gulsot?

jcecilie

Gift med forumet
Hvor går grensen til å kontakte barsel angående gulsot? Gutten min hadde litt farge på sykehuset. Men de 3 siste dagene har han fått mere farge. Det hvite på øyet er gult og gommen inni munnen er gul. Hadde også veldig gult tiss. Han får flaske og spiser opp 80-100 ml, men må vekkes nesten hver gang jeg tar pause for luft i flaske. Han sover ganske mye. Er kanskje max våken 20 min på det lengste. Han er 1 uke idag. Litt usikker om han har blitt litt lysere i fargen. Men alle som ser han sier det ser ut som han har solet seg.
Ville dere kontaktet føden eller ventet noen dager til bare for å se om det har blitt borte mer eller helt?
Vurderer å ringe imorgen til barsel hvis jeg ikke ser noe forandring.

Eg hadde ringt om eg var deg. Me har vore 2 rundar i lysbehandling, 24t kvar gong. Bedre å ta ein blodprøve for å sjekke, enn å ta sjansen på at det går over av seg sjølv.

Eg hadde ringt om eg var deg. Me har vore 2 rundar i lysbehandling, 24t kvar gong. Bedre å ta ein blodprøve for å sjekke, enn å ta sjansen på at det går over av seg sjølv.

Takk for svar:) Da får jeg nok ringe barsel imorgen å snakke med de. Hvis ikke det dukker noe forandring i løpet av natten.

Det er vanlig at verdiene stiger den første uka før de synker gradvis igjen fikk jeg vite på barsel :) Hvor gammel er han? Du kan alltids ta kontakt, men om de ikke allerede har tatt blodprøver på sykehuset for å sjekke verdiene hans så var de neppe bekymret :) Fikk beskjed om å la lille ligge ved vinduet, ikke i direkte sollys. Da fikk han hjelp til å skille ut stoffene som forårsaket gulsott. Legge ofte til brystet også så han får masse melk gjennom systemet. Lille her har skilt ut masse via avføringen, den er helt gul :P Nå er han 11 dager gammel og gulfargen i øyene er så og si vekk.

Men som sagt, er du bekymret så tar du kontakt :) Du skal ikke gå rundt å bekymre deg.

Jeg hadde ringt hvis du opplever at han er litt slapp. Bedre å sjekke en gang for mye, kan jo hende han bare trenger litt ekstra lys og væske som lillegutt her gjorde :)

Ville ringt, just in case.
Men når det er sagt så høres det veldig likt ut som med gutten min. Han blei testa på sjukehuset og alt var heilt greitt før vi drog, men han var fortsatt veldig mørk dei første dagane heime, og eg meinte også at det var meir gult i augene enn det skulle. Og han sov typ 22 tima i døgnet, såvidt han gadda våkne nok til å ete.
Fargen gikk dog fort over, og no er han like bleikfis som resten av familien :-) Fortsatt en sovegris då :-P

Back
Topp