Gulvseng - erfaringer?

Ariell98

Glad i forumet
Skuddårsspirene 2024
♡ Babymais2026 ♡
Lille har det enda fint i sprinkelsenga si, men jeg har begynt å tenke på gulvseng etterhvert. Og ønsker da ha en som er voksen størrelse, sånn at vi kan sove med han ved behov :) Ser for meg at en 120x200 seng hadde vært superpraktisk når han er syk for eksempel og trenger mye nærhet. Litt også for å skåne den ene foreldren som da kan sove alene uten for mange oppvåkninger. Da kan man jo kanskje bytte på det, i stedet for at begge vekkes om barnet sover i voksensenga. Erfaringer rundt dette?

Hvilken løsning er praktisk? Vanlig seng som man kutter bena av for eksempel? Er litt obs på dette med lufting, slik at det ikke blir problemer med mugg under madrassen. Er det verdt å kjøpe sånn fancy schmancy montessori gulvseng? Gjerne konkrete tips og linker til senger!!:Heartred

Jeg tenkte å prøve meg på denne løsningen. Senga er vel 90x200, tror jeg.
Jeg er bare en forelder, så tar bare barnet inn til meg om det trengs. Så kan ikke si noe om erfaringer sånn sett da.

Vedlegg

• images (2).jpeg
    images (2).jpeg
    8,7 KB · Visninger: 23
  • 256cd035e0c9831e45ea5be5575c392e.jpg
    256cd035e0c9831e45ea5be5575c392e.jpg
    61,5 KB · Visninger: 22
Vår gikk fra sprinkelseng til 120x200 rammemadrass som stod rett på gulvet (skrudde ikke på føttene).

Lille har det enda fint i sprinkelsenga si, men jeg har begynt å tenke på gulvseng etterhvert. Og ønsker da ha en som er voksen størrelse, sånn at vi kan sove med han ved behov :) Ser for meg at en 120x200 seng hadde vært superpraktisk når han er syk for eksempel og trenger mye nærhet. Litt også for å skåne den ene foreldren som da kan sove alene uten for mange oppvåkninger. Da kan man jo kanskje bytte på det, i stedet for at begge vekkes om barnet sover i voksensenga. Erfaringer rundt dette?

Hvilken løsning er praktisk? Vanlig seng som man kutter bena av for eksempel? Er litt obs på dette med lufting, slik at det ikke blir problemer med mugg under madrassen. Er det verdt å kjøpe sånn fancy schmancy montessori gulvseng? Gjerne konkrete tips og linker til senger!!:Heartred
Vi gikk fra samsoving til 140x200-madrass på gulvet på eget rom. Fungerer veldig fint! Lufter madrassen med jevne mellomrom. Det er en rammemadrass vi allerede hadde i hus.

Vi (mannen) bygde en montessori-gulvseng 120x200. Tenkte samme som deg med at det er praktisk om barna er syke, har mareritt eller vi har gjester. Den er bittelitt opphøyet fra gulvet slik at det kommer luft under. Vi kjøpte plankene som er i bunn. Kostet oss 2000.- kr (med beis) for å bygge hele greia, med tak.

Senga ser ca slik ut, bare at vi beiset den mørk brun:

74786db7837ca224d0d47789e22056fa.jpg

Vi fikk tak i en juniorseng fra Ikea gratis, kappet av bena så det er lufting under madrassen. Han var ca 1 år og 4 mnd når vi flytta han på eget rom, og da også denne sengen. Han har fylt 2 år og det har fungert fint hittil. Ja, det var mye klatring inn og ut til å begynne med, men etterhvert var det ikke så spennende lenger.

Løsningen for oss voksne ble en overmadrass ved siden av. Har ikke hatt mye behov for den, siden vi har sittet i stol ved siden av ved leggetid. Tenker egentlig den kan fjernes nå.

Om dere skal planlegge for plass til voksne eller ikke blir kanskje avhengig av barnet, er det typen som er vant til og ønsker å sove ved siden av dere eller ikke. Ved oppvåkninger på natt (frem til 05 her) har vi vært nøye med å følge han tilbake på rommet. Etter 05 har han fått lov til å klatre opp i sengen vår, synes bare det er kos.

Men snart får vi lillebror, vet ikke helt hvordan vi løser det ved sykdom da. Vi tar det litt som det kommer og ser an behovet da

Lykke til!

1000025611.jpg

Back
Topp