Gullfisk ?

Prinsesse0809

Betatt av forumet
Noen som har akvarium med gulfisk eller lignende?
Nora har fått ullfisk i en bolle med sand og planter nå har vi bare hatt den i 14 dager og men det stinker jo av den? noe erfaring ?

Du må bytte vann i bolle minst en gang hver 2 uke.

går ikke mere enn max 3 dager så stinker det igjen må jo være noe annet ?

ORIGINAL: Prinsesse0809

Noen som har akvarium med gulfisk eller lignende?
Nora har fått ullfisk i en bolle med sand og planter nå har vi bare hatt den i 14 dager og men det stinker jo av den? noe erfaring ?

Sorry,men nå fikk jeg litt rare bilder i hodet her [8D]

sorry skrivefeil, men har desverre mange av dem

Hvor mindre bolle/akvarie du har, hvor mer arbeid er det for å holde det rent og fint.

Små gullfiskboller er umulig å holde fine med mindre du gjør rent 2-3 ganger i uken....
Når du gjør rent, så skal du uansett bare skifte 1/3 av vannet, så fisken får beholde litt av de bakteriene som er i vannet. Vannet vi har i springen er altfor rent til fisker + at det inneholder klor.

Jeg har et 300 liters akvarie, jeg skifter 1/3 av vannet en gang i året- nei, jeg lyger ikke! Eneste jeg må gjøre ukentlig er å skrape de idiotiske algene. Ellers så har jeg en sirkulasjonspumpe og en luftpumpe.
Og det er ingen fisker som dør, jeg kan med hånden på hjerte si at det er 2 år siden sist en fisk døde i mitt akvariet.

ORIGINAL: Venus83

Hvor mindre bolle/akvarie du har, hvor mer arbeid er det for å holde det rent og fint.

Små gullfiskboller er umulig å holde fine med mindre du gjør rent 2-3 ganger i uken....
Når du gjør rent, så skal du uansett bare skifte 1/3 av vannet, så fisken får beholde litt av de bakteriene som er i vannet. Vannet vi har i springen er altfor rent til fisker + at det inneholder klor.

Jeg har et 300 liters akvarie, jeg skifter 1/3 av vannet en gang i året- nei, jeg lyger ikke! Eneste jeg må gjøre ukentlig er å skrape de idiotiske algene. Ellers så har jeg en sirkulasjonspumpe og en luftpumpe.
Og det er ingen fisker som dør, jeg kan med hånden på hjerte si at det er 2 år siden sist en fisk døde i mitt akvariet.

Jeg saster på at du bare lufter ut 1/3 del av luften på soverommet ditt en gang i året også???

Babyverden har en søsterside, som heter akvarieforum..... Gå der og lær litt. Ja, fiskene lever, og de har det brukbart, men man skal skifte minst 1/5 av vannet en gang i uken/annenhver uke.... For de trenger tilførsel og få ut nitritt og nitrat som bygger seg opp i vannet, selv om pumpen jobber og går og renser. Som jeg skrev i sted med soverommet og luften der. Man klarer seg, men man har det bare mye bedre om man får tilførsel av litt ekstra.

Angående HI og ULLfisken og gullfiskbollen, så kan jeg si så mye om at gullfiskeboller er gjort ulovlige i en del land pga de ikke tilfredsstiller kravene til dyrevern for fiskene som er i de. Det pga de er for små, sjelden kan gi ett gjemmested for fiskene, og fiskene får en optisk synsforstyrrelse av å se gjennom glasset fra innsiden (dette er det jeg har lest på nett), i tillegg til at en gullfiskbolle ikke har pumpesystem som gir sirkulasjon i vannet og filtrerer bort de slemme bakteriene (i pumpefilteret lever det gode aerobe bakterier som "spiser" de dårlige bakteriene som skaper nitritt og nitrat i vannet)

Men om du nå skal ha gullfiskebolle..... (noe jeg mener du bør bytte i ett akvarium på minimum åtti liter, ettersom gullfisken faktisk er en smart fisk og trenger både plass å svømme på og gjemmesteder og diverse), så må du huske å skifte 1/3 av vannet hver uke, og gjerne i tillegg ta ut en kopp og to og etterfylle så mye vann du kan hver eneste dag. Ikke overmate, og sørge for at det er hurtigvoksende planter i akvariet som kan skape oksygen der... Og for all del, har sett noen har hatt ett glasslokk over, det må du ikke ha, for da fjerner du tilgangen til oksygen fra overflaten av vannet (kan nesten trekke paraleller til helseteppetråden der....)

Lykke til...

Og aller helst, kjøpt ett ekte akvarium og gå på de forskjellige nettstedene for akvarieelskere.... ;-)

ORIGINAL: Tåkeliten

Jeg saster på at du bare lufter ut 1/3 del av luften på soverommet ditt en gang i året også???

Babyverden har en søsterside, som heter akvarieforum..... Gå der og lær litt. Ja, fiskene lever, og de har det brukbart, men man skal skifte minst 1/5 av vannet en gang i uken/annenhver uke.... For de trenger tilførsel og få ut nitritt og nitrat som bygger seg opp i vannet, selv om pumpen jobber og går og renser. Som jeg skrev i sted med soverommet og luften der. Man klarer seg, men man har det bare mye bedre om man får tilførsel av litt ekstra.

Jeg tester vannet jevnlig for å se at det passer til fiskene jeg har, og akvariet mitt er innredet etter den biotopen de kommer fra, og jeg unngår overfòring.
Det er da ingen som har så store akvarier som skifter vannet så ofte som du påstår at det skal gjøres.
Den største feilen mange gjør med akvariene sine er jo at de gjør det for rent. Hvor mange er det ikke som har gullfiskbolle som omtrent vasker bollen med zalo og koker sanden?? det er gaaanske mange........
Fisker tåler en del skitt, men de tåler ikke for mye giftstoffer, og har man for mye fisker og fòrer for mye, så kommer det masse giftstoffer. Men det problemet har ikke jeg i mitt akvarie.
Man ser jo fort når fiskene blir dårlige, da er de i mindre aktivitet, får sykdommer (prikkesyken, sopp osv) og de blir bleike i fargen.

Og hvor ofte jeg rengjør i akvariet har da ingenting med hvor ofte jeg lufter soverommet..... [8|]
Vasker du da 1/5 del av deg selv en gang i uken/annen hver uke?? [8D]

Ettersom jeg har en mann som er en heavy akvariumentusiast ,må jeg bare sitere han; "Glassboller er til å ha potetgull oppi, ikke fisk!" [;)]

ORIGINAL: Håperinderlig..

Ettersom jeg har en mann som er en heavy akvariumentusiast ,må jeg bare sitere han; "Glassboller er til å ha potetgull oppi, ikke fisk!" [;)]

Må bare si meg helt enig!

Tror faktisk glassboller er ulovlig i Sverige, blant annet....

Uff, er ikke bra å ha gullfisk, eller noen annen fisk for den saks skyld i en bolle[>:]

Kjøp et 30 l akvarie i stedet, mange billige på finn.no!

Jeg har 3 akvarier, 110 l, 190 l og ett på 500 liter!

Bytter vann en gang i uka! En hovedregel for å bytte vann er at en 1/3 av vannet skal byttes.

Fisker trenger nytt og frisk vann!

Kan anbefale deg å titte innom akvaforum.no.. Der har de imformasjon om tusenvis av fiskearter, planter o.l.

Alt fra hvilken ph til fòr fisken din trenger, og ikke minst akvarie str!

Lykke til[:)]

Angående HI og ULLfisken og gullfiskbollen, så kan jeg si så mye om at gullfiskeboller er gjort ulovlige i en del land pga de ikke tilfredsstiller kravene til dyrevern for fiskene som er i de. Det pga de er for små, sjelden kan gi ett gjemmested for fiskene, og fiskene får en optisk synsforstyrrelse av å se gjennom glasset fra innsiden (dette er det jeg har lest på nett), i tillegg til at en gullfiskbolle ikke har pumpesystem som gir sirkulasjon i vannet og filtrerer bort de slemme bakteriene (i pumpefilteret lever det gode aerobe bakterier som "spiser" de dårlige bakteriene som skaper nitritt og nitrat i vannet)

Men om du nå skal ha gullfiskebolle..... (noe jeg mener du bør bytte i ett akvarium på minimum åtti liter, ettersom gullfisken faktisk er en smart fisk og trenger både plass å svømme på og gjemmesteder og diverse), så må du huske å skifte 1/3 av vannet hver uke, og gjerne i tillegg ta ut en kopp og to og etterfylle så mye vann du kan hver eneste dag. Ikke overmate, og sørge for at det er hurtigvoksende planter i akvariet som kan skape oksygen der... Og for all del, har sett noen har hatt ett glasslokk over, det må du ikke ha, for da fjerner du tilgangen til oksygen fra overflaten av vannet (kan nesten trekke paraleller til helseteppetråden der....)

Lykke til...

Og aller helst, kjøpt ett ekte akvarium og gå på de forskjellige nettstedene for akvarieelskere.... ;-)

Det var da å ta litt hardt i!!!
Jeg skifta på mitt akvarie 1 gang hver mnd og av og til 1 gang annen hver mnd[;)]

Så lenge en tester for nitritt osv og en ser at fiskene har det bra ellers så er det ikke nødvendig å skifte så ofte..
Viktig å ha lufttilførsel itillegg til pumpa også[;)]

Men til HI  gullfiskboller stinker nesten uansett hvor ofte du skifter.. da anbefaler jeg deg heller ett lite akvarium med pumpe[;)]

tusen takk for hjelpen. syns det er rart det med det dere sier ang bollen for den er kjøpt på jeger og fiske så det er jo en ordentlg butikk som burde vite hva di selger.

å igjen syns det er litt kitp og bli minna på i nesten alle innlegga min at jeg heletiden har skrivefeil osv. dere skjønnr jo hva jeg mener!

tusen takk for hjelpen. syns det er rart det med det dere sier ang bollen for den er kjøpt på jeger og fiske så det er jo en ordentlg butikk som burde vite hva di selger.

å igjen syns det er litt kitp og bli minna på i nesten alle innlegga min at jeg heletiden har skrivefeil osv. dere skjønnr jo hva jeg mener!

Ja, men butikker vil selge, sånn er det med dyrebutikker også. Gått på mange smeller ang fisk å sånn jg, så nå undersøker jg først på nettet før jg drar til dyrebutikken. De veit ofte mindre enn oss som er akvarister. Ikke alle da, noen er veldig flinke!

Var en fisk som de solgte meg som egl skulle ha 500 l akvarium å leve i og dyrebutikken sa han fint kunne være i en 100 l! Noe som var helt feil, men jg hadde ikke undersøkt på nettet først om den, så jg visste ikke at han trengte så mye plass, blei så jg leverte han tilbake til butikken pga feilinformasjon! Var før jg fikk 500 litern i hus.

Ikke bry deg om de stavefeilene, jg legger ikke merke til det[:)]
Og de andre som gjør det er det bare å overse[:)]

ORIGINAL: Drømmeren

Det var da å ta litt hardt i!!!
Jeg skifta på mitt akvarie 1 gang hver mnd og av og til 1 gang annen hver mnd[;)]

Så lenge en tester for nitritt osv og en ser at fiskene har det bra ellers så er det ikke nødvendig å skifte så ofte..
Viktig å ha lufttilførsel itillegg til pumpa også[;)]

Men til HI  gullfiskboller stinker nesten uansett hvor ofte du skifter.. da anbefaler jeg deg heller ett lite akvarium med pumpe[;)]

Alle som driver aktivt med akvarier skifter så ofte ja, men bare en liten del og etterfyller til toppen av akvariet. De fleste butikker og "stordriftere" har egne system som etterfyller kontinuerlig og en viss mengde i døgnet og samtidig blir samme mengden tømt automatisk (for mye å skrive avhandling om det her inne, og ikke vits i), dette fordi det er det som er best for systemet og som etterligner naturen best. Så ja, jeg hadde en 720 liter som jeg skiftet fast på hver eneste uke, og ikke var det noe vanskelig eller problem å gjøre det heller, ettersom jeg hadde en egen slange jeg koblet til springen, og som hadde ventil som jeg snudde på, så først tømte jeg og så fyllte jeg opp med samme slangen. Så eneste arbeidet var å åpne lokket, hente slangen og koble den til, og huske å følge med. Så det er ikke noe problem å skifte vann så ofte.

Akvarie er arbeid, men jo større jo bedre holder det seg og fiskene trives bedre i større akvarium..

Angående skrivefeilene til HI, så var ULLfisken bare søteste skrivefeilen som har dukket opp på babyverden i mitt minne ;-)

Og angående gullfiskebolle kjøpt på en jeger og fiskebutikk... Nei, de vet ikke hva de selger der, og gullfiskebollen blir forbudt i norge også til slutt....
Så for å bli kvitt plagene, så bruk gullfiskebollen til å ha steiner og stearinlys i, og invester i ett ordentlig akvarium som du kan nyte og kose deg med ;-)

ORIGINAL: mammatil2prinsesser

Ja, men butikker vil selge, sånn er det med dyrebutikker også. Gått på mange smeller ang fisk å sånn jg, så nå undersøker jg først på nettet før jg drar til dyrebutikken. De veit ofte mindre enn oss som er akvarister. Ikke alle da, noen er veldig flinke!

Var en fisk som de solgte meg som egl skulle ha 500 l akvarium å leve i og dyrebutikken sa han fint kunne være i en 100 l! Noe som var helt feil, men jg hadde ikke undersøkt på nettet først om den, så jg visste ikke at han trengte så mye plass, blei så jg leverte han tilbake til butikken pga feilinformasjon! Var før jg fikk 500 litern i hus.

Ikke bry deg om de stavefeilene, jg legger ikke merke til det[:)]
Og de andre som gjør det er det bare å overse[:)]

TUSEN takk for hjelp og svar :)

ORIGINAL: søvnløs og lykkelig

føler meg selv lurt av dyrebutikken som solgte meg et 19 liter (til guttungen)

....sa det passet til fisker, gullfisk ol. men på nettet står det at det bare passer til reker og snegler[:@]

Ja, dessverre så lærer man det etter man har kjøpt sitt første akvarium at dyrebutikker ofte gir ut feilinformasjon, de vil rett å slett bare selge, som alle andre butikker! Gjort mine bommerter jg også! men første akvariet jg kjøpte var 110 L!

Back
Topp