Gurkemeie/indisk mat

xoxojallagirl

Glad i forumet
Himmelbarn
Sensommerbarna 2019
❤️ Augustlykke 2020 ❤️
Jeg leser man ikke skal ha i seg gurkemeie, men det er jo en vanlig tilsetning i indisk mat. Er jo ikke sånn at man sjekker ingredientsene på absolutt ALT man kjøper... hva tenker dere?
 
Det er snakk om "terapeutiske doser" en skal unngå som gravid, dvs de mengdene som er i mat skal vere heilt ok.
 
Hvor står det at man ikke burde spise gurkemeie?
 
Tenker at hadde det vært farlig for graviditeten hadde faktisk det stått hos sikre og velkjente kilder :)
 
https://relis.no/sporsmal_og_svar/3-10681?source=relisdb

Den siden du linket til selger tinkturer med veldig konsentrerte mengder urter :)

Til matlaging går det altså helt fint å bruke krydderet.
Dette er et veldig vanlig krydder i andre deler av verden, de føder barn og tror ikke at de stopper å bruke et så normalt hverdagskrydder.

Tenker det om ingefær og egentlig, det er jo enda vanligere enn gurkemeie. Men er vel slik at de aller fleste krydder er ok i mat, men at store mengder er noe annet? Men takk for linken :) da satser jeg på at alt er fint
 
Tenker at hadde det vært farlig for graviditeten hadde faktisk det stått hos sikre og velkjente kilder :)

Fant liksom om det på ganske mange forskjellige sider, inkludert på «altformamma», men altså de i india må jo spise de og hahah og det er jo vanlig... aah vanskelig
 
Håper indisk mat er ok, jeg har helt dilla på det! Beste maten i verden! Men liker ikke sterk smak, så er litt forsiktig med krydderene :p
 
Tenker det om ingefær og egentlig, det er jo enda vanligere enn gurkemeie. Men er vel slik at de aller fleste krydder er ok i mat, men at store mengder er noe annet? Men takk for linken :) da satser jeg på at alt er fint


Stemmer. Ingefærjuice og syltet ingefær til f.eks sushi skal gravide holde seg unna.
 
Jeg forholder meg til matportalens sider og anbefalinger. Der er ikke gurkemeie listet opp :) Enig i at det er lurt å følge litt med likevel (som ved ingefær og lakris), men generelt tenker jeg at Norge har såpass sikre regler at vi ikke trenger å bekymre oss.

Uansett så har man ikke mange teskjeene gurkemeie i en stor porsjon indisk? Det utgjør jo ikke mye når du spiser middagen din :)

Har funnet en spenndende indisk gryte jeg vil lage snart, tror det blir topp - og jeg gleder meg til å spise den :D
 
Back
Topp