitteliten krok helt innerst i butikken med et lite utvalg med gutteklær..
Det har heldigvis blitt noe bedre med årene, men det er fortsatt rom for store forbedringer.

Jeg har heldigvis fått i bøtter og spann med klær fra min søsters svigerinne. Hun har DYR smak, så så og si alt vi har fått har vært dyre, fine merkeklær som har vært lite brukt.

Men på H&M, Cubus, Lindex og andre "billigbutikker" går det stortsett i sånne "tøffe" klær til guttene ja.. sinnsykt irriterendes.. finner bare masse fine jenteklær der.

ORIGINAL: Pigita

Enig i det(HI). Jeg er så møkklei av hellokitty og syrerosa klær at jeg handler faktisk kjempemasse klær i gutteavdelinga. Masse greier i gutteavdelinga som kan brukes av begge kjønn. Der har de jo tigergutt, ole brum osv. Men i jenteavd har de KUN hello kitty([:'(]). Jeg har ihvertfall slutta å handle jentetøy på hm- der går jeg kun i guttehyllene.

På Cubus(?) har de masse tøy fra Bamse- og de liker vi veldig godt, så der handler jeg i jenteavd.

Ellers er det så sugbart utvalg sånn generelt- alle unger går jo med de samme klærne.

Gutteklærne (det lille de har) kan jo fint brukes av begge kjønn. Vi har også kjøpt masse tigergutt på h&m, men det er bare babyklær. De går bare opp til 86. Pussig nok er 86 i babyklærne deres mindre i størrelsen enn 86 i storguttklærne som vi nå har gått over til. Plutselig måtte jeg slutte å kjøpe søte babyklær, og de større klærne er virkelig ikke tilpasset ettåringer.

Tror jeg skal gå og se på bamse klær. Håper de ikke er veldig jentete?

ORIGINAL: Nozy Rosie

Jeg er så enig så enig, Sukkertopp!!

Jeg har jo to gutter å kjøpe klær til, og det er til tider et utrolig bedrøvelig utvalg! [:'(]
Mine barn får ikke klær med dødningshoder, sinte dinosaurer eller andre stygge ting på før de er så store at de veldig ønsker dette selv. Hvis det først skal være motiv på barneklærne, synes jeg de bør være hyggelige.

Jeg er glad i farger, og kler gjerne gutta i noe annet enn blått, grått, svart og grønt. De bruker også en del brunt (er heldigvis kommet mye mer til gutter i denne fargen nå), oransje, gult, rødt ol, men det finnes ikke overalt. Jeg har kjøpt noe på nett, hvor det er letter å finne klær som er unisex, og jeg finner noen perler i noen butikker innimellom. [:)]

Jeg har kjøpt jenteklær hvor jeg har fjernet både hjerter og sløyfer, men det er jo en del plagg hvor det ikke er mulig å fjerne blonder og andre ting, men som hadde vært fine gutteklær uten alt det blonde-tullet. [>:]

Jeg synes forøvrig det er utrolig kjipt å gå i butikker hvor det er kvadratmeter på kvadratmeter der det bugner med jenteklær, men så er det kun en bitteliten krok helt innerst i butikken med et lite utvalg med gutteklær..
Det har heldigvis blitt noe bedre med årene, men det er fortsatt rom for store forbedringer.

Hvorfor er det slik?[:@] Jeg har telt antall guttehyller og antall jentehyller i noen butikker her. Flere steder er det tre ganger så mye jenteklær som gutteklær. Så kan du legge til at masse av gutteklærne kan brukes av begge kjønn. De sier at det er mindre herreklær enn dameklær i butikkene fordi menn er mindre interesert i klær, og kjøper mindre. Det argumentet holder bare ikke med babyklærne, guttemammaer kjøper mindre klær fordi det ikke er nok å få kjøpt.[&:]

ORIGINAL: Lillezilje

Jeg har heldigvis fått i bøtter og spann med klær fra min søsters svigerinne. Hun har DYR smak, så så og si alt vi har fått har vært dyre, fine merkeklær som har vært lite brukt.

Men på H&M, Cubus, Lindex og andre "billigbutikker" går det stortsett i sånne "tøffe" klær til guttene ja.. sinnsykt irriterendes.. finner bare masse fine jenteklær der.

Å, så heldig du er som arver så mye fint da.[:)]

Jeg gjør det nok vanskeligere for meg selv nå, og begrenser utvalget av butikker, fordi jeg først og fremst er på leting etter klær med trykk på. Det er en del litt finere gutteklær å få kjøpt her også, men gutten min vil helst ha klær med motiver han kan kjenne igjen. Jeg har i alle fall inntrykk av at det mest er billigbutikkene som har slikt?

Leste akkurat en artikkel om det i Aftenposten, tror det var for en uke eller to siden.

Klesprodusentene tjener jo masse penger på dette, for da kan ikke klærne gå i arv med mindre barna er av samme kjønn. Det samme irriterer meg, og jeg måtte bare gi opp og gå en annen butikk da jeg skulle kjøpe matboks til Alma. De hadde bare rosa MED prinsessemotiv, det ble for mye for meg. Dette gjelder jo ikke bare klær, men også andre ting som små barn trenger. Jeg leste i artikkelen at dette faktisk er mye verre nå enn på 70- tallet, og jeg forstod det slik at det kommer av at det er slik produsentene tjener mest penger.

ORIGINAL: almara

Leste akkurat en artikkel om det i Aftenposten, tror det var for en uke eller to siden.

Klesprodusentene tjener jo masse penger på dette, for da kan ikke klærne gå i arv med mindre barna er av samme kjønn. Det samme irriterer meg, og jeg måtte bare gi opp og gå en annen butikk da jeg skulle kjøpe matboks til Alma. De hadde bare rosa MED prinsessemotiv, det ble for mye for meg. Dette gjelder jo ikke bare klær, men også andre ting som små barn trenger. Jeg leste i artikkelen at dette faktisk er mye verre nå enn på 70- tallet, og jeg forstod det slik at det kommer av at det er slik produsentene tjener mest penger.

Ja æsj.. husker jeg skulle kjøpe sånn bamsespeil til å henge i bilen så jeg kan se Benjamin uten å måtte snu meg. De hadde 4 forskjellige typer, 2 dritsøte lyserosabamser med speil, en brun og en knallgrønn [:'(] Ville jo ha en søt blå en jeg [8|] Det samme med leker, sengesett, pynt til barnerommet osv.. MASSE fint rosa, menst alt til gutter er enten spiderman, cars, pirater eller andre "tøffe" ting. Gutter skal tydeligvis ikke få lov til å være søtebabyer de [>:]

Åh, ja det forklarer jo mye, det er der pengene ligger da. Jeg hadde overhode ikke tenkt på arving av klær. Jeg hadde bare sett det fra mitt eget ståsted, og tenkt på hvor mye penger de taper på at mødre som meg ikke finner nok å kjøpe til guttene.

Dersom produsentene tenker slik, så er det vel helt bortkastet å fortsette letingen etter klær med søte dyremotiv. Når de syr blonder på skuldrene så kan ikke lillebror arve t-skjorten etter storesøster, men det må være helt umulig å gjøre klær med hundehvalper på så guttete at ikke lillesøster kan arve. Da skal jeg kjøpe billige basisklær uten motiv, og heller bruke pengene mine på claes ohlson. Der har de papir du kan printe motiv på, og stryke på klærne selv.[;)][:D]

ORIGINAL: Lillezilje

Ja æsj.. husker jeg skulle kjøpe sånn bamsespeil til å henge i bilen så jeg kan se Benjamin uten å måtte snu meg. De hadde 4 forskjellige typer, 2 dritsøte lyserosabamser med speil, en brun og en knallgrønn [:'(] Ville jo ha en søt blå en jeg [8|] Det samme med leker, sengesett, pynt til barnerommet osv.. MASSE fint rosa, menst alt til gutter er enten spiderman, cars, pirater eller andre "tøffe" ting. Gutter skal tydeligvis ikke få lov til å være søtebabyer de [>:]

Ingen søte babyting på oss.[:(] Gutteting skal tydeligvis være så stygge at ingen mødre med vettet i behold lar lillesøster arve dem.[&:] Jeg er også alltid på leting etter ting som er søte og babyblå, det er ikke mye å finne.

Hm.. finner masse tøy til gutta mine som går i div dyremotiv, brunt, orange, lilla, gult, rødt.. ja.. mange flotte farger, men da snakker jeg ikke om disneymotiver for det liker ikke jeg. Lindex har masse morotøy eller dansk design.
Nå har ikke jeg lest meg resten av innleggene her, men regner med at du har fått mange tips, derfor sniker jeg meg bare ut igjen.

Snek meg inn igjen.. det ligger en nettadr i tråden under.

Ok, jeg må bare legge inn noen nettbutikker jeg bare elsker..

http://barnigjen.no/

http://www.muffeladen.no/
'
http://www.barnemix.no/linker/index.php?cat=28

Back
Topp