Gutt på 2, 5 år som våkner mye etter legging

MrsValentine

Forelsket i forumet
Han har hatt forskjellige perioder der noen ganger våkner han ikke før kl 02-04, men nå våkner han (igjen) allerede 1 time etter legging! Så 1 time etter det igjen... Vi er rett og slett drittlei den her oppvåkningen.... Vi har nå også lillesøster på 4 mnd og ta oss av. Han sovner ikke uten vi er på rommet med han, og våkner gråtende HVER gang... Hvis vi lar han gråte litt så kaster han opp.
Noen som har vært i samme situasjon og kom seg ut av det? Han har kun sovet hele natten (20-06) en håndfull ganger i løpet av livet sitt...
 
Prøve å ligge ved siden av han, slik at han ser en av dere når han våkner? Etter hvert som han ikke våkner hver time, så kan dere trekke dere mer og mer ut.
 
Han har hatt forskjellige perioder der noen ganger våkner han ikke før kl 02-04, men nå våkner han (igjen) allerede 1 time etter legging! Så 1 time etter det igjen... Vi er rett og slett drittlei den her oppvåkningen.... Vi har nå også lillesøster på 4 mnd og ta oss av. Han sovner ikke uten vi er på rommet med han, og våkner gråtende HVER gang... Hvis vi lar han gråte litt så kaster han opp.
Noen som har vært i samme situasjon og kom seg ut av det? Han har kun sovet hele natten (20-06) en håndfull ganger i løpet av livet sitt...
Vi har det likt. Eller verre faktisk jeg tenker at de trenger støtte og trøst. Barn er forskjellige. Her går vi inn. Hvor mye støtte som må gis varierer, av og til holder det med en hånd og andre ganger må jeg legge meg sammen med han. Aldri sover natten igjennom. Våkner maange ganger mellom 19 og 00. Og hver 2 time resten av natta. Prøvd å gradvis og forsiktig redusere støtten ved innsovning? Om dere ligger med han start feks ved å sitte på sengekanten og den dagen det går helt fint så sitt på en stol helt inntil senga hans og når det går fint så flytter du stolen 20cm bort i fra senga. Dette tar tid da, men skånsomt. Kan han ha refluks?
 
Vi har det likt. Eller verre faktisk jeg tenker at de trenger støtte og trøst. Barn er forskjellige. Her går vi inn. Hvor mye støtte som må gis varierer, av og til holder det med en hånd og andre ganger må jeg legge meg sammen med han. Aldri sover natten igjennom. Våkner maange ganger mellom 19 og 00. Og hver 2 time resten av natta. Prøvd å gradvis og forsiktig redusere støtten ved innsovning? Om dere ligger med han start feks ved å sitte på sengekanten og den dagen det går helt fint så sitt på en stol helt inntil senga hans og når det går fint så flytter du stolen 20cm bort i fra senga. Dette tar tid da, men skånsomt. Kan han ha refluks?

Ja vi har prøvd dette flere ganger uten det virker...
Helsesøster sier han ikke har det, men mtp han sliter veldig med brekninger og kaster opp hvis han gråter en stund evt ler en stund så vurderer jeg å få sjekket dette mer opp...
 
Ja vi har prøvd dette flere ganger uten det virker...
Helsesøster sier han ikke har det, men mtp han sliter veldig med brekninger og kaster opp hvis han gråter en stund evt ler en stund så vurderer jeg å få sjekket dette mer opp...
Det kan ikke helsesøster vite. Be om henvisning fra fastlege til privat barnelege med mye erfaring innen på refluks og allergier. Ljubormir i tr.heim anbefales. Sjekk ut refluksgruppa på face, se på symptomlista og se om det er noen likheter. Ellers så er det bare å trøste og ligge inntil. Hør lydbok selv når du er inne, :)
 
Undrer meg over nøyaktig d samme!
Jeg tenker d handler om trygghet!
Vår er 2 år, har sovet gjennom 2 netter totalt siden fødsel! Vi sitter inne hos han til han sovner, og går ut. Han havner ALLTID inn til oss på et tidspunkt iløpet av natta! Han våkner hyppig og gråter, finner kun roen ved at vi er inne hos han, eller ved at vi faktisk må legge oss med han, enten i hans seng eller i vår seng.
Jeg tenker det handler om at mennesker er flokkdyr og egentlig ment for å sove sammen. D er trygghet og nærhet, og de små barna trenger det i stor grad!
Jeg har gitt opp og anerkjent at han sikkert ikke kommer til å sove gjennom en hel natt på noen år enda, og at vi må dele seng lenge! Enkelt og greit
 
Da min eldste ble storebror hadde han noen mnd der han våknet hver time og kunne være våken flere timer i strekk. Bedret seg etter 5-6 mnd, og han sov i seng med meg og babyen fra ca fem mnd i ett år før vi beveget ham inn på eget rom igjen. Tror han trengte tid til å venne seg til ny rolle hjemme. Han sover fortsatt ikke natta gjennom, og er snart fire år nå, men våkner noen ganger bare et par ganger i løpet av natta.

Lykke til fremover :)
 
Dere har sikkert prøvd alt vil jeg tenke meg og det må være fryktelig slitsomt å ha det sånn. Har det alltid vært sånn?
Har vært verre og :( når han var rundt året, så våknet han hver. Eneste. Time.... Føler oss rådville... Forstår ikke hvorfor han ikke sover bedre/våkner så mye...
 
Undrer meg over nøyaktig d samme!
Jeg tenker d handler om trygghet!
Vår er 2 år, har sovet gjennom 2 netter totalt siden fødsel! Vi sitter inne hos han til han sovner, og går ut. Han havner ALLTID inn til oss på et tidspunkt iløpet av natta! Han våkner hyppig og gråter, finner kun roen ved at vi er inne hos han, eller ved at vi faktisk må legge oss med han, enten i hans seng eller i vår seng.
Jeg tenker det handler om at mennesker er flokkdyr og egentlig ment for å sove sammen. D er trygghet og nærhet, og de små barna trenger det i stor grad!
Jeg har gitt opp og anerkjent at han sikkert ikke kommer til å sove gjennom en hel natt på noen år enda, og at vi må dele seng lenge! Enkelt og greit
Er så rart hvor forskjellige vi er... Lillesøster sovner selv uten at hun ser oss, og sover faktisk lenger i strekk før hun våkner for å ammes(4 mnd).
 
Jeg tenker også refluks. Spesielt når du nevnte oppkast. Jeg har selv to refluks barn med forskjellige symptomer og blir fulgt opp av barnelege på Ullevål. Ullevål er ikke vårt nærsykehus men pga fritt sykehus valg er vi der. Det er ymse kunnskap om refluks innen helsevesenet. Anbefaller og refluks gruppa på Facebook og se hvem leger i nærheten av deg som er anbefalt. Man kan få ganske alvorlige senskader av refluks så det er viktig å sjekke.
 
Mi eldste var sånn helt til ho bikka tre år. Forferdelig slitsomt, syns det var vondt at ho alltid våknet gråtende. Men vi gikk alltid inn til ho med en gang, og satt der til ho sovnet igjen, uansett hvor lang tid det tok. Ville at ho skulle føle seg helt trygg. Og det løsnet jo faktisk til slutt da:Heartred tror trygghet om natta er noe av det viktigste vi kan gi barna. :Heartred
 
Vi har, for å gjøre livet og nettene så enkle som mulig, hatt madrass eller ekstraseng inne hos barna. Der har en av oss sovet sammen med de så lenge de har hatt behov for det. I lange perioder har vi også hatt barna i vår seng. Det handler om trygghet. De har vokst det av seg helt naturlig, men det hender fremdeles at jeg finner 8-åringen i vår seng når jeg legger meg for kvelden. Det er bare koselig, selv om det kan være litt armer og bein her og der :Heartred
 
Når barnet viser at det trenger samsoving, gir du det samsoving. Barnet viser oss som regel løsningen helt selv. :)
 
Har en på rett over to som alltid har sovet korte dupper og våknet mange ganger pr natt. Begynt på refluksmedisin for et par måneder siden og sover plutselig fra 19 til 5 uten oppvåkning... Verdt å sjekke ut.
 
Jeg tenker også at du kan sjekke refluks? Også ører - om det ikke er gjort fra før?
Jenta vår skrek mye og hadde mange oppvåkninger på kveld og natt, og etter mye frem og tilbake innom legekontor så fikk vi henvisning til ØNH. Fikk operert inn dren i begge øra, hun hadde MYE væske i ørene og kronisk mellomørebetennelse, så var vondt å ligge :(

Det ble myyyye bedre for henne når vi fikk sjekket det opp og hun fikk lagt inn dren ❤️
Hun kan fortsatt våkne på natt og gråte innimellom, men det tror jeg er tryggheten - hun liker ikke mørket, selv om hun har lyslenker og nattlampe på rommet. Så hun kommer ofte inn i senga vår på natta. Vi har kjøpt oss ny og stooor seng nå, ettersom vi får nr 2, slik at det er plass til alle :laughing002 tenker at de vokser det av seg, ser ikke for meg at hun vil sove hos oss når hun blir konfirmert :laughing002
 
Back
Topp