Guttebabyen min tisser igjennom!

Sjokokvinne

Elsker forumet
Januarskatter 2015
Sensommerbarna 2016
Har en 5 dager gammel baby og alt går kjempebra og vi koser oss såå mye. Jeg er bare ikke helt vant til å ha en gutt og vet ikke hva jeg skal gjøre med at han tisser så mye. Han tisser igjennom minst en gang daglig og i går hele fire ganger. Vi har kjøpt disse tisselaknene men hva mer? Eller er det bare sånn det er med guttene?

Jeg tenker kanskje det kan ha med at tissen ligger slik at det renner utenfor? Kommer det mest på ene siden?

Hvor stor er han? Hvilken størrelse bleier bruker han? Kan være størrelsen er feil?

Gutten min tissa hele tiden igjennom i begynnelsen og det fant jeg ut at var fordi tissen han var alltid vendt oppover inni bleia.

Kan være at det er naturlige grunner ja. Sjekk at tissen ligger nedover når dere tar på bleien, da skal det ikke lekke.

Tissen må alltid legges nedover ja, og når mkn begynte å tisse gjemnom betydde det at det var på tide å gå opp en str i bleie ( evt prøv å bytt type/merke som sitter litt bedre på) :)

Som de andre sier så tisser de lett gjennom om tissen ligger litt feil. Men om tissen ligger nedover og allikevel han tisser gjennom ville jeg prøvd en annen str evt ett annet merke.

Legg tisseluren ned i bleien før du fester den, så tar du en finger ved hoftene og drar ut sperrene. Har kanskje opplevd 1 eller 2 ganger at min sønn tisset igjennom, og de gangene var det noen andre enn jeg og faren som hadde skiftet på han ;)
Sjekk at bleien er passe stor til din sønn. Må ikke være for stor eller liten, da blir det oftere uhell. Og gjerne test ut andre merker.
Her fant vi ut at Libero var den beste bleien. Pampers fikk han sår av, og rema sitt billigmerke på den tiden var Landlord som han fikk skikkelig allergisk reaksjon av. Tisset 1 gang i den og satte i et indianerhyl. Da jeg åpnet bleien var han knallrød overalt der bleien hadde vært i kontakt med huden. :(

Gutten min tissa hele tiden igjennom i begynnelsen og det fant jeg ut at var fordi tissen han var alltid vendt oppover inni bleia.
Oi, hm. Prøver å legge den ned når jeg tar på ny bleie. Men han strammer den noen ganger mens jeg skifter og da reiser den seg. Kan han gjøre det med bleia på?

Legg tisseluren ned i bleien før du fester den, så tar du en finger ved hoftene og drar ut sperrene. Har kanskje opplevd 1 eller 2 ganger at min sønn tisset igjennom, og de gangene var det noen andre enn jeg og faren som hadde skiftet på han ;)
Sjekk at bleien er passe stor til din sønn. Må ikke være for stor eller liten, da blir det oftere uhell. Og gjerne test ut andre merker.
Her fant vi ut at Libero var den beste bleien. Pampers fikk han sår av, og rema sitt billigmerke på den tiden var Landlord som han fikk skikkelig allergisk reaksjon av. Tisset 1 gang i den og satte i et indianerhyl. Da jeg åpnet bleien var han knallrød overalt der bleien hadde vært i kontakt med huden. :(
Takk! Da er det nok bare vi som gjør det feil! Da må vi nok prøve og feile litt før det sitter, men du gav meg håp!

Oi, hm. Prøver å legge den ned når jeg tar på ny bleie. Men han strammer den noen ganger mens jeg skifter og da reiser den seg. Kan han gjøre det med bleia på?
Ja, de kan fint bevege på tisseluren. Derfor er det viktig å bruke en bleie du kan feste godt rundt magen. En fingerregel jeg lærte på barsel var at teipen skulle gå helt inntil navlen eller gjerne over. Da er den stram nok til at det ikke kommer urin ut. Sjekk med en finger, får du den ned i bleien under teipen så er den stram nok. Får du ikke fingeren nedi så er den for stram. Så kan det være lurt å legge bleien høyere opp på magen.
Min hadde en karusell til tisselur så vi måtte ha bleien over navlen på fremsiden for å unngå uhell de første ukene :p Vel og merke etter at navlestumpen var falt av.

Ja takk. Jeg husker det fra gutten vår var helt liten. Han tisset igjennom alt av bleier. Inntil vi fant ut at den der tissefanten måtte legges nedover. Så det gjør vi enda, og han er over 2 nå.

Og nei, det er ikke så enkelt å få lagt den riktig til å begynne på, men så snart du får rutinen, så går det egentlig helt automatisk. :D Og får du satt bleien ordentlig, skal den egentlig ikke kunne flytte seg tilbake i "oppreist" stilling, men det tror jeg bare er å sjekke litt inn imellom. :p

Min var 3760 når han ble født, og vi gikk opp til str 2 da vi kom hjem fra sykehuset 1 uke etter fødsel.

Ja, de kan fint bevege på tisseluren. Derfor er det viktig å bruke en bleie du kan feste godt rundt magen. En fingerregel jeg lærte på barsel var at teipen skulle gå helt inntil navlen eller gjerne over. Da er den stram nok til at det ikke kommer urin ut. Sjekk med en finger, får du den ned i bleien under teipen så er den stram nok. Får du ikke fingeren nedi så er den for stram. Så kan det være lurt å legge bleien høyere opp på magen.
Min hadde en karusell til tisselur så vi måtte ha bleien over navlen på fremsiden for å unngå uhell de første ukene :p Vel og merke etter at navlestumpen var falt av.
Takk skal du ha. Det var lurt å ha bleien høyt på magen. Vi strammer nok også altfor lite. Blir gøy å teste ut!

Det er jeg ikke sikker på, jeg bare dyttet den ned og satte på bleie for så å håpe på det beste :P
Neida, det gikk ganske bra når jeg dyttet den nedover, så tror ikke det kreves mye er enn det ?

Tissen må alltid legges nedover ja, og når mkn begynte å tisse gjemnom betydde det at det var på tide å gå opp en str i bleie ( evt prøv å bytt type/merke som sitter litt bedre på) :)
Akkurat sånn var det til oss også :)

Takk for svar alle sammen! Dere har virkelig hjulpet oss. I dag har det ikke vært et eneste uhell. Vi prøvde pampers bleiene som jeg i utgangspunktet liker bedre fordi jeg føler de er mer myke og bløte og har imot mer enn libero. Str 1. Siden den ikke er like stiv som libero sin, turde jeg å dra bleien lenger opp på magen uten at han ble sår og rød, og strammer godt (men ikke for godt) med teipen. Legger tissen ned, og siden bleien er dratt opp så holdes tissen på plass og hele tissestreken på bleien kan bli farget uten at noe kommer utenfor!! Kjempekjekt!

Back
Topp