Gulsot

Marit 83

Elsker forumet
Var ikke noe snakk om det at Kajsa hadde det da vi var på sykehuset,
men nå synes vi hun er bittelitt gul...kan være at vi ikke såg det så godt på sykehuset, fordi hun
hadde ett veldig hissig hormonutslett i ansiktet sitt(veldig rødt med masse små "kviser")da hun ble født.
Det utslettet er nesten vekk nå, så kan jo være at vi bare ikke såg gulsoten pga utslettet...
Hvorfor får de gulsot egentlig? Synes hun er bittelitt gul i hvitøyet også...er det normalt?

Jonah har litt han også. Men jeg fikk bare beskjed på føden om at han skulle ligge i dagslys, og at så lenge han spiste godt og ikke virket slapp så var det ikke noe farlig. Om hun spreller og veiver med hendene når hun er våken, og spiser jevnt og trutt, så er det ikke noe å bekymre seg for. Om hun derimot er slapp og sover mye, så er det greit å få henne sjekket.

Hei.
Prinsessen min hadde gulsot ,og lå et døgn i lys på sykehuset.
Forklaring fikk jeg også. >Nyfødte har kjempe mange røde blodlegemer når det blir født, som skal brytes ned og minskes til normal verdi. Inne i de røde blodlegemene har vi noe som heter bilirubin som er et fargestoff.

Ved umoden lever (som spebarn ofte kan ha) greier ikke leveren å bryte ned og skille ut bilirubinen, derfor hoper den seg opp i huden, og viser seg som en gulfarge i huden og på øynene....
Lys må derfor til for å bryte ned dette stoffet....
(visstnok fikk ikke unger som ble lagt i seng ved vinduet på overfyllte barselrom gulsot - fordi de fikk sollyset på huden, som hjalp til med å bryte ned billirubinen...
De kan sjekke om de har gulsot ved å bruke et måle instrument i pannen deres - mens den mest sikre måten er å ta en blodprøve, som man får svar på i løpet av 10 - 15 min.

Jeg ville tatt babyen din med på helsestasjonen slik at de også hadde sett det - evt ringe barsel der du fødte og forklare at du er usikker. Da kan de evt bruke det måleapparatet i pannen.
Ubehandlet og veldig forhøyet bilirubin verdier (da skal det være høyt altså) kan gå på hjerneaktiviteten..

På barsel der jeg fødte sa de at jeg skulle observere henne litt framover om hun ble slappere, ikke ville spise og sov mye... noe som også kan være et tegn på gulsot.

** Dette ble VELDIG langt... men håper jeg kunne hjelpe deg litt [:)]

Back
Topp