*Meya* skrev:
mammatileijente skrev:
©Smartass skrev:
MammaOkt skrev:
©Smartass skrev:
MammaOkt skrev:Hvor stor risikoen og faren for komplikasjoner er, er nok individuell. Casen er at det er et inngrep på et barn hvor en del på kroppen blir skåret bort, uten medisinsk indikasjon - og uten barnets samtykke.
Dette inngrepet (og de potensielle komplikajsonene det kan medføre) kan i tillegg ikke reverseres. Dette i seg selv, burde åpne opp for rom for diskusjon innad i religionen.
Men slik jeg oppfatter det, er kritiske spørsmål innad Islam et ikke-tema, da Gud er ufeilbarlig og Hans ord skal det ikke stilles spørsmål ved.
Tvert i mot. Man stiller spørsmål, tenker og reflekterer. Det er slik man lærer, det :)
Nå setter jeg ting litt på spissen og forenkler det, men sånn i grove trekk:
Når en har en overbevsning om at Gud er fullkommen og ufeilbarlig - og at Koranens innhold ikke skal endres/modifiseres til tross for samfunnets utvikling innen enkelte områder, så virker det for meg at en som muslim ikke er åpen for å følge opp de eventuelle kristiske spørsmålene.
Da virker det heller som at ja en kan fundere, tenke og reflektere - for så å slå seg til ro med det som står i skriften, som følge av overbevisningen om at "Gud vet best/er fullkommmen/ufeilbarlig". Ergo heller ingen endring eller utvikling.
Neida. Nye problemstillinger (pga ny tid) vurderes hele tiden.Men er riktig, og uproblematisk, det du sier.Finner man ut at det ikke er noe man tror på. Vel, gjør som du vil :) Man er ikke muslim med tvang.
Man er vel på en måte det? Barna får jo ikke ta egne valg.. de blir bare muslimer de.. Må omskjæres, får ikke gå på juletrefester osv osv.. pga mammaen og pappaen sin relgion..
Og ikke er det alltid lett å bryte ut heller.. da blir man ofte utstøtt..
Får alle "kristne" eller ikke-troende barn ta egne valg? Hva om de ikke vil gå på julefest, hva om de ikke vil gå i kirken og få fire-årsboken? Hva om de ikke vil bli døpt? Hva om de har lyst til å be kveldsbønn?
Mange som velger islam også som voksne, blir utstøtt av familien, it goes both ways :) Sånn bare for å sammenligne.
seriøst du kan ikke sammenligne med å få 4årsboken med å kutte av en del av kroppen! det kan du sammenligne med å gå i morskeen og bønn osv.