Gutt på 2 år som våkner mellom 04.30-05.00, hvordan få han til å sove lenger?

Lille-blomst

Flørter med forumet
MayDay2021
Som overskriften sier.. Og jeg er såååå trøtt!

Jeg går inn til han og sier det er natt, men han er lys våken og fast bestemt på at han skal ut av sengen. Han sier han vil ligge i min seng, så jeg tar han ut av sengen og lar han sove med meg (han har juniorseng og dersom jeg bare lar han ligge så hopper han utav og løper ut av rommet).
Uansett hvor rolig jeg er og sier at vi må vente litt for det fortsatt er natt, så er han helt i 100 og hopper i senga.

Han legger seg kl 18.30 og sover mellom 11.30-12.30 (noenganger lenger) på dagen. Vi har prøvd å legge han senere, men han våkner like uthvilt og like tidlig uansett.

Nå kjenner jeg at jeg ikke har overskudd til dette lenger, for han våkner også flere ganger på natten. Har lenge tenkt at dette er en forbigående fase, men nå har det vart i mange uker.
Han ble nettopp 2 år, er dette noe som er typisk for 2 åringer som faktiskt går over eller må jeg endre på sove rutinene?

Ville tenkt det sikkert går over snart dersom det ikke har vart i mange måneder. Sovner han 18:30? Isåfall har han jo sovet ganske lenge når han våkner rundt 5, min hadde hvertfall 10-timersnetter da han sov på dagen rundt 2 år, men han sovnet endel senere.
Men tenker på det siste jekselsettet, har han fått det? Min fikk det rundt 2 år og sov litt utroligere mens det holdt på.

Ellers har jeg dessverre ingen tips. Klarte aldri å få ungen til å sove lenger samme hvor mye forskjellig jeg prøvde, så det gikk over av seg selv da han følte det var på tide å sove litt lenger.

Vært igjennom det samme selv og det varte i mange måneder dessverre. Nå er han 3 år og sover lenger. Er uansett ikke avhengig av oss på morgenen lenger, så vi slipper å stå opp så tidlig når vi har fri.

Ville tenkt det sikkert går over snart dersom det ikke har vart i mange måneder. Sovner han 18:30? Isåfall har han jo sovet ganske lenge når han våkner rundt 5, min hadde hvertfall 10-timersnetter da han sov på dagen rundt 2 år, men han sovnet endel senere.
Men tenker på det siste jekselsettet, har han fått det? Min fikk det rundt 2 år og sov litt utroligere mens det holdt på.

Ellers har jeg dessverre ingen tips. Klarte aldri å få ungen til å sove lenger samme hvor mye forskjellig jeg prøvde, så det gikk over av seg selv da han følte det var på tide å sove litt lenger.

Takk for svar

Han sovner ca kl 19.00 for vi bruker litt tid på å lese eventyr og synge nattasanger.
Han har ikke fått de jekslene enda, men trodde de ble mer grinete og urolige av det? Her er han hoppende glad og skal "kose med mamma" og danse i sengen mens han ler høyt og fornøyd, så tror ikke det er noe som plager han, han er bare ferdig med å sove og er pling våken :rolleyes:
Har vurdert å prøve å legge han seinere igjen og se om han sover lengre etterhvert, for vil egentlig ikke kutte dagsovingen helt enda.

Det var i sommer at vi begynte å legge han 18.30 da han tidligere hadde lagt seg 18.00, men han våkna like tidlig uansett, så vet ikke hvor mye det hjelper å legge kl 19.00 når tidligere erfaring har vist at han ikke sover lenger av den grunn. Er bare så forvirret for hvis han viser tegn på å være uthvilt, noe han tydeligvis er, så må jeg jo korte ned på noe en eller annen plass i sove mønsteret hans:dontknow

Vært igjennom det samme selv og det varte i mange måneder dessverre. Nå er han 3 år og sover lenger. Er uansett ikke avhengig av oss på morgenen lenger, så vi slipper å stå opp så tidlig når vi har fri.

Åå er det sant? Da må jeg gjerne bare regne med at det varer i flere uker til:crybaby2
Er gravid og venter nr 2 veldig snart så den søvnen hadde vært gull nå i siste innspurt.

Takk for svar

Han sovner ca kl 19.00 for vi bruker litt tid på å lese eventyr og synge nattasanger.
Han har ikke fått de jekslene enda, men trodde de ble mer grinete og urolige av det? Her er han hoppende glad og skal "kose med mamma" og danse i sengen mens han ler høyt og fornøyd, så tror ikke det er noe som plager han, han er bare ferdig med å sove og er pling våken :rolleyes:
Har vurdert å prøve å legge han seinere igjen og se om han sover lengre etterhvert, for vil egentlig ikke kutte dagsovingen helt enda.

Det var i sommer at vi begynte å legge han 18.30 da han tidligere hadde lagt seg 18.00, men han våkna like tidlig uansett, så vet ikke hvor mye det hjelper å legge kl 19.00 når tidligere erfaring har vist at han ikke sover lenger av den grunn. Er bare så forvirret for hvis han viser tegn på å være uthvilt, noe han tydeligvis er, så må jeg jo korte ned på noe en eller annen plass i sove mønsteret hans:dontknow

Nei det hjalp absolutt ikke å legge noe seinere her heller selv om jeg prøvde det :)
Min var bare lys våken i jekselperoiden, gråt ikke noe men var tydelig at det var nok ubehag til at han våknet i lett søvnfase selv om han var i godt humør da han først var våken.
Vi hadde den verste perioden med slik søvn litt tidligere, mellom 11 og 16 mnd, så det varte i fire måneder. Og jeg prøvde det meste uten effekt tror jeg..
håper det bedrer seg snart hos dere, slitsomt å sove så dårlig når man er gravid i tillegg.

Skulle gjerne hatt tips på å forlenge søvnen selv her, min er ikke to år enda da. Og våkner kjempe trøtt men er så sint og nekter og sover gråter, slår og roper at han skal opp (og ut av sprinkelsenga)). Er helt zombie for tiden :hungover:

Hadde samme periode da våres var to år . En lang periode hvor han var lys våken fra 5 og klar for dagen. Tilogmed 4.30 noen dager. Og vi la han 19.
Vi prøvde å få han til å sove igjen, kunne sitte ved senga hans opptil 1.5 time.. Noen ganger sovnet han tilslutt.. Andre ganger ikke.

Endte med at vi voksne gikk rundt og var sutrete hele dagen pga manglende søvn, så vi løste det med å ta han med til våres seng og der sovnet han med en gang.

Vi snakket ikke med han. Sa bare hysj. Eller lagde hysjelyd. Gjaldt å gjøre dette før han våknet skikkelig til i senga si. Og holde det helt mørkt.

Funket for oss hvertfall‍♀️ har jo lært at ikke alt funker for alle..

Er han klar for å kutte ut dagsoving? Vi kuttet ned på den da vår var tidlig oppe, og det fungerte bra. Kanskje din er der at han kan kutte den helt ut etterhvert?

Her kjøpte vi en sånn kanin klokke hvor kaninen våkner når det er morgen. Brukte vel en uke på å gå inn peke på klokka og legge ned igjen, gjentok dette x antall ganger. Ja det var slitsomt for begge parter, men så utrolig deilig når han skjønte at det ikke var morgen før kanin våkner (han var også mye mer uthvilt). Med nr 2 og 3 har vi hatt kaninklokke fra starten av. Har nå en 1 åring, 3 åring og 4 åring som ikke starter dagen før kaninen våkner.

Back
Topp