Gutt død av omskjæring i Oslo... *link*

Epleskrott

Forumet er livet
VIP
Oktoberskatter 2014
folk som skjærer eller lar noen skjære i et friskt barn er ikke riktig vel bevart!

Mrs Lutz skrev:
folk som skjærer eller lar noen skjære i et friskt barn er ikke riktig vel bevart!

enig...Stakkars liten gutt :(

Mrs Lutz skrev:

Det er i mine øyne omsorgssvikt og overgrep å tilate noen å kutte av en frisk del på ett frisk barn av religiøse årsaker..... 

huff stakkars, syns ikke noe om det der så lenge det ikke er medesinske grunner til det.
skjære bort kropsdeler huff.

Skulle ha vært forbudt når det ikke ligger medisinske grunner bakemoticon

Hva i alle dager tenker foreldrene på? Utsette barnet sitt for noe sånt! Og i tillegg på et LEGEKONTOR???

Stakkars stakkars baby

mammatileijente skrev:

Hva i alle dager tenker foreldrene på? Utsette barnet sitt for noe sånt! Og i tillegg på et LEGEKONTOR???

Stakkars stakkars baby

Ja.. det er liksom på legekontor det gjøres  nå for tiden.
Begge mine er omskjært på legekontor.
Av en kirurg, som jobber på et av de store sykehusene i Oslo :)

Helst skulle jeg selvfølgelig ønsket at de beholdt gammel praksis og gjorde det på sykehuset, mens man enda var på barsel.

Hvorfor skal man i det hele tatt fjerne en helt frisk kroppsdel lurer nå jeg på da?
Helt totalt meningsløst, og kan ikke skjønne at barnets har noen fordel av det!

Omskjæring er vel i utgangspunktet ikke så farlig, men som det stod i artikkelen så var det personell på sykehuset som så flere med etterskader.

©Smartass skrev:
Helst skulle jeg selvfølgelig ønsket at de beholdt gammel praksis og gjorde det på sykehuset, mens man enda var på barsel.

Ja, da hadde man jo unngått sånne tilfeller som dette, så og si. Noen vil jo alltids ha andre omstendigheter som gjør at det går galt noen få ganger, alle inngrep har jo en rissiko, uansett årsak, medisinsk omskjæring har like stor, eller ja, like liten risiko for at noe skal gå galt, som rituell omskjæring. Og så lenge man har ett forbud på sykehus mot rituell omskjæring, og det noen steder koster opp mot 10.000 å få det gjort på klinikker, så velger man jo billigere alternativer. 

Nå tror jeg ikke dette var samme som der du var, vil jeg tippe, dette virket jo litt mer amatørmessig ut fra artikkelen da. 

Men dere vet at små operasjoner tas på legekontor? Ja? Fjerning av store vorter feks, hudfolder, fettkuler osv, som er enda mer tidskrevende enn en omskjæring. Mor mi brukte 20 minutter på å få fjernet en svulst under armen, men det tok fire minutter å omskjære sønnen min. Dog ikke på legekontor, han ble sendt til sykehus i ambulanse og akutt omskåret i full narkose.

*Meya* skrev:

©Smartass skrev:

Ja, da hadde man jo unngått sånne tilfeller som dette, så og si. Noen vil jo alltids ha andre omstendigheter som gjør at det går galt noen få ganger, alle inngrep har jo en rissiko, uansett årsak, medisinsk omskjæring har like stor, eller ja, like liten risiko for at noe skal gå galt, som rituell omskjæring. Og så lenge man har ett forbud på sykehus mot rituell omskjæring, og det noen steder koster opp mot 10.000 å få det gjort på klinikker, så velger man jo billigere alternativer. 

Nå tror jeg ikke dette var samme som der du var, vil jeg tippe, dette virket jo litt mer amatørmessig ut fra artikkelen da. 

Men dere vet at små operasjoner tas på legekontor? Ja? Fjerning av store vorter feks, hudfolder, fettkuler osv, som er enda mer tidskrevende enn en omskjæring. Mor mi brukte 20 minutter på å få fjernet en svulst under armen, men det tok fire minutter å omskjære sønnen min. Dog ikke på legekontor, han ble sendt til sykehus i ambulanse og akutt omskåret i full narkose.

Selvsagt har alle inngrep en risiko, det vet jo alle.

Det jeg ikke klarer å fatte er at noen velger, høyst frivillig og helt unødvendig, å utsette sitt eget barn for denne risikoen...

Er det noen form for medisinsk grunn til at det blir gjort så må man jo overveie om risikoen er verdt det.

mammatileijente skrev:

Stakkars stakkars baby

Ja, skulle heller gjort det på et skittent soverom med en sløv og usteril saks.

Herregud.

Mrs Lutz skrev:

Så enig! 
Det verste må vel også være at disse guttene ikke får narkose engang.. smertefullt og helt forferdelig!! 
Er det virkelig ikke mulig å vente til gutten er såpass stor at han SELV velger om han vil få dette gjort... 

Må si jeg håper denne tradisjonen med omskjæring er på vei ut, men strengt tatt så er det ikke verdens verste overgrep i mine øyne.
Det er jo vondt der og da, men det går fort over.

Rita Lind skrev:

Mrs Lutz skrev:

Så enig! 
Det verste må vel også være at disse guttene ikke får narkose engang.. smertefullt og helt forferdelig!! 
Er det virkelig ikke mulig å vente til gutten er såpass stor at han SELV velger om han vil få dette gjort... 

Hverken smertefullt eller "helt forferdelig"..? De får da bedøvelse, selv om det ikke er narkose, hva snakker du om?

De får til og med bedøvelse før bedøvelsen.emoticon

©Smartass skrev:
De får til og med bedøvelse før bedøvelsen.emoticon

Hehe. Har vært med på en laser-omskjæring, og gutten sov hele tiden. 

Sønnen min ble lagt i full narkose, men det var jo en litt spesiell årsak da. 

*Meya* skrev:

©Smartass skrev:

Er du seriøs?? Så velger man billigere alternativer?? Kanskje om man erstokk dum?!! Jeg blir faktisk kvalm av at dere sitter å forsvarer dette!! Forsvarsløse barn får ikke være med å bestemmeom de skal skjæres i eller ikke!! trist å tragisk for de stakkars små barna!!

Back
Topp