Gutte ting vs jenteting

☆ Lilletrille ☆

Lykkelig mamma
♡Junigull 2016♡
Så dere snakket om det så her kommer mitt spørsmål:
Hva mener dere?

Selv har jeg en datter som leker med biler. Biiiil favorittene hennes om dagen og hun har lyseblå vinterdress og lue da hun ikke ville ha brun :p kjøper litt blått her og der. Jeg mener at det er tull ! Greit rosa og lyseblått er pent, men man må vel få bestemme og skulle vært mer brunt, beige og hvitt mener jeg :) mer unisex !!! Nekter ikke hun å leke med bil eller gå i blått :D

Enig! Vi kommer nok ikke til å kunne motstå en liiiten rosa tylldress hvis vi får ei jente eller en tøff dress hvis det blir en gutt, men ser ikke bort fra å bruke rosa, lilla, blått, tyll, bilmotiver, kattemotiver og hjerter om hverandre uansett kjønn på barnet. De skal få velge selv hva de vil leke med når den tid kommer, vi vil ikke plassere dem i kjønnsroller de kanskje ikke passer under. :) Men liker gutten å leke med biler og elsker blått, og jenta liker dukker og er helt oppi rosa, da skal de jo selvsagt få lov til det også. :) Noen i familien er enige, mens andre er helt ifra seg når jeg forteller at vi ønsker kjønnsnøytral oppvekst for barna våre. :p

Her har jeg en olm plan om legge til rettf for lite leketøy og mye utelek - uansett kjønn. Men ungen skal såklart få leke med det den vil. Angående klær så syns jeg at kjønnsnøytralt er ganske dritkjipt - beige, hvit og brun er ikke farger jeg setter pris på selv en gang, og jeg bruker veldig mye farger selv. Syns de kjønnsnøytrale trenger farger sammen med seg for å bli fine. Jeg tror dessuten at barn trenger farger, og kommer til å lage en fargerik tilværelse for ungene. Når det er sagt blir det neppe særlig mye verken babyblått eller babyrosa.

Fant en lys turkis/aqua body med isbjørner på i gutteavdelingen i går - i mitt hode er det en unisexbody. Men jeg hadde nok hatt større problemer med å ikle gutten min en støvrosa body med hjerter og prinsesser.

Har dessuten sykt lite til overs for den der greia med at alle får små prinser og prinsesser! Her skal jeg ikke ha adelunger, i alle fall :p

Jeg er så glad for at det kommer mer og mer andre farger! Da jeg fikk sønnen min i 2011 var det kun blått, rosa og beige/hvit av alt av bsbyting. Nå er det heldigvis litt mer grønt og gult også. Men de henger igjen på klær synes jeg, barneromsting er det mer av. Jeg er ikke mot blått og rosa, men jeg vil ikke bare ha en farge!

Jeg har en sønn, hvor favorittfargen er lilla.. Støvlene hans har rosa og lilla stjerner, og han bruker akkurat det han vil bruke.. Til bursdagen sin fikk han dukkeseng av ene bestefaren (dog ikke brukt) som skulle være til bamsen som er med ganske mange steder :) (bamsen sltså, ikke senga :D )
Vi har hatt mange diskusjoner om dette på skolen, og jeg tenker at hvis interessen er der så skal vi ikke begrense barna.. Men hvis interessen ikke er der, så trenger vi heller ikke å pushe den frem :) uansett om det gjelder å leke med biler for gutter eller andre stereotypiske valg rundt barna :)

Her har jeg en olm plan om legge til rettf for lite leketøy og mye utelek - uansett kjønn. Men ungen skal såklart få leke med det den vil. Angående klær så syns jeg at kjønnsnøytralt er ganske dritkjipt - beige, hvit og brun er ikke farger jeg setter pris på selv en gang, og jeg bruker veldig mye farger selv. Syns de kjønnsnøytrale trenger farger sammen med seg for å bli fine. Jeg tror dessuten at barn trenger farger, og kommer til å lage en fargerik tilværelse for ungene. Når det er sagt blir det neppe særlig mye verken babyblått eller babyrosa.

Fant en lys turkis/aqua body med isbjørner på i gutteavdelingen i går - i mitt hode er det en unisexbody. Men jeg hadde nok hatt større problemer med å ikle gutten min en støvrosa body med hjerter og prinsesser.

Har dessuten sykt lite til overs for den der greia med at alle får små prinser og prinsesser! Her skal jeg ikke ha adelunger, i alle fall :p
Brun og rosa eller brun og blå er jo såå fint sammen! :D

Vi lar barna våre være akkurat den personen de er.
De velger leker, klær, aktiviteter selv.

Jeg har en rolig, sensitiv gutt som leker mest med jenter, men liker de typiske "guttetingene", men han er snart 8 år og leker gjerne med dukkevogner om jentebanden vil det.

Så har jeg en jente som er prinsesser, ponni, ballet, kjoler, osv.

Jeg har alltid kjøpt farger om en annen, jenta mi bruker like mye blått som rødt og rosa.

Gutten min vil selvsagt gå i mer grønt, blått, beige, brun og det får han velge selv..

Og som Kålormen så oppdrar vi ikke prinser og prinsesser, jeg krøller meg når noen sier det til barna mine.
Vi har en jente og en gutt.

Vi bruker alle farger og hun leker nesten bare med biler.. Har nesten vært tvunget til å handle endel i gutteavdelingen også når vi trenger gode gensere. I jenteavdelingen er det bare tynne. :( Og ofte fått spørsmål om det er gave eller om jeg er klar over at det er guttetøy ;)

Vi bruker alle farger og hun leker nesten bare med biler.. Har nesten vært tvunget til å handle endel i gutteavdelingen også når vi trenger gode gensere. I jenteavdelingen er det bare tynne. :( Og ofte fått spørsmål om det er gave eller om jeg er klar over at det er guttetøy ;)
Det der er ganske provoserende syns jeg! Jentene skal sitte inne og være pene.

Sniker litt her:p Det er en mellomting, spør du meg da. Nå har det jo blitt så "in" at det ikke er forskjell på gutt og jente, alle skal hete "hen" istede for han eller hun og ingenting kan være kjønnsrelatert. Syns det er tull, for gutt er gutt og jente er jente. Jenta vår bruker kjoler, rosa og spenner i håret, Men samtidig så leker jenta vår med biler og traktorer, griser og bruker brunt, blått osv også , lillebror som kommer nå kommer til å bruke noen av klærne etter storesøster og får selvfølgelig lov å leke med dokker og det han føler for. Men jeg kommer jo aldri til å kle han i et rosa tyll-skjørt bare fordi alle skal være like:p

Jeg er veldig mørkeblå... og det var mamma å.. så hun hadde mørkeblå vogn til meg.. ;)
Og uansett om jeg får gutt eller jente så kommer det nok til å være mye blått...

Men jeg syntes jo at det skal være forskjell på jenter og gutter... dette med "hen" syntes jeg er helt teit... vi er forskjellige... sånn er det ... man er en hun eller en han... MEN hva man gjør, leker med.. eller bruker av farger... der kan man få gjøre som man vil!!

Jeg har akkurat vært å hentet en brukt dukkevogn til min 2 år gamle gutt... han benytter hver sjans han har til å leke med dukker i barnehagen eller når vi er hos venner med jente... så jeg tenkte det kunne være en fin greie nå som han skal bli storebror.. kanskje vi kan trille tur sammen ;)

Han leker virkelig med alt... alt fra å ta vare på bamser og dukker,,, til å være dypt nede i Brannmann Sam verden..eller leke med andre biler eller tog... og da mener jeg at han skal få leke med alt dette...

Jeg er veldig mørkeblå... og det var mamma å.. så hun hadde mørkeblå vogn til meg.. ;)
Og uansett om jeg får gutt eller jente så kommer det nok til å være mye blått...

Men jeg syntes jo at det skal være forskjell på jenter og gutter... dette med "hen" syntes jeg er helt teit... vi er forskjellige... sånn er det ... man er en hun eller en han... MEN hva man gjør, leker med.. eller bruker av farger... der kan man få gjøre som man vil!!

Jeg har akkurat vært å hentet en brukt dukkevogn til min 2 år gamle gutt... han benytter hver sjans han har til å leke med dukker i barnehagen eller når vi er hos venner med jente... så jeg tenkte det kunne være en fin greie nå som han skal bli storebror.. kanskje vi kan trille tur sammen ;)

Han leker virkelig med alt... alt fra å ta vare på bamser og dukker,,, til å være dypt nede i Brannmann Sam verden..eller leke med andre biler eller tog... og da mener jeg at han skal få leke med alt dette...
Jeg syns hen er ganske smart løsning på problematikken med han/hun. Eks når man skriver her, "ta det opp med legen, han/hun vil gjøre slik og sånn". Til sånt er hen en god ting syns jeg. Men det er klart det er forskjell på gutter og jenter.
Selv har jeg lekt både med tog og lego og bamser og dukker. Jeg har aldri vært prinsesse, men pippi var mitt største idol (syns fremdeles det er et bra idol!) Brydde meg katten i hva jeg ikledde meg, men var opptatt av å tale saken min og å ikke la meg herse over av andre. Ingen pen, lydig prinsesse altså, men har funnet meg vel til rette i min kvinnelige kropp likavel ;)

Jeg syns hen er ganske smart løsning på problematikken med han/hun. Eks når man skriver her, "ta det opp med legen, han/hun vil gjøre slik og sånn". Til sånt er hen en god ting syns jeg. Men det er klart det er forskjell på gutter og jenter.
Selv har jeg lekt både med tog og lego og bamser og dukker. Jeg har aldri vært prinsesse, men pippi var mitt største idol (syns fremdeles det er et bra idol!) Brydde meg katten i hva jeg ikledde meg, men var opptatt av å tale saken min og å ikke la meg herse over av andre. Ingen pen, lydig prinsesse altså, men har funnet meg vel til rette i min kvinnelige kropp likavel ;)
Akkurat til det formålet kan det jo bare stå pasienten ønsker... Eller pas. Ønsker...hen er for meg helt rart

Akkurat til det formålet kan det jo bare stå pasienten ønsker... Eller pas. Ønsker...hen er for meg helt rart
Tenkte mer på forumet her. Og han/hen er her legen. Kan bli mye gjentakelse i en setning om en skal skrive "gå til legen du, så kan lege vurdere og undersøke og legen kan også henvise deg". Husker dessuten fra oppgaver i sykepleien, der man skreiv om "pasienten". Av og til trenger språket en avveksling fra "pasienten" og vi brukte "hun/han". Der kunne vi brukt hen. Kan bruke "den" også, men det blir litt feil iom at mennesker ikke er ting.

Back
Topp