Gulsott

Mrs Wifey

Gift med forumet
Januarhula 2014
Marsboerne 20 18
Hadde barnet ditt gulsott? Hvilke verdier og måtte barnet behandles? Måtte du bli på sykehuset?

Min sønn har over 300 i verdi nå, økt ca 100 fra mandag. Han er 1 uke i dag. Blir stresset av at det har gått en uke alt. Venter på blodprøvesvar nå.

Jenta mi var litt gul, og hadde litt høye nivåer, de sa det skyldtes nok at hun var liten da hun ble født, og sa at amming ville fikse det. Og gulheten ble gradvis borte, husker ikke hvor lang tid det tok, 1-2 uker kanskje?

Min hadde gulsott. Men ble ikke behandlet. Tok en god stund før han var normal i huden, men det ble ikke verre :) tok nok en mnd eller mer før han hadde normal hudfarge

Min lille var litt gul men verdiene var innafor. Hun var gul fordi hun ikke hadde fått i seg noe særlig mat. Etter to dager med MME i tillegg til amming var hun helt fin.

Grensa for lysbehandling er 300 for barn med fødselsvekt over 2,5kg, men 34-37 ukers svangerskapslengde. For barn født etter 37+0 og med fødselsvekt over 2,5kg er grensa 350. Sjelden behandlingskrevende etter 10dagers alder.

Husker ikke verdiene, men han lå et døgn fra morgenen etter fødselen, så igjen et døgn noen dager etterpå, etter jeg hadde kranglet meg til ny blodprøve fordi han var gulere og slappere.
Viktig at de får ligge lenge nok, og mest mulig i kuvøsen når de først er der, selv om det er kjett for oss foreldrene.
Det tok lang tid før den gyldne fargen var ute av huden. :)

Noen dager etter fødsel så hadde verdiene steget rett over 300, og da ble det et døgn med lysbehandling

Er i lyskasse nå, han mistrives sterkt. Hvordan kom dere gjennom dette? Han er ikke slapp og sånt

Husker ikke verdiene, men måtte i lysbehandling i 3 omganger tror jeg det var. Ene gangen i 12t.
Lå og hadde verdier rett under behandlingsverdier, så jeg syntes det var greit at de steg og han faktisk ble behandla.
Var på barsel ei uke.

Tror gutten vår lå på 300, økte ikke ble ingen behandling

Er i lyskasse nå, han mistrives sterkt. Hvordan kom dere gjennom dette? Han er ikke slapp og sånt
Du kan sitte og snakke med ungen. Holde hånda og sånt.
Min sov nesten hele tida.

Mi hadde gulsott. Husker ikke at jeg fikk beskjed om noen verdier, men hun lå i kuvøse i en natt.

Min gutt var slapp, og sov så og si hele tiden..
Slik var min gutt også når han hadde verdier på 300. Fikk ikke behandling, ikke klarte jordmødrene å vekke han heller, alikevell fikk Vi dra hjem og få prøvesvar på tlf: de ønsket oss tilbake, men det var ikke så fristende, så vi fikk noen råd om hva vi burde gjøre og følge med på :) komme inn om han ikke fikk mat i seg eller var slapp. Akkurat slik han var når vi dro fra sykehuset...

Slik var min gutt også når han hadde verdier på 300. Fikk ikke behandling, ikke klarte jordmødrene å vekke han heller, alikevell fikk Vi dra hjem og få prøvesvar på tlf: de ønsket oss tilbake, men det var ikke så fristende, så vi fikk noen råd om hva vi burde gjøre og følge med på :) komme inn om han ikke fikk mat i seg eller var slapp. Akkurat slik han var når vi dro fra sykehuset...
De første 2 målingene var under behandlingsgrensen, så de gjorde ikke noe først. Jeg merket selv som førstegangs at han var veldig slapp, sov mye og ble gulere. Måtte vekke han for å amme, og selv da sovnet han bare med puppen. Fikk "kranglet" meg til en ny prøve, og da var det økt til rett over 300. Så da ble det heldigvis et døgn i lyskuvøse. Fikk skille etterpå der beskyttelsen på øynene var, han ble litt kvikkere - men sov fortsatt mye. Og det vedvarte de første 3 mnd. Men det skal nevnes at han kom 1 mnd før termin

De første 2 målingene var under behandlingsgrensen, så de gjorde ikke noe først. Jeg merket selv som førstegangs at han var veldig slapp, sov mye og ble gulere. Måtte vekke han for å amme, og selv da sovnet han bare med puppen. Fikk "kranglet" meg til en ny prøve, og da var det økt til rett over 300. Så da ble det heldigvis et døgn i lyskuvøse. Fikk skille etterpå der beskyttelsen på øynene var, han ble litt kvikkere - men sov fortsatt mye. Og det vedvarte de første 3 mnd. Men det skal nevnes at han kom 1 mnd før termin
Min gutt klarte vi å presse i melk og han kviknet til. Etter en uke-2 så nærmest sluttet han å sove på dagtid. Men øynene var gule kjempe lenge.

Her har alle mine hatt gulsott. Begge oppi verdiene. Verdiene og grensene blir vurdert ut i fra vekt og når de er født. De to første var terminbarn og hadde høyere grense før ev lysbehandling, minste er prematur og måtte ligge i lys i 4 runder. Alle mine 3 måtte ha mme for å bli kvitt gulsotten fordi melka mi førte til at gulsotten bare ble sugd opp i kroppen igjen. Vi har også ulik blodtype, som også spiller en rolle for hvor lett det er for kroppen og kvitte seg med gulsott.

Min hadde gulsott og ble lagt i lys på dag 4. Han lå på grensa hele veien, selv om han spiste godt og la godt på seg. Han sov mesteparten av tiden uansett.
Ikke før han var 14 dager at vi ikke trengte å ta blodprøver flere ganger i uka (2 ganger om dagen den første uka og annenhver uka etter)

Min hadde gulsott. Ble lagt i lys på dag 2, men verdiene steg igjen og måtte enda et døgn i lys på dag 5. Fikk reise hjem etter 8 netter på sykehuset.. da var verdiene 320 (grensa for lys var 350). Da vi kom hjem ble han gulere igjen og verdiene hadde steget, ble 2 døgn til i lys. Altså 4 døgn til sammen.. fikk ingen forklaring på hvorfor verdiene ikke ville holde seg nede,de mente det hadde med melka mi å gjøre, men etter den siste behandlingen ordnet det seg [emoji4] det var noen tøffe netter på sykehuset. De første 2 gikk fint, da var vi på barsel og ble veldig godt fulgt opp.. men de 2 siste var vi på barneavdelingen og følte oss absolutt ikke like godt ivaretatt.

Back
Topp