gulsott

september2014

Gift med forumet
Septembermødre <3
hei er det noen flere her som har barn med gulsott? lille jenta våres har det å vi har vært å tatt blodprøver så får vi håpe det har gått ned. men det jeg lurer på er hva kan jeg/vi gjøre for å hjelpe? noen sier sollys men en baby skal jo ikke ha sollys..så er det noen andre her som har peiling?[8|]

de skal vel ikke ligge i direkte sollys. tassen her er også litt gul, og hs sa at jeg skulle la han ligge naken i dagslys, gjerne nært et lukket vindu. så i morges la jeg han i bleien foran badevinduet(fordi badet er det varmeste rommet) så han fikk morgensolen på tottelottene sine og masse lys på den lille kroppen[:D]

vesla hadde det..
måtte bare mate på med melk så hu skilte ut de stoffene og la hu ligge nye i lyste..

jenta mi måtte ligge i lys et døgn.. var så kjedelig å sitte å se på hu ligge der å grilles uten at jeg kunne holde hu.. så håper virkelig at blodprøvene deres er bra og har gått ned så drer slipper det..

slang med et bilde jeg..

off ! ja det er det jeg og håper på! ammer og ammer alt jeg kan og hu har iallefall lagt på seg litt.
føler meg litt hjelpesløs når det ikke er noe mere jeg kan gjøre.
må de ligge et helt døgn?? *sukk*[:(]

skal det være sol da eller bare dagslys lissom?
de på sykehuset sa ingenting til oss om at hu skulle ligge i lyset eller noe som helst.. rart..føler vi får så lite informasjon! kjenner jeg blir irritert! hehe
hvor ligger han på i forhold til prøvene da? mi ligger på lysgrensa

Gutten vår hadde det. Vi måtte vekke han hver 3 time så han fikk i seg mat (for å få ut slaggstoffene i kroppen). Det var ikke lett med en baby som bare ville sove..he he..
Ellers så la vi han i vugga foran vindu så han fikk dagslys hele dagen mens han sov. Ikke direkte sollys. Vi holdt på sånn helt til han begynte og våkne av seg selv når han skulle ha mat.
Så lenge de får mat (vi ga hver 3 time hele døgnet igjennom), og lys så går det over uten at de trenger lysbehandling. Så lenge verdiene er lave nok selvfølgelig.[:)]

Lykke til![:)]

Lucas hadde også gulsott, men under behandlings grensen. Med sollys menes også om de har feks vugga si ved vinduet, slik at de får lys på seg.Og amme amme amme.... Lucas var værst på den 5 dagen, så gikk det over etter hvert...

jepp, vi var til og fra sykehuset hver dag den første uken i lillebro sitt liv, helt til sambo satte ned foten og sa at vi måtte få behandling pga min tilstand. Så da ble det en natt i lyskasse på lillegutt. Vondt å være borte fra gullet, men godt å se at vi slapp å ta flere prøver.

ja det er det jeg også har fått beskjed om. men hu spiser ikke så mye for hu sovner så fort. hehe men hu har iallefall lagt på seg så det burde jo være bra. nå skal vi snart på sykehuset igjen så får vi se hva prøvene sier idag.. hu ligger på grensa til å få lysbehandling så vi får håpe den har sunket nå da.
[8|]

offda! ja kan tenke meg det må være grusomt! men åssen gjør de det med mat da? så lenge det er så lenge?
[8|]

ORIGINAL: mai2010

offda! ja kan tenke meg det må være grusomt! men åssen gjør de det med mat da? så lenge det er så lenge?
[8|]

Lille gutt her lå 15 timer i lys på sykehuset. Siden jeg pumet meg, da han ikke tok pupp, stod jeg opp å pumpet hver 3.time.han fikk mat av barnepleierne, slik at jeg skulle få sove. Regner med at hvis du ammer, så må du gi han mat.

Vi ble lagt inn igjen da han var 5 dager, verdien var akkurat over grensa. Han ble lagt i lyskasse og jeg ble hentet hver gang han skulle mates. Etter 12 timer i lyset var han veldig mye bedre, fikk med oss hjem en helt ny baby[:D] Fortsatte behandlingen hjemme med store mengder pupp og vugge foran stuevinduet, og da gikk det ikke mange dagene før han var helt fin igjen[:)]

ORIGINAL: klinkekulen

Mye melk for å skille ut slagstoffene.

Begge ungene min har hatt det. Beste medisin er at de spiser, det får verdiene til å synke.

ORIGINAL: kolibri

jepp, vi var til og fra sykehuset hver dag den første uken i lillebro sitt liv, helt til sambo satte ned foten og sa at vi måtte få behandling pga min tilstand. Så da ble det en natt i lyskasse på lillegutt. Vondt å være borte fra gullet, men godt å se at vi slapp å ta flere prøver.

Var hver dag en uke vi også. 1,5 time kjøring. Jeg var helt utslitt. Så tilslutt økte vi på med nan for at hun skulle bli bedre. Hun sovnet helt hver gang jeg skulle amme henne. Så vektoppgangen omtrent stoppet opp i starten. Med kopp og flaske fikk vi lurt i henne mye mer mat selv om hun sov. Verdiene kom akkurat over grensa for lysbehandling før det snudde seg... Hun fikk ikke lysbehandling selv om verdiene var for høye. (Grensa var på 350 og hun hadde på det høyeste 358) 2 dager etter det så snudde det. Tok ca 1,5 uke før hun nådde fødselvekten sin.

Nå er hun blitt 6 uker stor i dag og er mye mer våken og spiser bra. :D

var på sykehuset idag og prøvene har sunket [:D][:D] så nå er jeg veldig letta..deilig at det går bedre.
skal tilbake på tirsdag for ny prøve. nå var verdiene på 258 og på det høyeste var de på 298. fikk veid henne og hun hadde lagt på seg 80 gr siden igår. hehe så jeg har iallefall amma nok! i natt ville hu ha mat hvert kvarter!! så jeg har ikke fått noe søvn inatt... [&:]

hei!

Min eldste datter hadde gulsott, og måtte ligge flere døgn i lys, men lå jo allerede i kuvøse så forskjellen var liten for oss foreldre..

Min yngste datter har også gulsott. Hun ligger under lys-kasse-grensa, men er spent nå.. Har ikke målt siden mandag, og imorgen skal vi komme dit igjen..

Ser dere sier at mat er veldig viktig.. og det gjør meg frustrert.. Lille frøken vil ikke spise og sovner etetr ca 10 sug på flaska..
Veide henne hos helststasjon idag og har kun gått opp 10 gram siden mandagen... :(

Vi har vugga hennes stående foran stuevindu slik at hun får mye dagslys på seg. :) På sykehuset anbefalte de dette også.

Er spent på morgendagens prøver!

Back
Topp