ORIGINAL: Venus83
Hvor mindre bolle/akvarie du har, hvor mer arbeid er det for å holde det rent og fint.
Små gullfiskboller er umulig å holde fine med mindre du gjør rent 2-3 ganger i uken....
Når du gjør rent, så skal du uansett bare skifte 1/3 av vannet, så fisken får beholde litt av de bakteriene som er i vannet. Vannet vi har i springen er altfor rent til fisker + at det inneholder klor.
Jeg har et 300 liters akvarie, jeg skifter 1/3 av vannet en gang i året- nei, jeg lyger ikke! Eneste jeg må gjøre ukentlig er å skrape de idiotiske algene. Ellers så har jeg en sirkulasjonspumpe og en luftpumpe.
Og det er ingen fisker som dør, jeg kan med hånden på hjerte si at det er 2 år siden sist en fisk døde i mitt akvariet.
Jeg saster på at du bare lufter ut 1/3 del av luften på soverommet ditt en gang i året også???
Babyverden har en søsterside, som heter akvarieforum..... Gå der og lær litt. Ja, fiskene lever, og de har det brukbart, men man skal skifte minst 1/5 av vannet en gang i uken/annenhver uke.... For de trenger tilførsel og få ut nitritt og nitrat som bygger seg opp i vannet, selv om pumpen jobber og går og renser. Som jeg skrev i sted med soverommet og luften der. Man klarer seg, men man har det bare mye bedre om man får tilførsel av litt ekstra.
Angående HI og
ULLfisken og gullfiskbollen, så kan jeg si så mye om at gullfiskeboller er gjort ulovlige i en del land pga de ikke tilfredsstiller kravene til dyrevern for fiskene som er i de. Det pga de er for små, sjelden kan gi ett gjemmested for fiskene, og fiskene får en optisk synsforstyrrelse av å se gjennom glasset fra innsiden (dette er det jeg har lest på nett), i tillegg til at en gullfiskbolle ikke har pumpesystem som gir sirkulasjon i vannet og filtrerer bort de slemme bakteriene (i pumpefilteret lever det gode aerobe bakterier som "spiser" de dårlige bakteriene som skaper nitritt og nitrat i vannet)
Men om du nå skal ha gullfiskebolle..... (noe jeg mener du bør bytte i ett akvarium på minimum åtti liter, ettersom gullfisken faktisk er en smart fisk og trenger både plass å svømme på og gjemmesteder og diverse), så må du huske å skifte 1/3 av vannet hver uke, og gjerne i tillegg ta ut en kopp og to og etterfylle så mye vann du kan hver eneste dag. Ikke overmate, og sørge for at det er hurtigvoksende planter i akvariet som kan skape oksygen der... Og for all del, har sett noen har hatt ett glasslokk over, det må du ikke ha, for da fjerner du tilgangen til oksygen fra overflaten av vannet (kan nesten trekke paraleller til helseteppetråden der....)
Lykke til...
Og aller helst, kjøpt ett ekte akvarium og gå på de forskjellige nettstedene for akvarieelskere.... ;-)