Gutt gikk med beinbrudd i 9 dager (link)

Godhjerta

Glad i forumet

http://www.f-b.no/nyheter/gikk-med-benbrudd-i-ni-dager-1.7134130

Hadde det vært min sønn som gråt hele natta med svært hovent bein, hadde jeg i hvert fall dratt til legevakta og fått en annen vurdering. Jeg hadde aldri godtatt legens vurdering i en slik situasjon. Ikke hadde jeg latt sønnen min gå (hinke) til skolen heller med slike smerter. Men det er meg da... 

Godhjerta skrev:

Hadde det vært min sønn som gråt hele natta med svært hovent bein, hadde jeg i hvert fall dratt til legevakta og fått en annen vurdering. Jeg hadde aldri godtatt legens vurdering i en slik situasjon. Ikke hadde jeg latt sønnen min gå (hinke) til skolen heller med slike smerter. Men det er meg da... 

Kan ikke annet enn si meg enig i den... En lege har da ikke røntgensyn så om gutten min fortsatt hadde vondt og ikke kunne gå pluss ble hoven hadde nok alarmklokkene gått av i mitt hode ja... Men, det skal sies at jeg er sykepleier og vet hvordan jeg skal undersøke for brudd og hva man skal være obs på...

Dette er ikke noe nytt.. Vi hadde flaks da de valgte å ta røntgen på eldstejenta her samme dagen som vi kom til sykehuset. Vi gikk IKKE til lege først, og det "reddet" nok oss..

Ene tremenningen til jentene her gikk med armbrudd i flere dager fordi legen ikke ville sende til røntgen. Først etter TO dager, og FIRE turer til lege fikk de komme til sykehus og ta røntgen. Brudd.

Nevøen min gikk med smerter i foten flere dager før legen beesluttet å sende ham til røntgen, brudd.

Legene tar ALT for lett på smerter hos barn fordi de går ut ifra at beina er så "bøyelige" at det praktisk talt er "umulig" å få brudd..

Har selv gått med brudd i 2 år før de så bruddet ... 
Hørt om flere episoder .. 
Utrolig dårlig jobb av leger! 

Det blir for dumt. Jeg har tatt menge bruddbilder i det siste, og mange kommer inn med kun mistanke om brudd. Når så små barn klager over sterke smerter, trodde jeg det var vanlig at de ble henvist til bildediagnostisk eller ortopedisk for sikkerhets skyld jeg?
Det er jo selvfølgelig alltid et spørsmål om stråledose til barn, men noen små bilder av bein på barn er faktisk ikke store dosen. Ikke at man skal gjøre det helt uten grunn, men det vet jo radiografene som nekter å utføre undersøkelsen dersom det ikke er god grunn til det...

Pearl skrev:

Godhjerta skrev:

Kan ikke annet enn si meg enig i den... En lege har da ikke røntgensyn så om gutten min fortsatt hadde vondt og ikke kunne gå pluss ble hoven hadde nok alarmklokkene gått av i mitt hode ja... Men, det skal sies at jeg er sykepleier og vet hvordan jeg skal undersøke for brudd og hva man skal være obs på...

Det burde en lege vite også... 

*lykkeligst* skrev:
Det blir for dumt. Jeg har tatt menge bruddbilder i det siste, og mange kommer inn med kun mistanke om brudd. Når så små barn klager over sterke smerter, trodde jeg det var vanlig at de ble henvist til bildediagnostisk eller ortopedisk for sikkerhets skyld jeg?
Det er jo selvfølgelig alltid et spørsmål om stråledose til barn, men noen små bilder av bein på barn er faktisk ikke store dosen. Ikke at man skal gjøre det helt uten grunn, men det vet jo radiografene som nekter å utføre undersøkelsen dersom det ikke er god grunn til det...

Jeg trodde det var standard prosedyre jeg, når man har med barn å gjøre, med sterke smerter.
Som nevnt over her, så har ikke leger røntgen-syn, så da burde legen umiddelbart henvist til sykehuset, for å få tatt røntgenbilder. 

Har fått tatt noen røntgenbilder selv i min barndom, uten at det var brudd. Men bedre føre var enn etter snar, nemlig.

Vi har vært hos legevakten 4 ganger med en hinkende gutt og alle gangene har det blitt tatt røntgen. Aldri noe spørsmål en gang. Kun en gang har det vært brudd da, og deltar armen hans. Og som dere andre sier så hadde jeg aldri godtatt og latt min 6 åring gått hinkende rundt på den måten.

Godhjerta skrev:

*lykkeligst* skrev:

Jeg trodde det var standard prosedyre jeg, når man har med barn å gjøre, med sterke smerter.
Som nevnt over her, så har ikke leger røntgen-syn, så da burde legen umiddelbart henvist til sykehuset, for å få tatt røntgenbilder. 

Har fått tatt noen røntgenbilder selv i min barndom, uten at det var brudd. Men bedre føre var enn etter snar, nemlig.

Men det var jo akkurat det jeg mente  Jeg jobber på røntgen om dagen, og har tatt sikkert 50 bilder de siste ukene av folk under 20 år uten brudd, men med mistanke om det...

Gikk selv med brudd to steder i armen i over en uke når jeg gikk på barneskolen jeg. Var hos lege og helsesøster flere ganger. Når det til slutt ble finni ut så husker jeg lege og helsesøster som hadde oversett det i en uke fikk det smurt inn ganske bra at "jammen meg var det ikke brudd på to steder til og med" av både meg og foreldrene mine. Husker selv hvor frustrerende det var å ikke bli trodd når man har så vondt og alle bare kalte meg pyse som ikke tålte noen ting for legen sa jo klart at det ikke var brudd.

Men tror nok ikke dette er en uvanlig feil av dem å gjøre. Hadde et brudd i beinet for noen år siden, det var dem helt sikre på at det var iallefall ikke brudd hadde sikkert bare strekt noe, først 4mnd etterpå fikk jeg mast meg til røntgen og da hadde det grodd feil noe som endte i operasjon..... SÅ en ting er sikkert, hvis noen av mine barn noen gang slår seg så jeg har mistanke så skal jeg stå på mitt og få røntgen....

*lykkeligst* skrev:

Godhjerta skrev:

*lykkeligst* skrev:

Men det var jo akkurat det jeg mente  Jeg jobber på røntgen om dagen, og har tatt sikkert 50 bilder de siste ukene av folk under 20 år uten brudd, men med mistanke om det...

Hehe... Jeg er bare enig jeg. emoticon

Back
Topp