Gutt med selvmordstanker. ....

MiaDenPia

Elsker forumet
Har en tenåring som ungdommer flest lukker ørene når han blir irettesatt

Han sliter med adhd og relasjons tilknytning vansker , han har kjæreste og venner,

Han sliter med diverse adferdsvansker i hverdagen og det kan ofte bli mye negativitet rundt ham både på skolen og hjemme

I form av att han må retresettes og veiledes ofte

Idag som så mange ganger før så jeg fra vinduet att han krysset bil veien uten å stoppe å se seg for ... Han kom i full färd bortover gangveien

Hvorpå når han skal til å krysse hører en bil komme. .. Han bare setter opp farten istede for å stoppe (guttungen altså) bilen kaster seg på hörnet , guttungen bare sparker videre .... mens han lager høye lyder .....

Når han kommer inn ta jeg ham tilside for å snakke om hendelsen

Hvorpå han svarer: nestegang stopper jeg bare mitt i veien ... håper att de treffer, jeg vil bort her i fra ....

Jeg vil flytte , ingen er glad i meg!

Vi snakker sammen om løst og fast spiller ett spill , han får skryt for å bære flink

Så får det ett par dager så er det på än igjen ...

Råd ønskes . Har bedt om veiledning fra hs men det tar tid

Jeg ville uten tvil kontaktet BUP eller tatt han med til en privat psykolog. Det er ikke å forvente at dette er noe som han vil være enig i at han trenger, men det kan bli utrolig ille for han om han ikke får hjelp.
Dere kan ikke stå i dette alene.
Jeg mener ikke å skremme deg, men de fleste som ender opp med å ta livet sitt har faktisk advart om det på forhånd. Det må ikke "brukes mot han", men han må definitivt få hjelp.

Vet du hva det er som plager han?
Kan du snakke åpent med han?
Uansett så er det lurt å gi han den hjelpen han sårt trenger. Og uten at jeg vet noe mer om deres situasjon, så kan det jo hende at dere voksne hadde trengt noen å snakke med og å rådføre dere med også.

Lykke til :)

Får dere ikke noe hjelp fra BUP? Det må dere få med en eneste gang. Jeg kan helt ærlig si at hadde det ikke vært for BUP og UPA så hadde jeg ikke vært i live i dag.

Huff, virker som han sliter.. Ta kontakt med fastlege og få henvisning derifra til BUP. Det går som regel raskere der enn via skole iallfall (jobber som lærer), vet ikke hvordan der går via hs. Vet skolen om dette? Kan få hjelp av lærere, hs ved skolen, sosiallærer. Lykke til!

Hs er ikke nok her! Kontakt BUP med en gang.
I de aller fleste tilfeller er dette typisk ungdomssnakk, men i de få tilfellene det ikke er det, så er det tragisk :(

Og ban og unge skal selvsagt alltid tas på alvor.

Håper det ordner seg!!

Sier det samme, kontakt BUP. Og prøv snakk med han, hvorfor vil han flytte??? Vær åpen for alt, si det faktisk er en mulighet om det er det som kan gjøre ting bedre for han, så åpner han seg kanskje mer :)

Har fått henvisning til bup men de mener lokale hs skal hjelpe oss , men tror jeg skal ringe bup , da vi bad om henvisning var det fordi vi ønsket foreldre veiledning

Ring Bup du og gi beskjed om det her. Eller ontakt fastlege så kan han henvise

Helsesøster kan ikke hjelpe med guttens psykiske ve og vel, det er det kun BUP som har ekspertise på.

Hs kan veilede deg, og det er såklart også viktig. Men først og fremst må gutten få hjelp.

Jeg ville purret på BUP, forklar dine bekymringer for at gutten kan være suicidal. Da haster det og han vil muligens bli tatt fortere inn.

Har du vært i kontakt med skolen? Forhørt deg med lærere hvordan han er på skolen?
Men sier som alle andre, kontakt BUP :)
Lykke til.

Enig med de andre over, be om hjelp og mange som velger å avslutte livet sitt har fortalt det til noen.... Det betyr ikke at alle som antyder det velger den løsningen, men sånne utsagn må tas alvorlig,,,,

Viss han/dokker allerede er henvist til BUP ringer du dit og forklarer korleis ting er no og spør om å bli tatt inn fort.

Fastlegen kan ev. purre eller sende ny henvisning for gutten, viss den forrige var for dokker foreldre.

Viss du ikkje når fram kjempefort kan du prøve om din kommune har kommunepsykolog, det skal vere i dei fleste kommunar. Det er eit lavterskeltilbud, kven som helst kan "henvise seg sjølv".

Alternativt kan du ringe barnevernet i kommunen og spørre kor du skal henvende deg for å få hjelp viss ingen av dei plassane du har prøvd kan/vil gjere noko. Ein tenåring med slike tankar bør ein ta på alvor.

Lykke til og klem til deg!

Last edited:
Hei, har Vært inne i en bedre periode nå , hender fortsatt att han sier dere er ikke glad i meg, f.eks hvis vi ber ham gå i dusjen, komme inn til kvelds eller gå å legge seg eller noe... Han sier vi ikke er glad i ham, att han vil flytte vekk her i fra ....
Men det svinger veldig ....

Vi har fått beskjed om tydelige grenser noe vi praktiserer og rutiner ; faste tider han må inn hver kveld , etc etc

Slik har det Vært lenge men er først nå han gir uttrykk for misnøye på den måten han Gjør ....

Vi har tett samarbeid med barnevern og skole

Back
Topp