Gutt 1,5 år - bleien blir full på natta

Bella75

Gift med forumet
Februarlykke 2015
Marsmellows-15
Har en stor gutt på 1,5 år. Han bruker str 86-92 og veier rett over 13 kg.
Han spiser og drikker masse og er frisk og fin. Han legger seg enkelt på kvelden kl 19 og sover godt hele natta. Sover 12 timer eller mer for tiden.

Vi har et problem med at han søkkvåt av tiss omtrent hver eneste morgen. Årsaken er at bleiene går full og "renner over", antagelig i tidlige morgentimer. Vi har prøvd ulike bleier. Nå er vi på nattbleier for 3-5 åringer (Dry Nities) og disse greier han også å tisse ut. Vi har prøvd Pampers baby-dry(str 5), Rema-bleier(str 5). Har igjen å prøve Coop sine, men tviler på at disse vil gjøre susen.

Han spiser kveldsmat ca 1730. Han spiser godt og blir tilbudt vann eller melk. Tidligere fikk han melk rett før vi la han i senga, men nå har vi sluttet med det pga dette tisseproblemet. Han sovner ca 19.

Noen kvelder våkner han 1-2 ganger og sutrer litt. Min samboer mener han er tørst, men jeg er litt usikker. Han drikker ihvertfall masse, men om det er tørst eller kos som er årsaken er jeg altså usikker på Flaske med litt vann gjør ihvertfall at han sovner igjen. Bleien renner over selv uten disse "kveldsdrinkene".
Han har ullpysj, så om han er våt så blir det ikke kaldt. Dette har pågått et par måneders tid på.

Det er vel meningen en bleie skal holde natta igjennom?

Har noen tips til løsning på problemet, tips om bleier som holder? Er han egentlig tørst når han våkner 1-2 t etter leggetid og sutrer litt? Alternative måter å trøste han på?
 
Om han er tørst eller ikke er vanskelig og svare på, spes om han ikke gir uttrykk for det selv. Min gutt som nå er 4,5 år var og sånn og jeg skifta på han mens han sov, rett før jeg gikk og la meg og da begynte bleia og bli full etter 3-5 timer. det kan jo være verdt og prøve :)
 
Takk for svar! Ja, har vurdert begynne med fast bleieskift på natta, og faktisk prøvd det noen ganger. Vi legger oss ca kl 22 og da er ofte bleien ganske tørr faktisk (kan jo hende det er tisse en del i den da, men den føles ihvetfall ganske tørr)

Han bruker hele ulldresser om natta som bare kan åpnes ned til navlen og da er det jo stor fare for å vekke han om jeg bytter bleie.. blir litt avveining for/mot.

Han sover jo som en stein selv om han er tissevåt om morgenen. Må vekke han for bhg(!).
 
Vi har nettopp hatt samme problem med vår gutt på 22mnd. Han er på samme str som din. Vår løsning ble å hoppe opp noen bleiestr på natt. Bruker libero up&go nr 7 om natta. Det fungerer bra. Ellers vil jo andre løsninger være å ikke gi han drikke f.eks siste 30-60min før natta og skifte bleie det siste du gjør før han legger seg. Tror at dersom du begynner å skifte bleie på han om natta vil det skape slitsomme uvaner for dere alle.
 
Skiftet bleie på han i går kveld ca kl 23, etter at han våknet og sutret litt (og fikk litt vann da, han virker tørst, men drakk mye mindre enn tidligere kvelder..). I dag tidlig var han mega-klissvåt opp til brystet av tiss. Mye mer enn andre netter (når vi har brukt Dry Nities) Vi brukte vanlige Pampers Baby Dry i natt (str 6).

Ser Pampers ikke har større enn 6 (!!).
 
Da har vi kjøpt Up/Go str 7 og prøver det i natt. Spent! Så trist for både oss og han at han våkner tissevåt hver morgen, fine gutten vår!
 
Det er slitsomt med natt-tissinga. Gutten vår har vært veldig syk store deler av livet og derfor vært veldig tynn. En lengre periode var det sånn at alle bleier som var store nok til å holde på tisset var for store til han så det lakk ut av bleia. Det er mye styr. Ungen blir kald, kjedlig å skifte på senga, vaske klær og sklir tisselakenet av så ryker madrassen. Hva med å slutte med vann om natta? Lykke til med bleieutprøving:)
 
Inatt prøvde vi up/go str 7. han våknet ikke på kvelden for å drikke vann slik som tidligere, så jeg hadde håp om at bleien skulle holde.

Nei.

Kjempetissevåt igjen. Full bleie.
 
Må tilføye at det samme skjedde her i natt. Så da er jeg tom for ideer også. Teipe pose rundt snurrebassen?:)
 
Jeg ville tatt med en urinprøve til legen, bare for å utelukke at det ikke er noe "gale" :)


Sent from my iPad using BV Forum
 
Det finne flere ting å prøve.

Det første er å få kontroll på rutiner og da mener jeg ikke mat eller leggetid. :)
Når tisser han? De fleste barn vil ha våt bleie etter 2-3 timer etter måltid og det er ikke normalt at det skal være mer urin på nattestid. Da sier det meg at han har rot i døgnrytmen sin.
Bleieskift på natten er en kortvarig løsning.
Jeg ville stoppet veskeinntak 2,5 til 2 timer før leggetid og se om det hjelper. Behov for vann på natten er minimal dersom ikke barnet svetter mye, så vanning på natten kan man fint kutte ut uten problem. Det er stort sett bare for trøst og det er mer ris for egen bak.
Pass heller på å gi han nok veske når han står opp, men ikke for tett innpå måltid da sjansen for at han har drukket seg mett er stor.

Jeg hadde god effekt av å ha faste bleieskift.
Før hvert måltid og ved behov (ekstreme tilfeller/sykdom).
Måltider hadde vi jevnlig fordelt ut over dagen med likt timeantall i mellom.
Det hjalp oss å få en god rutine både for mage og blære og jeg er overbevist om at det gjorde det lettere for meg når tiden for avvenning kom.

Jeg tror også at en urinprøve er en god ide for å utelukke evt uvi, men hvis du opplever mer tiss på natten enn på dagen er det mest sansynlig døgnrytmen som er problemet. :)

Masse lykke til!
 
Hvorfor up&go? Her bruker vi pampers på dagtid og Libero på nattestid da denne suger bedre. Her holder det med str. 5 men vi har en slank gutt på 19 mnd. Jeg ville prøvd den største str. Av libero som ikke er up&go, og som andre sier over her, prøvd å begrense væske inntaket på kvelden.


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Har du vurdert å prøve tøybleier på natt kanskje? :) Vi bruker tøybleier og min jente tisser enormt mye! Men funker fint med ullbukse utenpå en formsydd tøybleie. Har aldri hatt lekkasje.
 
Back
Topp