Gulsott

Februarprinsesse16

Elsker forumet
Sommerfuglene 2017
I går når vi dro ifra sykehuset var hun på grensa til å ha gulsott. Har lagt merke til at hun sover gangske mye og er ikke særlig intressert i pupp. Ammer ca 5-10min så sovner ho igjen... Vanskelig å vekke.. Veit gulsott ikke er farlig men blir beskymret. Går også utover amminga.. ikke godt når man har melkespreng.. :/ Bør jeg ringe legen i morgen?

Ville kontaktet barselavdelinga, vil tro de er bedre på å avgjøre ting enn en vanlig fastlege.

Hvor gammel var barnet da blodprøve ble tatt? For det stiger ofte fra dag 3. Så om testen er tatt på normal hjemreisedag (dag 2) så kan det gi inntrykk av at den er lavere. Det var tilfellet denne gangen med oss. Sist hadde vi også en med gulsott og han måtte vi inn daglig for sjekk.

Ring barselavdelingen og si du vil ta ny test, så ordner de det. Å spise mye hjelper på gulsott, så prøv å vekk barnet og fôr i vei :)

Fikk tips for å vekke barnet: kle av han, kil under føttene, masser forsiktig føtter og hender (stimulerer visst noe slik at de blir sultne eller noe sånt)

Hvor gammel var barnet da blodprøve ble tatt? For det stiger ofte fra dag 3. Så om testen er tatt på normal hjemreisedag (dag 2) så kan det gi inntrykk av at den er lavere. Det var tilfellet denne gangen med oss. Sist hadde vi også en med gulsott og han måtte vi inn daglig for sjekk.

Ring barselavdelingen og si du vil ta ny test, så ordner de det. Å spise mye hjelper på gulsott, så prøv å vekk barnet og fôr i vei :)
Dag 1 var den på grensa sa de. Ved hjem reise var den på 155. Prøver å fore på alt jeg kan men det er utrolig vanskelig å vekke henne skikkelig.. ho kvikner til ved bleieskift, det er nesten det eneste som får vekka ho skikkelig :) prøvd mye råd men den jenta her sover tungt..

Dag 1 var den på grensa sa de. Ved hjem reise var den på 155. Prøver å fore på alt jeg kan men det er utrolig vanskelig å vekke henne skikkelig.. ho kvikner til ved bleieskift, det er nesten det eneste som får vekka ho skikkelig :) prøvd mye råd men den jenta her sover tungt..
Junior hadde gulsott. Jeg skulle kile han under haka mens jeg ammet eller massere føttene.
Legg henne i vinduet som lysbehandling. Det var det vi skulle gjøre da vi dro hjem. Så lekegrinda sto i stuevinduet :)
Og ta kontakt med barsel for ny prøve. Ikke bra når det går ut over amminga.

Jeg ville ha sjekket opp dette. Om baby ikke får i seg nok næring så kan den bli dehydrert. Amming funker jo slik at den første delen av melka er tynn og er babyens drikke, så kommer den fete melken som er babyens mat. Og det er når babyen drikker den fete melken kroppen vår får beskjed om å produsere mer melk (dette er hvordan jeg har forstått det da). Så dette kan jo gå utover dere begge.

155 er ikke så mye :-) vår jente hadde 208 på dag 3 og det var ok så lenge hun fikk i seg nok mat - og ammingen har ikke vært noe problem her. Prøv å "aktivisere" baby før amming, ta med på stellebordet og skift bleie, vaske litt osv. Da blir min mer våken og suger lenger.

Men er du veldig usikker så spør du om en ny måling/får hjelp fra føden eller helsesøster :-)

Her har det vært helt håpløst pga gulsott. Hun sluttet å spise. Så pumpet og ga flaske noen dager. Nå er hun sugeforvirret og vi sliter skikkelig med ammingen. Får god hjelp på barselpoliklinikken på sykehuset. Her var bilirubin 265 og har fulgt den nøye, hadde falt til 215 på mandag, da var hun en uke gammel. Du må ta kontakt med barsel eller hs om barnet ikke spiser.

Har vært på barsel to ganger i dag får prøve. Først var det steget til 341 ognå sunket:) Skal ta ny prøve i morgen.. Fikk også en god nyhet jenta har lagt på deg 120 gram på 2 dager kjempe stolt :D:happy:

Bra du sjekker:) jo mer mat du får i jo mer våken blir baby og da vil gulsoten forsvinne.. Men legg i lys i kun bleie på dagtid d hjelper også

Hvordan går det med gulsoten nå? Vår jente er så og si kvitt det nå syns jeg, men har ikke tatt noen måling da.

Hvordan går det med gulsoten nå? Vår jente er så og si kvitt det nå syns jeg, men har ikke tatt noen måling da.
Det går veldig bra nå.. Fortsatt litt gul i øynene og gyllen i huden men det skulle endres gradevis:) på søndag målte hun 284 på rubin så vi er ferdig med blodprøver og kontroller på barsel :D Hun er mere våken og har lagt på seg en halv kg på 9 dager !

I går når vi dro ifra sykehuset var hun på grensa til å ha gulsott. Har lagt merke til at hun sover gangske mye og er ikke særlig intressert i pupp. Ammer ca 5-10min så sovner ho igjen... Vanskelig å vekke.. Veit gulsott ikke er farlig men blir beskymret. Går også utover amminga.. ikke godt når man har melkespreng.. :/ Bør jeg ringe legen i morgen?
Gulsot kan være farlig jo, du skal ta kontakt med en eneste gang du merker at dem blir slappe å ikke vil spise så mye, vanskelige å vekke osv... da må lille inn til behandling med en gang.

Back
Topp